۱۰ راه تسلط کسب و کارهای کوچک بر بازار محلی

شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
صاحبان کسب و کارهای کوچک برای اینکه بتوانند از بازار به‌شدت رقابتی امروز، سهمی داشته باشند، باید روش‌های مناسبی را به کار گیرند. در این‌ مقاله با ۱۰ مورد از این روش‌ها آشنا می‌شوید.
تبلیغات

روز ۲۷ نوامبر ۲۰۱۶ در آمریکا به‌منظور ترویج خرید از کسب و کارهای محلی در نظر گرفته شده است. سال گذشته کسب و کارهای کوچک در این روز ۱۶.۲ میلیارد دلار درآمد به دست آوردند که نسبت به سال ۲۰۱۴ چهارده درصد افزایش داشت. اگرچه استفاده از «شنبه کسب و کارهای کوچک» به‌عنوان روشی برای افزایش فروش، فرصت مناسبی پیش روی این‌گونه کسب و کارها قرار می‌دهد؛ اما اکثر کسب و کارهای کوچک نیازمند ثبات بیشتری در طول سال هستند تا بتوانند بقای خود را در بازاری که به‌طور فزاینده رقابتی‌ می‌شود، تضمین کنند.

خوشبختانه روش‌های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها، موقعیت بهتری برای رقابت در بازار محلی فراهم کنند. 

۱. ورود کسب و کارهای کوچک به دنیای آنلاین

بر مبنای مطالعه‌ای که بازارویس (Bazaarvoice) انجام داده است، تقریبا ۳۹ درصد افرادی که در فروشگاه‌های فیزیکی اقدام به خرید کالا می‌کنند، پیش از حضور در این فروشگاه‌ها، به جستجوی آنلاین درباره آن کالا می‌پردازند. بنابراین کسب و کار کوچک شما باید برای رقابت در بازار محلی، حضور آنلاین داشته باشد. به این بیندیشید که چگونه می‌توانید حضور آنلاین خود را بهبود دهید؟

۲. سئوی منطقه‌ای خود را تقویت کنید

با تمرکز بر بهبود سئوی محلی کسب و کار خود، ترافیک بیشتری روانه‌ی وب‌سایت خود کنید تا مشتریانتان افزایش‌ یابند و فروشتان بیشتر شود. با در نظر گرفتن این واقعیت که تقریبا ۹۷ درصد از مشتریان به جستجوی آنلاین در مورد کسب و کارهای محلی می‌پردازند، منطقی است که سئوی محلی را یک اولویت محسوب کنیم. بعلاوه، گوگل با برجسته کردن نتایج محلی در بالای نتایج حاصل از جستجوی برخی عبارت‌ها، تأکید بیشتری بر جستجوهای منطقه‌ای می‌کند. بنا بر آنچه گفته شد، گوگل سه نتیجه‌ی محلی حاصل از جستجوی برخی عبارات خاص را در کادری متفاوت و در بالای نتایج جستجو نمایش می‌دهد. در نتیجه اگر کسب و کار کوچک خود را در میان این سه نتیجه جستجو جای دهید؛ می‌توانید حاصل آن را در بازگشت سرمایه قابل توجهی که به بار می‌آورد مشاهده کنید. البته این کار به همین سادگی‌ نیست.

برای شروع، اطمینان حاصل کنید که کسب و کار خود را در گوگل و Bingplaces ثبت کرده‌اید. دیگر ملاحظات مورد نیاز برای بهبود سئوی محلی شامل خلق محتوای محلی به‌صورت onsite و offsite، مشارکت در توسعه و انتشار مطالب با وب‌سایت‌های محلی، بهینه‌سازی وب‌سایت (قراردادن نام، آدرس و شماره تلفن، کلمات کلیدی و...) و مدیریت استراتژیک شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست می‌شود.

۳. افزایش بررسی‌های آنلاین

بررسی‌های آنلاین، بخش مهمی از رتبه‌بندی جستجوی محلی برای وب‌سایت شما هستند. این مطلب نه‌تنها در مورد گوگل و بینگ، بلکه در مورد سایت‌هایی نظیر زودفود، فیدلیو، فوراسکور، یلپ (Yelp) و فیس‌بوک هم صادق است. علاوه بر این؛ بررسی‌‌های آنلاین، سبک مدرن تبلیغات دهان‌به‌دهان هستند و می‌توانند مشتریان جدیدی را به استفاده از کسب و کار کوچک شما ترغیب یا از آن منصرف کنند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که بررسی‌های آنلاین بر تصمیم نزدیک به ۶۷ درصد مصرف‌کنندگان برای خرید، اثرگذار است. بنابراین ارائه همیشگی بررسی‌ها و نظرات مشتریان بسیار بااهمیت است، به‌خصوص زمانی که می‌دانید آن‌ها تجربه مثبتی از موضوع کسب و کار یا کالا و خدمات شما دارند. به رسیدهایی که در ازای کالا یا خدمات ارائه می‌کنید، فراخوان اقدام به عمل (call-to-action) اضافه کنید و کارمندان خود را آموزش دهید از مشتریان بخواهند نظرات و حاصل بررسی‌های خود را در صفحات گوگل‌پلاس، فیس‌بوک و یلپ ارسال کنند.

۴. از بازاریابی ایمیلی بهره ببرید

کسب و کارهای کوچک ارزش بازاریابی ایمیلی را درک نکرده‌اند. این شیوه بازاریابی به شما ابزاری مفید و مقایسه‌پذیر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی، گذشته و بالقوه ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد بیشتر کسب و کارهای کوچک انرژی بیشتری صرف بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. اگرچه برآورد می‌شود بازده بازاریابی ایمیلی نسبت به استفاده از رسانه‌های اجتماعی ۳ برابر بیشتر است. از سرویس‌های بازاریابی ایمیلی رایگان مانند Mailchimp و Constant Contact استفاده کنید.

۵. نتایج محلی را هدف قرار دهید

با توجه به اینکه جستجوی محلی به‌طور روزافزونی در حال دشوارتر شدن است، شاید برای کسب و کار کوچک شما بهتر باشد که از سرویس‌های تبلیغات کلیکی مانند AdWords گوگل یا سرویس‌های مشابه داخلی مانند صباویژه، ای‌نتورک و غیره استفاده کنید. PPC یک سیستم تبلیغاتی است و در آن شما زمانی پول پرداخت می‌کنید که مشتری بعد از کلیک روی یک تبلیغ مشخص، از وب‌سایت شما بازدید کند. نکته مثبت استفاده از این سیستم، امکان بهینه‌سازی کمپین PPC برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مقرون به‌صرفه اما کاربردی در مناطق جغرافیایی خاص است. PPC به شما اجازه می‌دهد تبلیغ خود را با کلمات کلیدی بسیار دقیق در بازار محلی به نمایش بگذارید که این کار باعث افزایش نرخ تبدیل شما می‌شود.

۶. روش‌های آفلاین برای کسب و کارهای کوچک

فروشگاه‌های خرده‌فروشی اهمیت خاصی در پیشرفت کسب و کارهای کوچک دارند. حتی در دنیایی که هرروز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، تاکتیک‌های آفلاین متعددی وجود دارند که می‌توانند به بهبود کسب و کارهای کوچک کمک کنند.

۷. فعالیت در عرصه‌های اجتماعی

کسب و کارهای کوچک اغلب به‌عنوان «ستون فقرات» جامعه خود شناخته می‌شوند. در نتیجه شرکت‌های محلی می‌توانند خود را با فعالیت در امور منطقه‌ای خود متمایز سازند. بر اساس مطالعات؛ ۸۲ درصد مصرف‌کنندگان هنگامی که تصمیم به خرید می‌گیرند، مسئولیت اجتماعی شرکت را به‌عنوان فاکتوری مهم در نظر می‌گیرند. برای شروع؛ می‌توانید برای یافتن رویدادهای مربوط به بازار هدف خود، به عضویت اتاق بازرگانی منطقه درآیید. اگر واقعا می‌خواهید زیاد جلب توجه کنید، حامی مالی یک رویداد محلی یا کار خیریه شوید. فعالیت‌ اجتماعی در جامعه اطراف محل فعالیت شما، ابزاری فوق‌‌العاده برای بازاریابی و روشی برای دستیابی به روابط عمومی (PR) مثبت است.

۸. انعقاد قراردادهای دولتی را هدف قرار دهید

دولت‌ها قراردادهای خاصی برای شرکت‌هایی که کسب و کار کوچک تلقی می‌شوند، کنار می‌گذارند. اگر شرکت شما واجد شرایط مورد نیاز باشد، باید به دنبال فرصت‌های این‌چنینی باشید. به دست آوردن یک قرارداد دولتی می‌تواند یک جریان پایدار و مداوم از درآمد فراهم آورد که در نتیجه باعث افزایش قدرت همکاری با دیگر مشتریان می‌شود. به دست آوردن این قراردادها چیزی نیست که از پیش تعیین شده باشد. شما باید برای درک و یافتن فرصت‌ها، زمان و انرژی اختصاص دهید. به همین ترتیب باید طرح‌های متقاعدکننده‌ای هم تهیه و تنظیم کنید. به‌هرحال اگر شما قادر باشید یک قرارداد دولتی کسب کنید، مقدار درآمدی که در ازای این ریسک حاصل می‌کنید، قابل توجه است.

۹. بر خواسته‌های مشتریان و تجربه آنان از کالا یا خدمات شرکت خود تمرکز کنید

اگر کسب و کارهای کوچک را ستون فقرات جامعه در نظر بگیریم، مشتریان قلب تپنده این کسب و کارهای کوچک هستند. بنابراین، این امر حیاتی است که کسب و کار کوچک شما، کوشش خود را در جهت فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان متمرکز کند. ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان در آمریکا حداقل هفته‌ای یک‌بار به کسب و کارهای کوچک مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در این مطالعه، گفته‌اند نیاز شدیدی به حمایت از کارآفرینان محلی احساس می‌کنند. این موضوع عمدتا در بخش تسهیلات، خدمات مشتریان و عدالت اجتماعی برای کسب و کارهای محلی نسبت به شرکت‌های بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک می‌توانند با فراهم آوردن خدمات عالی به مشتریان و گنجاندن نظرات آنان در تصمیمات استراتژیک، بر بازار منطقه‌ای خود مسلط شوند.

۱۰. از تغییر نترسید

یکی از سخت‌ترین مواردی که مالکان کسب و کارهای کوچک می‌توانند بپذیرند، تغییر است. ناتوانی در انطباق با تغییر روندها، ممکن است زودتر از این‌که هرگونه رقابتی بتواند شما را با مشکل مواجه کند، به شکست کسب و کار کوچکتان منجر شود. در واقع استقلال و انعطاف‌پذیری دو مزیت کسب و کارهای کوچک در مقایسه‌ با سازمان‌های بزرگ هستند. بروکراسی موجود در شرکت‌های بزرگ همیشه مانع انعطاف‌پذیری و ایجاد ساده تغییرات است. نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و دیگر سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه می‌توانند بینش مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را برای فهم روندهای موجود در عملیات آن‌ها ارائه دهند. این‌چنین ابزارهایی به شما کمک خواهند کرد در فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنید و برای تهدیدات قریب‌الوقوع آماده باشید.

زندگی به‌عنوان مالک یک کسب و کار کوچک ممکن است دشوار باشد. اما با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که روزبه‌روز بیشتر به سمت جهانی‌شدن می‌رود، احتمالا فشارهای خارجی به این دسته از کسب و کارها، برطرف نشدنی به نظر می‌رسد. با این حال استراتژی‌های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می‌توانند برای بهبود موقعیت رقابتی خود بر آن تمرکز کنند. آنلاین بودن خود را به بازار یادآوری کنید، ارتباط خود با مشتریان را بهبود دهید و هرگز از تغییر نهراسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات