تکنیک علمی که سرعت یادگیری شما را ۲ برابر می‌کند

شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سرعت یادگیری شما با آموختن و پرورش دادن تکنیک «جریان حالت» می‌تواند تا ۲ برابر افزایش پیدا کند و میزان بهره‌وری و خلاقیت شما نیز بیشتر می‌شود.
تبلیغات

اکثر ما این روزها به‌قدری سرمان شلوغ است که فرصتی برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید پیدا نمی‌کنیم. افراد معروفی مانند اپرا وینفری و بیل گیتس از روشی به نام قانون ۵ ساعت استفاده می‌کنند و در هفته حداقل ۵ ساعت از زمان خود را به یاد گرفتن موارد جدید اختصاص می‌دهند. در این مدت‌زمان کم نمی‌توان مطالب زیادی آموخت؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از تکنیکی به نام «جریان حالت» می‌تواند سرعت یادگیری را تا ۲ برابر افزایش دهد. جریان حالت تکنیکی است که در آن صد درصد  توان ذهنی انسان بر انجام یک کار متمرکز می‌شود و درنتیجه میزان بهره‌وری، یادگیری و خلاقیت بالا می‌رود، اما چگونه می‌توانیم این تکنیک را در خودمان پرورش دهیم؟

۱- ریسک‌پذیر باشید و شرایط سخت را انتخاب کنید

اغلب ما از انجام دادن کارهایی که حتی ممکن است صدمه کمی به ما وارد کنند نیز احساس ناراحتی می‌کنیم؛ اما گاهی اوقات هرچقدر بیشتر در مورد موضوعی فکر ‌کنیم، انجام دادن آن سخت‌تر و غیرمحتمل‌تر به ‌نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال، قبل از پرش با چتر نجات احساس ترس و خطر می‌کنیم و بارها از پریدن منصرف می‌شویم؛ اما به‌محض اینکه این کار را انجام دادیم، احساس راحتی می‌کنیم و می‌بینیم این کار آن‌قدر که فکر می‌کردیم، ترسناک نیست.

learning

۲- خارج از سطح مهارت‌های خود سرمایه‌گذاری کنید

برای یاد گرفتن موضوعاتی که هیچ تجربه‌ای در مورد آن‌ها ندارید، باید از مقادیر کم و سطوح اولیه شروع کنید و بعد از فراگرفتن مقدمات اولیه، سطح یادگیری خود را بالا ببرید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید طراحی سایت با استفاده از کدنویسی یاد بگیرید و هیچ پیش‌زمینه‌ای در مورد آن ندارید، باید مدت زمان زیادی صرف یادگیری کنید. به عبارت دیگر، زمانی که یک فعالیت برای شما ناآشنا باشد، مدتی طول می‌کشد تا بتوانید سرعت یادگیری خود را افزایش دهید و به تکنیک جریان حالت برسید.

شانس شما برای آموختن تکنیک جریان حالت زمانی افزایش پیدا می‌کند که چالش‌ها و مهارت‌ها، بالاتر از حد متوسط باشند. اما این چالش‌ها نباید به‌اندازه‌ای بالاتر باشند که اصلا قادر به انجام آن‌ها نباشید.

۳- موارد جدید را امتحان کنید

اگرچه داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های پایه برای انجام دادن چالش‌ها مهم هستند؛ اما این چالش‌ها باید درعین‌حال هیجان‌انگیز و جدید باشند. ما معمولا سراغ کارهای روتین می‌رویم و از انجام آن‌ها هیجان‌زده نمی‌شویم؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که مغز ما در برابر تجربه‌های جدید نسبت به موارد قابل پیش‌بینی، واکنش بهتری نشان می‌دهد. بنابراین دنبال یاد گرفتن مواردی باشید که شما را هیجان‌زده می‌کنند؛ زیرا در چنین شرایطی شانس رسیدن به بالاترین میزان کارایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات