عادت های اشتباهی که شغل شما را به خطر می‌اندازد

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
برخی افراد در محیط‌های کاری عاداتی دارند که می‌تواند ظاهر آن‌ها را در این محیط‌ها خراب کند و حتی موقعیت شغلی‌شان را به خطر بیندازد. عاداتی مانند شلخته بودن، انجام ندادن وظایف، دیر رسیدن به محل کار از جمله عاداتی است که می‌تواند شغل شما را به خطر بیندازد. در این مطلب تعدادی از این عادت‌ها را معرفی می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در فرایند پیدا کردن شغل، موردی که افراد باید توجه زیادی به آن داشته باشند، حفظ آداب و رعایت برخی اصول رفتاری است. برخی اوقات، رفتار و عادت‌های افراد می‌تواند موقعیت شغلی آن‌ها را به خطر بیندازد و حتی موجب از دست دادن شغل مورد علاقه‌ی آن‌ها شود.

شلخته بودن در نگارش رزومه

رزومه‌ی شما اولین موردی است که افراد برای استخدام با آن رو‌به‌رو می‌شوند. ایرادات نگارشی، غلط‌های املایی و منظم نبودن جملات و عبارات در رزومه باعث می‌شود تا دیدی نامناسب از شما در ذهن فرد استخدام کننده ایجاد شود.

قبول نکردن وظایف

شما با اعلام آمادگی برای یک شغل، اعلام می‌کنید که توانایی انجام وظایف آن شغل و شرکت را دارید. پس در انجام وظایف مرتبط با شغل مورد نظر باید فعالیت مستمر داشته باشید و مدیران خود را راضی نگه دارید.

جلب توجه بیش از حد

تلاش کنید تا رزومه‌ی شما دارای محتوای قوی باشد و از استفاده کردن از رنگ‌های مختلف و زیباسازی بی‌فایده‌ بوسیله‌ی فونت‌ها خودداری کنید.

سیگار کشیدن

قبل از مصاحبه‌ی کاری به هیچ وجه سیگار نکشید. فرد استخدام کننده بوی سیگار را از بدن شما تشخیص خواهد داد و تأثیر بدی در دید آن فرد نسبت به شما خواهد داشت.

سیگار

بوی بد

قبل از حضور در مصاحبه‌ی استخدامی، نظافت شخصی و دوش گرفتن را فراموش نکنید. نباید در اولین دیدار کاری خود، نمایی از شلختگی و تمیز نبودن را در ذهن فرد مقابل ایجاد کنید.

دیر رسیدن یا زود رسیدن بیش از حد

اگر دیرتر از زمان مشخص شده برای مصاحبه‌ی استخدامی به محل شرکت برسید، خود را فردی بی‌مسئولیت و بی‌نظم معرفی کرده‌اید. سعی کنید ۱۵ دقیقه قبل از مصاحبه در محل حضور داشته باشید و از زود رسیدن بیش از حد نیز خودداری کنید. اگر شما خیلی زودتر از موعد مقرر در شرکت حضور پیدا کنید، ممکن است برنامه‌های استخدامی را دچار بی‌نظمی کنید یا عجله داشتن را در رفتار خود بروز دهید.

بازی کردن با گوشی تلفن همراه در زمان انتظار

زمانی‌که کمی زودتر به محل مصاحبه می‌رسید، با بی‌حوصلگی خود مبارزه کنید و خود را علاقمند به حضور در آن محل نشان دهید. بازی کردن با گوشی موبایل و ارسال پیامک نشان می‌دهد که شما ترجیح می‌دهید در آن مکان نباشید. بهتر است از مطالبی که برای مطالعه‌ در اتاق انتظار در نظر گرفته شده استفاده کنید یا نگاهی به بروشورهای شرکت مورد نظر داشته باشید.

گوشی

نظافت کردن در ملا عام

این مورد که وسایل نظافتی مانند شانه را همراه خود داشته باشید، مفید است. اما سعی کنید از این وسایل در اتاق انتظار و در ملا عام استفاده نکنید.

همراه داشتن وسایل بیش از حد

رزومه و نمونه‌ کارهای شما، تنها مواردی هستند که در مصاحبه استخدامی نیاز دارید. سعی کنید وسایل اضافی کمتری در کیف و همراه خود داشته باشید. حتی می‌توانید گوشی تلفن همراه خود را نیز به داخل جلسه نبرید تا با فراغ بال بیشتری به مصاحبه بپردازید.

لباس نامناسب

در مورد فرهنگ غالب در شرکت مورد نظر تحقیق کنید و لباسی مناسب برای مصاحبه‌ی استخدامی انتخاب کنید. لباس‌های بیش از حد غیررسمی شما را شلخته و بی‌علاقه نشان می‌دهد و لباس بیش از حد رسمی نیز نشان می‌دهد که شما در مورد فرهنگ آن شرکت اطلاعی ندارید.

لباس نامناسب

صحبت کردن بدون تفکر

در صحبت کردن، جواب دادن و ابراز عقاید، با دقت بیشتری عمل کنید. مخصوصا در صحبت کردن با مسئول پذیرش حساس باشید و در صورتی که می‌خواهید سوالی از او بپرسید با دقت زیاد عمل کنید.

بیش از حد غیررسمی بودن

در زمان صحبت کردن با مسئول پذیرش و پس از آن، مسئول استخدام، کمال ادب را رعایت کنید و باوجود تلاش برای خودمانی‌تر کردن فضا، سعی کنید از عبارات بیش از حد غیررسمی استفاده نکنید.

انرژی منفی

سعی نکنید از مدیر و شغل قبلی خود بیش از حد انتقاد کنید. رفتارهایی مانند غرور و عصبانیت نیز که به فرد مقابل انرژی منفی وارد می‌کنند، جایی در مصاحبه‌ی استخدامی ندارند. این موارد شما را فردی ناامید و نامناسب برای شغل نشان می‌دهند.

اشتراک بیش از حد اطلاعات

در جلسه‌ی استخدامی باید تلاش کنید تا شرکت را به خاطر مهارت‌ها و توانایی‌هایتان، متقاعد به استخدام کنید. نیاز نیست اطلاعات زیادی از زندگی شخصی و تجارب خود در اختیار افراد قرار دهید. اجازه دهید تا مسئول استخدام سؤال‌های مربوطه را بپرسد تا بیش از موارد مورد نیاز، اطلاعاتی را به اشتراک نگذارید.

استخدام

خجالتی بودن

از جواب‌های سریع و کوتاه بپرهیزید. جواب کوتاه و خجالتی بودن نشان از عدم اطمینان و فقدان قابلیت مذاکره دارد. در جواب دادن به مسئول استخدام با تامل عمل کنید و به خوبی به سؤال‌های او پاسخ دهید. به سرعت پاسخ ندهید و نشان دهید که برای پاسخ به سوالات با تفکر عمل می‌کنید.

بددهانی

این مورد یکی از بدترین عادت‌های افراد است که تأثیر کاملا منفی در جلسه‌ی استخدامی خواهد داشت. حتی زمانی‌که نظر مشترکی با فرد مقابل دارید، از ارائه‌ی نظرات بی‌ادبانه و صحبت‌های توهین‌آمیز در مورد مسئله‌ی مورد نظر خودداری کنید تا تصویری غیر قابل اعتماد در ذهن طرف مقابل ایجاد نکنید.

قطع کردن صحبت افراد

در زمان مذاکره و پرسش و پاسخ، با صبر و شکیبایی عمل کنید. عجله و قطع کردن صحبت دیگران نشانه‌ی بی‌ادبی و عجول بودن و زود قضاوت کردن است.

استخدام

دروغ گفتن و غلو کردن

مطمئنا شرکتی که قصد استخدام افراد را دارد، در مورد آن‌ها تحقیق خواهد کرد و دروغ گفتن در مذاکرات و نگارش رزومه، به‌راحتی شما را از رسیدن به شغل مورد نظر باز خواهد داشت.

زبان بدن ضعیف

زبان بدن به شما کمک می‌کند که منظور خود را به خوبی منتقل کنید. یکی از موارد مهم در زبان بدن در یک مصاحبه‌ی استخدامی، ارتباط چشمی است که اکثر افراد در آن ناموفق هستند. رفتارهای استرس‌زا مانند تکان دادن دست‌ها و پاها نیز وجهه‌ی بدی از شما در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.

بیش از حد مشتاق بودن

اگر در سوالات خود، بیش از حد مشتاق به نظر برسید و فرد مقابل را مجبور کنید که در همان جلسه نظرش را در مورد شما بگوید، توانایی‌های خود را زیر سؤال برده‌اید و فرد مقابل را نیز معذب خواهید کرد.

تشکر نکردن

تشکر کردن از زمانی‌که شرکت و مسئول استخدام به شما اختصاص داده است، نشانه‌ی توجه شما به زمان و ارزش کار سایر افراد است و شما را فردی با ادب و با مسئولیت نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات