ساختمان شرکت Luxshare و لوگوی اپل در پشت آن

از ساخت کابل شارژ تا مونتاژ ویژن پرو؛ با مهم‌ترین شرکت زنجیره تأمین اپل آشنا شوید

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
شرکت چینی Luxshare کارش را با ساخت کابل‌های شارژ اپل شروع کرد، اما حالا مونتاژ قطعات هدست ویژن پرو را برعهده دارد.
تبلیغات

در دنیای بزرگ تکنولوژی که کمپانی‌های بزرگ و قدیمی همچون اپل در آن حکم‌رانی می‌کنند، شرکت نوپا و جسوری به نامِ لاکس‌شِر (Luxshare) داستانی متفاوت را رقم زد. این شرکت چینی، رشد خیره‌کننده‌اش را از روزهایی که «تأمین‌کننده‌ی اصلی کابل‌های شارژ» اپل بود، آغاز کرد و این روزها به عنوان «مونتاژکارِ حرفه‌ای و بازیگر اصلی زنجیره‌ی تأمین اپل» شناخته می‌شود.

لاکس‌شِر در سال ۲۰۰۴ کارش را شروع کرد و در سال‌های اولیه‌ی همکاری‌اش با اپل، مسئولیت تولید کانکتورها و کابل‌های شارژ محصولات این شرکت را بر عهده داشت. تولیدِ باکیفیتِ قطعات کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیتی مانند کابل شارژ را به‌نوعی می‌توان آغازگر همکاری بلندمدت اهالی کوپرتینو با این شرکت چینی در نظر گرفت.

هم‌زمان با ماجراجویی‌های اپل و اشتیاق بی‌انتهای آن در طراحی و تولید محصولات جدید، لاکس‌شِر نیز کارخانه‌ها و خط تولیدش را بهبود می‌بخشید تا بتواند فرآیند تولید و مونتاژ محصولات مهمی همچون ایرپاد و ماژول دوربین گوشی آیفون را به‌خوبی طی کند.

از این‌ها گذشته، هر مسیری چالش‌ها و موانع خاص خودش را دارد و همکاری لاکس‌شِر با اپل هم از این قاعده مستثنی نبود. برای مثال، این شرکت در فرآیند تولید و مونتاژ محصولات پیچیده و ظریفی چون هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو با مشکلات و چالش‌های بی‌شماری هنگام تولید نمایشگرهای درونی و بیرونی آن روبه‌رو شده‌بود و در بسیاری از مواقع، همین موانع باعث تأخیر در زمان تحویل سفارشات و درنتیجه، عرضه‌ی محصولات به بازار می‌شد. البته این چالش‌ها هرگز نتوانستند لاکس‌شِر را از ادامه‌ی مسیر افتخارآمیزش بازدارند.

لاکس‌شِر: از تولید کابل شارژ تا مونتاژ پیچیده‌ترین محصولات اپل

شرکت لاکس‌شِر (با نام تجاری LuxShare Precision Industry Co.، Ltd) با گذر از فرازونشیب‌های فراوان و با تکیه بر اقدامات استراتژیک خود، توانست نامش را به‌عنوان بازیگری کلیدی در عرصه‌ی جهانی مونتاژ قطعات الکترونیک ثبت کند.

کابل شارژ تولیدشده توسط لاکس‌شر
یک نمونه کابل شارژ تولیدشده توسط کمپانی LuxShare

این شرکت در سال‌های اولیه، قطعات کوچک و ساده‌ای مانند کانکتور، کابل شارژ و سایر اتصالات الکترونیکی را تولید می‌کرد و در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی قرار می‌داد. کیفیتِ بالای محصولات تولیدی لاکس‌شِر توانست زمینه‌سازِ توسعه و تحول این شرکت نوپای چینی شود.

لاکس‌شِر به زنجیره‌ی تأمین بزرگ و پیچیده‌ی اپل وارد می‌شود

نقطه عطف کمپانی مونتاژکارِ لاکس‌شِر، ورود به زنجیره‌ی تأمین اپل بود. چینی‌ها، پتانسیل ماورایی و هیجان‌انگیز همکاری با اپل را خیلی خوب درک می‌کردند و به همین دلیل، استراتژی‌های خود را منطبق با نیازهای روزافزون اپل، تنظیم کردند. لاکس‌شِر با تولید کانکتور و کابل شارژ گوشی آیفون پا به دنیای پررمزوراز اپل گذاشت.

این شرکت هرگز به رشد تدریجی و سودهای کوچک بسنده نکرد و برای آن‌که بتواند پاسخ‌گوی نیازهای اپل باشد، کارخانه‌هایش را یکی‌ پس‌از دیگری توسعه می‌داد و شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید و مونتاژ قطعات الکترونیکی را تصاحب می‌کرد.

تصاحب شرکت‌های کوچک برای گسترش خط تولید و پاسخگویی به نیازهای اپل

تا این‌جای کار، لاکس‌شِر فقط کانکتورها و کابل‌های شارژ آیفون را تولید می‌کرد، اما اپل در حال توسعه‌ی نسل اول تبلت آیپد بود و یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در جعبه‌ی آیپدها قرار می‌گرفت، کابل شارژ بود. درست حدس زدید! لاکس‌شِر هیچ تمایل نداشت این بازار وسوسه‌برانگیز را از دست بدهد. به همین دلیل، شرکت کوچکی را که در صنعت کابل‌ها و اتصالاتِ سخت‌افزاری فعالیت می‌کرد، تصاحب کرد.

نسل اول آیپد از نمای جلو و پشت مدل خاکستری
نسل اول آیپد

لاکس‌شِر با چنین رویکردها و استراتژی‌هایی توانست اعتماد اپل را جلب کند و به مهر‌ه‌ی کلیدی در مونتاژ قطعاتِ محصولات جدید و پیشرفته‌ی کوپرتینونشینان تبدیل شود. بسیاری از متخصصان و رسانه‌های خبری، لاکس‌شِر را «فاکسکان کوچک» می‌نامند؛ لقبی که گواه بر رشد سریع و شباهت بالای این شرکت به مونتاژکارِ بزرگ تایوانی، فاکسکان است.

شروع همکاری با اپل در سال ۲۰۱۳ و تبدیل‌شدن به مونتاژکننده‌ی اصلی ایرپاد در سال ۲۰۱۷

شاید برایتان جالب باشد بدانید لاکس‌شِر اولین همکاری‌اش با اپل را در سال ۲۰۱۳، یعنی نزدیک‌به یک دهه پس از فعالیت در صنعت قطعات الکترونیکی آغاز کرد و همین امر، نشان‌دهنده‌ی اولین قدم‌های ورود لاکس‌شِر به زنجیره‌ی تأمین گسترده و پیچیده‌ی اپل بود. با‌این‌حال، نقطه‌عطف واقعی لاکس‌شِر در سال ۲۰۱۷ با تبدیل‌شدن به مونتاژکننده‌ی اصلی ایرپاد اپل اتفاق افتاد.

ایرپاد پرو ۲ در کنار کیس

تولید قطعات الکترونیکی و مونتاژ آن، به‌خودی‌خود کار عجیبی نیست و این صنعت در تمام نقاط دنیا جریان دارد؛ اما همکاری با غول‌های سرمایه‌دار و محبوبی مانند اپل و سامسونگ نشان از کیفیت بالا، تعهد به زمان‌بندی‌های دقیق و رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی لاکس‌شِر دارد.

تولید اپل واچ و نفوذ بیش‌تر به زنجیره‌ی تأمین اهالی کوپرتینو

در سال ۲۰۱۹، این شرکت چینی با اضافه‌کردن خط تولید و مونتاژ ساعت هوشمند اپل واچ، به پیشرفت تازه‌ای دست یافت. ورود لاکس‌شِر به توسعه‌ی خط تولید و مونتاژ مهم‌ترین محصولات پرچم‌دار اپل، نشان‌دهنده‌ی تعمیق روابط تجاری با این غول دنیای تکنولوژی و نفوذ گسترده‌ی این شرکت به زنجیره‌ی تأمین اپل بود.

دکمه کراون اپل واچ اولترا ۲

پیشرفت روزافزون لاکس‌شِر زمانی به اوج خود رسید که گزارش‌ها نشان دادند در سال ۲۰۲۱، حدود سه درصد از کل سری آیفون ۱۳ در این کمپانی مونتاژ شده‌اند. هرچند میزان تولید آیفون در لاکس‌شِر در مقایسه با رقبای قدیمی و باتجربه‌ای مثل فاکسکان و پِگاترون چندان چشمگیر نیست، تولید محصولات پرچم‌دار اپل در لاکس‌شِر پیشرفت بزرگ و حیاتی برای این شرکت محسوب می‌شود و برتری شرکت‌های تایوانیِ فاکسکان و پِگاترون در تولید آیفون را به چالش می‌کشد.

ردپای لاکس‌شِر در محصولات پیشرفته‌ مانند آیفون ۱۳ و ویژن پرو

همکاری استراتژیک لاکس‌شِر و اپل فراتر از محصولات سنتی کوپرتینویی‌ها رفت و این شرکت چینی با تولید و مونتاژ هدست واقعیت مجازی اپل موسوم به ویژن پرو، رسماً به کلیدی‌ترین بازیگر زنجیره‌ی تأمین اپل تبدیل شد. اگرچه هنوز جزئیات زیادی در مورد ساخت Vision Pro توسط لاکس‌شِر به بیرون درز نکرده، اعتماد اپل به لاکس‌شِر برای تولید و مونتاژ این محصول نوآورانه، پیشرفته و پیچیده بسیار قابل‌تأمل است.

هدست apple vision pro
هدست واقعی مجازی ویژن پرو اپل

یکی دیگر از مواردی که هم‌سویی استراتژیک اپل و لاکس‌شِر را نشان می‌دهد، خرید کارخانه‌ی Wistron به ارزش ۴۷۲ میلیون دلار برای افزایش تولیدات آیفون و حمایت اپل از لاکس‌شِر برای سرمایه‌گذاری در Catcher Technology است که یکی از تأمین‌کنندگان اصلی قاب‌های فلزی محصولات اپل به‌شمار می‌رود. فشار اپل به لاکس‌شِر برای انجام این سرمایه‌گذاری، به‌عنوان اقدامی برای انتقال خط تولید از تایوان به چین و کاهش وابستگی اپل به فاکسکان و پگاترون تلقی می‌شود.

سرمایه‌گذاری هنگفت لاکس‌شِر در کمپانیِ سازنده‌ی قاب فلزی محصولات اپل

به‌طورکلی، هر زمان که تمام شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری با چالش‌هایی مانند کمبود جهانی تراشه، همه‌گیری کرونا، اعتصابات و مسائل سیاسی گوناگون مواجه شده و تولید و عرضه‌ی جهانی محصولات‌شان با مشکل رو‌به‌رو می‌شود، اهالی کوپرتینو معمولاً از این دردسرها در امان هستند. شاید بتوان گفت لاکس‌شِر با رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی اپل توانست درآمد و سود رکوردشکنی را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ به سمت کوپرتینونشین‌ها سرازیر کند.

چالش‌های تولید هدست ویژن پرو

پانزدهم خردادماه امسال، هدست واقعیت ترکیبی اپل موسوم به ویژن پرو معرفی شد. این هدست، یکی از محصولاتی بود که فرآیند تولید و مونتاژ آن در لاکس‌شِر با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد. یکی از چالش‌های قابل‌توجه، پیچیدگی خود دستگاه بود. برای ساخت Vision Pro، همگرایی دقیق فناوری‌های مختلف مانند اپتیک پیشرفته، حسگرها و واحدهای پردازش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

هدست واقعیت مجازی ویژن پرو از نمای چپ و راست
طراحی منحصربه‌فرد هدست واقعیت مجازی ویژن پرو اپل

طراحی، تولید و مونتاژ چنین اجزای ظریف و پیچیده‌ای، نیازمند سطح بالایی از دقت و تخصص در این زمینه است. به‌هرحال ساخت دستگاهی که بتواند دنیای فیزیکی و مجازی را به‌طور یکپارچه ادغام کند، نیازمند تعادل و هماهنگی ظریفی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار است و همین امر، فرآیند تولید را پیچیده‌تر کرده‌ است.

ظرافت بالای قطعات و فرم‌فکتور ویژن پرو، چالش‌های اصلی مونتاژ هدست اپل

فرم‌فکتور و عملکرد منحصربه‌فرد هدست Vision Pro، انتخاب و ترکیب مواد اولیه، مونتاژ و کنترل کیفی این محصول را هم دشوار کرده و اطمینان از راحتی و ارگونومیک بودن آن برای کاربران در عین طراحی شیک و زیبا، از ملاحظات حیاتی اپل و لاکس‌شِر بوده‌ است.

هدست واقعیت مجازی ویژن پرو روی صورت از نمای پشت

از این‌ها گذشته، اپل همیشه به حفظ استانداردهای سخت‌گیرانه در طراحی و تست محصولاتش شهرت دارد و هرگونه انحراف از دستورالعمل‌ها و استانداردهای کیفی اپل توسط شرکت‌های زنجیره‌ی تأمین می‌تواند به عقب‌نشینی سریع اپل و لغو همکاری با شرکت مربوطه منجر شود.

از دیگر چالش‌های تولید و مونتاژ محصولات الکترونیکی که ویژن پرو نیز از آن مستثنی نبود، همه‌گیری کرونا و کمبود محصولات نیمه‌هادی در جهان بود. در این شرایط، مدیریت قوی در تأمین قطعات و مواد اولیه و زمان‌بندی محافظه‌کارانه و رعایت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه داشته‌باشید که ایجاد موانع متعدد در خط تولید و بروز برخی مشکلات جهانی می‌تواند هزینه‌ی تمام‌شده‌ی محصولات را به شکل سرسام‌آوری افزایش دهد. طبق گزارش زومیت، هزینه‌ی قطعات ویژن پرو از قیمت فروش(مصرف‌کننده) هدست‌های متا هم بیش‌تر است. بنابراین، ایجاد توازن و تعادل بین «کیفیت» و «قیمت نهایی محصولات» می‌تواند اعتبار شرکت‌های زنجیره‌ی تأمین را نزد اپل تقویت کند.

هزینه‌ی قطعات ویژن پرو از قیمت فروش هدست‌های متا بیشتر است

طبق اعلام قبلی اپل، پیش‌فروش ویژن پرو چند روز پیش آغاز شد و این هدست هنوز وارد بازار نشده، فروش انفجاری را تجربه کرده‌است. با توجه به آن‌که اپل از همین‌حالا به فکر بازی‌های هدست ویژن پرو است و محتوای واقعیت مجازی آن را با همکاری دیزنی تولید می‌کند، انتساب عنوان بهترین دستگاه سرگرمی‌محور دنیا به هدست جدید غول فناوری کوپرتینو کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد.

ورود لاکس‌شِر به عرصه‌ی خودروهای برقی

لاکس‌شِر روزی شرکت کوچک مونتاژکننده‌ی قطعات الکترونیکی بود اما همین شرکت در سال‌های اخیر برای متنوع‌سازی سبد محصولات خود و همسو شدن با روند جهانیِ حمل‌ونقل پایدار، به بازار روبه‌رشدِ خودروهای برقی (EV) نیز وارد شده‌ است. این حرکت استراتژیک، بیانگر جاه‌طلبی‌های لاکس‌شِر برای پوشش حداکثری نیاز جامعه‌ی هدف و به‌روزبودن خط تولید است.

یکی از اقدامات شایان توجه لاکس‌شِر، همکاری با کمپانی خودروسازی چری برای تولید مشترک خودروهای برقی است. با توجه به جدیت اپل در طراحی و تولید خودرو برقی، توسعه‌ی منظم سرویس Apple Car و تصاحب استارتاپ drive.ai، همکاری استراتژیک لاکس‌شِر و شرکت خودروسازی چری قابل تأمل بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که لاکس‌شِر و فاکسکان، اصلی‌ترین شرکای اپل در پروژه‌ی خودروهای برقی این شرکت هستند و دلیل آن، تخصص و تجربه‌ی ارزشمند این دو شرکت در تولید و مونتاژ تجهیزات الکترونیکی و همکاری دیرینه‌ی آن‌ها با اپل است.

ماشین برقی چری از نمای روبه‌رو/جلو

با توجه به آن‌که شرکت خودروسازی چری یکی از شناخته‌شده‌ترین کمپانی‌های فعال در صنعت خودرو شرق آسیا محسوب می‌شود، همکاری لاکس‌شِر با چری می‌تواند موقعیت استراتژیک این شرکت در بازار خودروهای برقی را برجسته کند. لاکس‌شِر تجربه‌ی قابل احترامی در زمینه‌ی تولید و مونتاژ قطعات الکترونیکی دارد و می‌تواند از تخصص خود برای تثبیت و تعمیق جایگاه شرکت در زمینه‌ی تولید و مونتاژ قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی استفاده کند.

همکاری با شرکت خودروسازی چِری و ارتقای موقعیت استراتژیک لاکس‌شِر در بازار خودروهای برقی

اگرچه در حال حاضر نقش دقیق لاکس‌شِر در پروژه‌ی خودروهای برقی اپل چندان مشخص نیست، همکاری این شرکت چینی با کمپانی خودروسازی چری و حرکت کلی لاکس‌شِر به سمت بازار خودروهای برقی، تحولات استراتژیک و برداشت گام‌های اولیه برای همکاری مؤثر در پروژه‌ی خودرو برقی اپل را نشان می‌دهد. طبق اخبار منتشرشده، خودرو خودران اپل احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ روانه‌ی بازار خواهدشد.

عملکرد مالی شگفت‌انگیز لاکس‌شِر

نمودار رشد مالی شرکت لاکس‌شر بعد از همکاری با اپل
نمودار رشد مالی کمپانی لاکس‌شر بعد از شروع همکاری با اپل و سود حاصل پس از راه‌اندازی خط تولید ایرپاد و آیفون

کمپانی چینی لاکس‌شِر که به واسطه‌ی رشد و نفوذ عمیق در عرصه‌ی ساخت تجهیزات الکترونیکی به «فاکسکان کوچک» معروف است، با گذر از چالش‌های متعدد و انعطاف‌پذیری خارق‌العاده در همکاری با شرکت‌های بزرگ مانند اپل، عملکرد مالی حیرت‌انگیزی را به نمایش گذاشته‌است.

در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱، لاکس‌شِر با ثبت درآمد ۴۸٫۱۴ میلیارد یوان (تقریباً برابربا ۷٫۴۲ میلیارد دلار) رکوردی تاریخی از خود به‌جا گذاشت. درآمد این شرکت در مقایسه با سال قبل، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته‌ است. این افزایش درآمد، پررنگ‌شدن نقش لاکس‌شِر در زنجیره‌ی تأمین اپل را نشان می‌دهد.

نمودار مقایسه‌ی درآمد لاکس‌شر و فاکسکان
نمودار مقایسه‌ی رشد درآمد و سود کمپانی‌های لاکس‌شر و فاکسکان

با وجود همه‌گیری کرونا و کمبود تراشه، لاکس‌شِر عملکرد مالی حیرت‌انگیزی داشته‌ است

نکته‌ی قابل تأمل در این بین، افزایش ۲۲ درصدی درآمد خالص نسبت به سال قبل و ثبت رکورد ۳٫۰۸ میلیارد یوان است. با توجه به مشکلات فراوان و غیرمنتظره مانند همه‌گیری کرونا و کمبود تراشه، ثبت چنین رکوردی توسط شرکت نوپایی چون لاکس‌شِر تحسین‌برانگیز است؛ آن‌هم در شرایطی که لاکس‌شِر در مدارک خود اذعان کرده بود برخی از بخش‌های تجاری آن به دلیل کمبود جهانی تراشه، افزایش هزینه‌های کار و مواد اولیه و اختلالات ناشی از بحران جهانی سلامت، با تأخیرهایی مواجه شده‌اند.

نمودار رشد سود خالص لاکس‌شر پس از راه‌اندازی خط تولید ایرپاد و آیفون
نمودار رشد سود خالص لاکس‌شر پس از ورود به زنجیره‌ی تأمین اپل و راه‌اندازی خط تولید ایرپاد و آیفون

علاوه‌بر انعطاف‌پذیری بالای لاکس‌شِر و مقاومتش در برابر موانع گاه‌وبی‌گاه، اتخاذ رویکردهای استراتژیک و مهم در قبال تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر، افزایش خط تولید محصولات قبلی و اضافه‌کردن خط تولید محصولات جدید مانند ایرپاد و اپل واچ نیز در رشد مالی چینی‌ها نقش ویژه‌ای داشته‌ است.

موفقیت مالی لاکس‌شِر نه‌تنها این شرکت را به بازیگر کلیدی زنجیره‌ی تأمین اپل تبدیل کرده، بلکه جایگاه آن را در اکوسیستم ساخت و مونتاژ تجهیزات الکترونیکی ارتقا داده‌ است. سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک این شرکت مانند خرید کارخانه‌ی تولید آیفون از Wistron به مبلغ ۴۷۲ میلیون دلار، نشان‌دهنده‌ی تعهد آن به گسترش ظرفیت‌های تولید و حفظ رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی است.

حمایت اپل از لاکس‌شِر برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، اپل فشار زیادی را برای سرمایه‌گذاری لاکس‌شِر در کمپانی Catcher Technology بر این شرکت تحمیل کرده‌ است. توجه داشته‌ باشید که اپل مستقیماً در Catcher Technology سرمایه‌گذاری نکرده، اما با منطقی چندوجهی لاکس‌شِر را به انجام این کار تشویق کرده است.

لوگو اپل و لاکس‌شر کنار یک‌دیگر

اول از همه باید این را بدانیم که اپل با تقویت لاکس‌شِر می‌خواهد ضمن تنوع‌بخشی به زنجیره‌ی تأمین و کاهش ریسک‌های ناشی از اتکای بیش از حد به یک تأمین‌کننده، قدرت چانه‌زنی بیش‌تری داشته‌باشد. از طرف دیگر، Catcher Technology مهم‌ترین تولیدکننده‌ی قاب‌های فلزی محصولات اپل است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری و همکاری با این شرکت، اهمیت استراتژیکی برای لاکس‌شِر دارد.

اگر لاکس‌شِر در Catcher Technology سرمایه‌گذاری کند، به فناوری ساخت قاب‌های فلزیِ باکیفیت دسترسی پیدا کرده و دانش خود در زمینه‌ی مونتاژ گوشی‌های هوشمند را عمیق‌تر می‌کند. دستیابی به جدیدترین دانش و فناوری می‌تواند لاکس‌شِر را به یک بازیگر کلیدی در صنعت لوازم الکترونیکی تبدیل کند.

نکته‌ی دوم که نباید ساده از کنار آن عبور کنیم، استراتژی تجاری اپل برای گسترش زنجیره‌ی تأمین در راستای دریافت خدمات بهتر با قیمت رقابتی و نفوذ خود در بازار وسیع چین با بیش از ۱٫۳ میلیارد مصرف‌کننده‌ی بالقوه است.

نکته‌ی سوم، سرمایه‌گذاری موازی اپل در چند شرکت مونتاژکننده‌ی شرقی است. کمپانی‌های فعال در صنایع مختلف، با ایجاد رقابت «خارجی»، بهترین شرکای تجاری را انتخاب می‌کنند، اما اپل این مسیر را به صورت معکوس طی کرده و از طریق سرمایه‌گذاری موازی در چند شرکت با محصول و کارایی یکسان، رقابت داخلی ایجاد کرده‌ است.

تولید آزمایشی آیفون ۱۴

دنیای تولید آیفون با وجود شرکت‌های لاکس‌شِر، پگاترون و فاکسکان شاهد چرخشی جالب توجه بوده‌ است. سال گذشته مینگ چی کو، تحلیلگر باسابقه‌ی محصولات اپل، با بیان این‌که لاکس‌شِر و پگاترون هر کدام حدود ۱۰ درصد از سفارشات گوشی آیفون ۱۴ پرو و گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس را تولید کرده‌اند، توزیع مناسب مونتاژ آیفون بین سه شرکت اصلی مونتاژکننده و کاهش وابستگی اپل به فاکسکان را توضیح داد.

قیمت گوشی موبایل آیفون در بخش محصولات زومیت

از این‌ها گذشته، طبق گزارش مینگ چی کو، اپل پس از دریافت محموله‌های عظیم آیفون سری ۱۴ از سوی لاکس‌شِر، فرآیند عرضه‌ی آن به بازار را با کمی تأخیر آغاز کرد و دلیل این امر، انجام تست‌های گوناگون و اطمینان از کیفیت بالا و عملکرد صحیح آیفون‌های مونتاژشده توسط این کمپانی چینی عنوان شده‌ است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید کمپانی فاکسکان به‌تنهایی مسئولیت تولید بیش از ۵۰ درصد از آیفون‌های اپل را بر عهده داشته است، اما اهالی کوپرتینو برای کاهش ریسک‌های مرتبط با اختلالات زنجیره‌ی تأمین و بی‌ثباتی شرایط اقتصادی و سیاسی، رقابت داخلی فاکسکان با لاکس‌شِر را ایجاد کرد.

با توجه به موقعیت مکانی کارخانه‌های فاکسکان در شهر ژنگژوِ چین و ایجاد محدودیت‌های جدید از سوی دولت محلی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، این شرکت چینی با چالش‌هایی مانند کاهش نیروی کار توسط دولت، افزایش هزینه‌ها و مشکلاتی از این دست مواجه شد و به همین دلیل، برنامه‌ی زمانی تولید گوشی آیفون ۱۴ پرو با اختلال زیادی روبه‌رو شد.

در نتیجه‌ی این مسائل، شرکت تحقیقاتی TrendForce پیش‌بینی خود مبنی بر کاهش ۲۲ درصدی (حدود ۴۷ میلیون دستگاه) در محموله‌های آیفون تولیدشده توسط فاکسکان در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. به لطف زنجیره‌ی تأمین پیچیده و قوی اپل، مشکلات زیادی برای عرضه‌ی آیفون‌های سری ۱۴ گریبان‌گیر کوپرتینویی‌ها نشد.

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تولید هدست واقعیت مجازی ویژن پرو یا آیفون‌های سری ۱۳ و ۱۴ از سوی لاکس‌شِر، به‌خودی‌خود اتفاق خاصی نیست اما این موضوع می‌تواند نویدبخش تغییرات وسیع زنجیره‌ی تأمین اپل در سال‌های پیشِ رو باشد.

تغییراتی کوچک در زنجیره‌ی تأمین هدست واقعیت ترکیبی اپل

پیش از آن‌که تولید و مونتاژ هدست ویژن پرو به لاکس‌شِر واگذار شود، اهالی کوپرتینو، تولید این محصول را به کمپانی پگاترون سپرده بودند؛ اما در ماه مارس ۲۰۲۳، اپل تصمیم گرفت خط تولید Vision Pro را از پگاترون به لاکس‌شِر منتقل کند. به نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینویی این کار را برای انتقال و بازسازی بخشی از کارخانه‌های پگاترون در خارج از خاک چین انجام داده‌ است.

طی‌شدن مراحل اولیه‌ی تولید ویژن پرو توسط پگاترون، انتقال خط تولید و مونتاژ به لاکس‌شِر

با وجود نقش حیاتی پگاترون در طی‌شدن مراحل اولیه‌ی تولید ویژن پرو، انتقال خط تولید به لاکس‌شِر، اعتماد اپل به توانایی‌ها و تخصص این شرکت برای برآورده‌کردن تقاضای طرفدارانِ این هدست واقعیت ترکیبی را نشان می‌دهد. این حرکت همچنین ممکن است با استراتژی گسترده‌تر اپل برای تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین، کاهش وابستگی به سازندگان خاص و افزایش انعطاف‌پذیری در پاسخ به اختلالات پیش‌بینی‌نشده، همسو باشد.

جمع‌بندی

شرکت Luxshare Precision Industry در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و سال‌های اولیه‌ی فعالیتش را به عنوان تأمین‌کننده‌ی قطعات کوچک مانند کابل‌های شارژ و اتصالات گوناگون سپری کرد. این شرکت پس از ۹ سال فعالیت مستمر، وارد زنجیره‌ی تأمین اپل شد و در ابتدا، همان کابل شارژ و اتصالات معمولی ولی مهم را تولید می‌کرد.

در طول دو دهه‌ی گذشته، Luxshare به‌سرعت رشد کرد و این روزها به‌عنوان «فاکسکان کوچک چین» شناخته می‌شود. این شرکت به طور مداوم دانش و تخصص خود را گسترش داد و به تبع آن، از تولید کابل‌ها و کانکتورهای اصلی به مونتاژ دستگاه‌های پیچیده‌تر مانند ایرپاد و آیفون‌ها روی آورد. عملکرد مالی لاکس‌شِر در این سال‌ها بسیار درخشان بود و همین موضوع، همکاری سودآور اپل و این مونتاژکننده‌ی چینی را نمایان می‌کند.

در سال‌های اخیر، لاکس‌شِر با امضای قرارداد و شروع همکاری نزدیک با کمپانی چری، خودروساز بزرگ چین، وارد بازار پرتب‌وتاب خودروهای برقی شده‌ است. این استراتژی، نشان‌دهنده‌ی حرکت‌های دوراندیشانه‌ی لاکس‌شِر برای هماهنگی هرچه‌بیش‌تر با صنعت خودروهای برقی جهان است.

لاکس‌شِر همچنین تولید هدست واقعیت ترکیبی اپل را آغاز کرده و این امر، نشان‌دهنده‌ی عمق همکاری بین این دو شرکت و اعتماد غول فناوری کوپرتینو به تخصص و تجربه‌ی چینی‌ها است.

لاکس‌شِر نیز مانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی، با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است، اما به لطف انعطاف‌پذیری فوق‌العاده و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، توانسته ضمن گذر از موانع و مشکلات، جایگاه خود را به عنوان بازیگر کلیدی در اکوسیستم زنجیره‌ی تأمین اپل تثبیت کند.

اگرچه تصمیمات اخیر اهالی کوپرتینو، از تلاش این کمپانی برای متنوع‌سازی موقعیت جغرافیایی شرکت‌های زنجیره‌ی تأمینش حکایت می‌کند، درحال‌حاضر، چشم‌انداز لاکس‌شِر روشن به‌نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این شرکت چینیِ پرتلاش و مصمم، کماکان به رشد خود ادامه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات