هزینه قطعات ویژن پرو از قیمت فروش متا کوئست پرو بیشتر است

پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
هدست اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro از نمای جلو پس زمینه تاریک
هزینه‌ی تولید ویژن پرو بدون در نظر گرفتن مونتاژ و حمل‌و‌نقل و دستمزد نیروی کار، از قیمت فروش متا کوئست پرو بسیار بیشتر است.
تبلیغات

اپل دوشنبه‌شب در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان از ویژن پرو به‌عنوان اولین هدست واقعیت ترکیبی خود پرده‌برداری کرد. ویژن پرو که در زمینه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاهی سطح‌بالا محسوب می‌شود و نقش پررنگی در آینده‌ی اپل ایفا می‌کند، با قیمت ۳٬۴۹۹ دلار به بازار خواهد آمد.

ویژن پرو نوعی هدست واقعیت ترکیبی است و افزون‌بر غوطه‌ور کردن کاربر در محیط واقعیت مجازی،‌ حالت واقعیت افزوده نیز دارد و لایه‌ای از آیتم‌های دیجیتالی را روی دنیای واقعی نمایش می‌دهد. Apple Vision Pro اولین هدست واقعیت ترکیبی دنیا نیست.

در حال حاضر از متا کوئست پرو به‌عنوان جدی‌ترین رقیب اپل ویژن پرو یاد می‌شود. هدست واقعیت ترکیبی متا که سال گذشته با قیمت ۱٬۵۹۹ دلار رونمایی شد، هم‌اکنون با پرداخت ۹۹۹ دلار قابل‌تهیه است.

برچسب قیمت ویژن پرو، تهیه‌ی این هدست را برای بسیاری از افراد غیرممکن می‌کند؛ با این‌حال یک گزارش از چین نشان می‌دهد که این هدست هزینه‌ی تولید بالایی دارد؛ در حدی که هزینه‌ی تولید ویژن پرو از قیمت فروش متا کوئست پرو بیشتر است.

در گزارش موردبحث مجموع هزینه‌ی قطعات استفاده‌شده در ویژن پرو ۱٬۵۰۹ دلار اعلام شده. توجه داشته باشید که این قیمت صرفا مربوط‌به قطعات است و هزینه‌های دیگر نظیر دستمزد نیروی کار، مونتاژ و حمل‌و‌نقل را شامل نمی‌شود. قبل از رونمایی ویژن پرو نیز در گزارشی مشابه اعلام شده بود هزینه‌ی تولید ویژن پرو ۱٬۶۰۰ دلار است.

بر این اساس گفته می‌شود هر واحد پردازنده‌ی M2 بالغ‌بر ۱۲۰ دلار برای اپل هزینه دارد. هزینه‌ی هر واحد پردازنده‌ی R1 که وظیفه‌ی پردازش وظایف حسگرها را برعهده دارد، ۶۰ دلار است. افشاگر چینی ادعا می‌کند که ویژن پرو حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع UFS 4.0 دارد که هزینه‌اش ۲۰ دلار است.

همانطور که می‌شد انتظار داشت، نمایشگرهای داخلی ویژن پرو گران‌ترین قطعات استفاده‌شده در این هدست هستند. هر واحد از این نمایشگرها ۳۵۰ دلار قیمت دارد و هزینه‌ی نهایی برای اپل ۷۰۰ دلار است. اپل می‌گوید این دو نمایشگر 4K از نوع میکرو OLED هستند و مجموعا ۲۳ میلیون پیکسل در خود جای می‌دهند.

قیمت نمایشگر خارجی ویژن پرو که توسط ال جی تولید شده ۳۰ دلار است. به ادعای افشاگر چینی، تهیه‌ی بدنه‌ی ویژن پرو شامل فریم میانی و شاسی اصلی ۱۲۰ دلار برای اپل هزینه‌بر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات