معرفی کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه یک سخنرانی به‌‌یاد‌ماندنی»

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه یک سخنرانی به‌‌یاد‌ماندنی» تلاش می‌کند با کمک کنفرانس مشهور تد (TED) که بهترین ارائه‌ها را به‌رایگان در اینترنت می‌گذارد، رازهایی برای ارائه‌ی سخنرانی به‌‌یاد‌ماندنی ارائه دهد.
تبلیغات

TED مخفف سه کلمه‌ی Technology و Entertainment و Design است که در فارسی «تکنولوژی و سرگرمی و طراحی» ترجمه می‌شود. مجموعه‌ی TED سازمانی غیرانتفاعی است که به «گسترش ایده‌های ارزشمند» اختصاص داده شده است. سال ۱۹۸۴، تد به‌عنوان کنفرانسی چهار‌روزه در کالیفرنیا آغاز به کار کرد که مؤسسش Richard Saul Wurman بود. بااین‌حال، سمینارهای دوره‌ای آن از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت و فعالیت‌های تد به این حوزه‌ها محدود نشد.

شکل اجرای برنامه‌های تد معمولا اشاره به تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان‌پردازی است. کنفرانس تد بهار هر سال و هم‌زمان با کنفرانسی به نام تد اکتیو و تدگلوبال هر تابستان برگزار می‌شود. در انگیزه‌ی این سازمان، شعار «گسترش ایده‌های ارزشمند» می‌درخشد.

همان‌طورکه گفته شد، Richard Saul Wurman، معمار و طراح گرافیک، ایده‌ی اصلی تد را مطرح کرد که با رشته‌ی خودش در زمینه‌های تکنولوژی و سرگرمی و طراحی (TED) همخوانی داشت. سال ۱۹۸۴، ورمان و هری مارکز اولین کنفرانس تد را به‌منظور نمایش لوح فشرده‌ی سونی و رونمایی یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازمان‌دهی و برگزار کردند. ریاضی‌دانی مشهور به نام Mandelbrot و اعضای معروف شرکت‌های کامپیوتری مانند Nicholas Negroponte و Stewart Brand این کنفرانس را ارائه دادند؛ اما در‌نهایت این کنفرانس ناموفق بود.

شش سال طول کشید تا دومین کنفرانس برگزار شود و از سال ۱۹۹۰ به‌بعد، سازمان رشد پیدا کرد و هر ساله در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد. تا اینکه در سال ۲۰۰۹، به‌دلیل حضور چشمگیر شرکت‌کنندگان، به لانگ‌بیچ کالیفرنیا نقل‌مکان کرد.

ابتدا سخنرانان فقط در زمینه‌ی سه حرف اول تد، یعنی تکنولوژی و سرگرمی و طراحی، سخنرانی می‌کردند؛ ولی در نهمین دوره‌ی آن فهرستی شامل دانشمندان، فلاسفه، موسیقی‌دانان، رهبران مذهبی، انجمن‌های بشردوستانه و... و موضوعات دیگر به‌چشم خورد. کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» اثر کارمین گالو کتابی در زمینه‌ی مدیریت و کسب‌وکار است که به ما می‌آموزد چگونه سخنرانی تأثیرگذار و موفق برای قانع‌کردن مخاطبانمان داشته ‌باشیم و ایده‌های نوین خود را کاربردی کنیم.

اکنون سال‌ها است که بنیاد Sapling، سازمان غیرانتفاعی خصوصی، TED را به‌عنوان مجموعه‌ای از همایش‌های جهانی برگزار می‌کند. کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» برای تمام کسانی مفید است که می‌خواهد با اطمینان و مقتدرانه صحبت و سخنرانی کنند و محصولات و خدماتشان را بفروشند یا افرادی را رهبری کنند که به الهام‌بخشیدن نیاز دارند.

معرفی کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»

ایده‌ها جریان رایج قرن بیست‌ویکم هستند و بعضی از مردم در ارائه‌ی ایده‌هایشان به‌گونه‌ای استثنایی عمل می‌کنند. این توانایی آن‌ها اعتبار و نفوذشان بر جامعه‌ی امروز را افزایش می‌دهد. هیچ چیز جالب‌تر از ایده‌ای جسورانه نیست که سخنران عالی ارائه می‌دهد. ایده‌هایی که به‌خوبی پخته و ارائه شوند، می‌توانند جهان را تغییر دهند؛ درنتیجه، آیا شگفت‌انگیز نخواهد بود اگر ارائه‌های بزرگ‌ترین سخنرانان جهان را تماشا کنیم و رازهایشان را برای متعجب‌کردن مخاطبانمان اعمال کنیم؟

اکنون به‌لطف کنفرانس مشهور جهانی تد (TED)، بررسی علمی صدها ارائه‌ی تد، مصاحبه‌ی مستقیم با سخنرانان مشهور تد و دانش شخصی نویسنده از رهبران ‌الهام‌بخش جهان و دارای برندهای تحسین‌شدنی این کار برای هر شخصی در هر نقطه از جهان امکان‌پذیر شده است.

شاید بتوان گفت «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»، بیش از هر کتابی که این روزها در قفسه‌ی کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد، علم ارتباطات را بررسی کرده است. این کتاب مردان و زنان دانشمند، نویسنده، محصل، دوستداران محیط‌زیست و رهبران مشهوری را به شما معرفی می‌کند که سخنرانی بزرگ زندگی‌شان را انجام داده‌اند. هرکدام از ۱،۵۰۰ سخنرانی‌ای که به‌رایگان در وب‌سایت تد دردسترس است، می‌تواند به شما درس تازه‌ای برای سخنرانی در جمع بدهد.

اسراری که کارماین گالو در این کتاب از آن‌ها پرده برمی‌دارد، مطابق با جدیدترین دانشی است که حاصل کار متفکران برتر جهان است. آیا این اشتیاقی همه‌گیر است؟ آیا داستان گفتن می‌تواند هم‌زمان ذهن شما را با ذهن شنوندگان هم‌گام کند؟ چرا ارائه‌ی هجده‌دقیقه‌ای می‌تواند بر ارائه‌ی ۶۰ دقیقه‌ای غلبه کند؟ چرا ویدئو بیل گیتس میان مخاطبان به‌سرعت منتشر شد؟ کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»، پاسخ تمام این پرسش‌ها را خواهد داد.

اگر روزی شما هم برای ارائه‌دادن به تد دعوت شدید، کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» برای شما مانند کتابی مقدس ارزشمند خواهد شد؛ اما اگر برای ارائه‌دادن به تد دعوت نشد‌ه و حتی تمایلی هم به آن نداشته باشید، باز‌هم جزو کتاب‌های ارزشمندی است که می‌توانید در طول زندگی‌‌تان بخوانید. این کتاب به شما می‌آموزد چگونه خودتان و عقایدتان را به‌گونه‌ای نشان دهید که همه متقاعد شوند و چگونه شاخصه‌های مشترک ارائه‌های الهام‌بخش را به‌کار ببرید و خودتان را همچون رهبر یا فرد اجتماعی تصور کنید.

به‌یاد بسپارید هر‌چقدر هم ایده‌تان فوق‌العاده باشد، اگر نتوانید با آن روی کسی اثر بگذارید، ایده‌ای بیهوده است؛ زیرا ارزش ایده‌ها به عملی است که به‌دنبالش به‌وجود می‌آورد. اگر ایده‌های باارزشی برای به‌اشتراک‌گذاشتن دارید، تکنیک‌های این کتاب به شما کمک خواهد کرد آن ایده‌ها را به متقاعدترین شکل ممکن بیان کنید.

مارس ۲۰۱۲، برایان استیونسون، وکیل حقوق مدنی، در کنفرانس سالانه‌ی تد برای هزار نفر در لانگ‌بیچ کالیفرنیا سخنرانی کرد. او با چنان استقبالی مواجه شد که در تاریخ تد بی‌نظیر بود. ارائه‌ی او نزدیک به دو‌میلیون بار آنلاین در اینترنت دیده شد. استیونسون هجده دقیقه ذهن و قلب مخاطبانش را مسحور کرده بود و آن روز، حضار درمجموع مبلغ یک‌میلیون دلار به مؤسسه‌ی خیریه‌ی او اهدا کردند؛ یعنی بیش از ۵۵ هزار دلار برای هر دقیقه از صحبتش.

استیونسون سخنانش را با پاورپوینت ارائه نداد و حتی در ارائه‌اش از تصویر یا اسلاید یا صفحه‌نمایشی هم استفاده نکرد. درعین‌حال، تمام روز سخن از قدرت روایتگری او بود. البته بعضی از سخنرانان تد ترجیح می‌دهند از پاورپوینت در ارائه‌شان استفاده کنند تا شاید ارائه‌شان اثرگذارتر شود.

بخشی از کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»

افراد دارای روابط‌عمومی مناسب می‌توانند به ذهنتان وارد شوند و در دلتان بنشینند. بیشتر مردم هنگام ارائه‌دادن، قسمت مربوط به احساس را فراموش می‌کنند. در فصل اول کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»، می‌آموزید چگونه با شناختن علایق حقیقی‌تان از بند قواعد رها شوید. مقالاتی خواهید خواند که هیچ‌گاه برای عموم منتشر نشده است؛ مقالاتی که در آن شرح داده ‌شده چرا علاقه و اشتیاق کلید مهارت‌یافتن در توانایی‌هایی مانند سخنرانی برای جمع است.

فصل دوم این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه هنر داستان‌سرایی‌تان را مدیریت کنید و چرا این داستان‌سرایی در خلال ارائه باعث می‌شود احساسات مخاطبتان به موضوع نزدیک شود. تحقیقاتی را خواهید دید که نشان می‌دهد داستان گفتن درحقیقت ذهن شما را با مخاطبتان همگام می‌سازد و این فرصت را به شما می‌دهد ارتباطی آن‌چنان عمیق و معنادار با مخاطبتان ایجاد کنید که قبلا هیچ‌گاه تجربه‌اش نکردید.

در این کتاب، به سخنرانی استیو جابز در جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۵ اشاره شده است. این سخنرانی توانایی او را در جذب مخاطب به‌خوبی به‌تصویر می‌کشد و قطعا می‌توان گفت سخنرانی جابز در این جشن فارغ‌التحصیلی، در وب‌سایت تد یکی از ویدئوهای پرمخاطب است. البته با اینکه این سخنرانی به‌طور‌رسمی سخنرانی تد محسوب نمی‌شود، تمام شاخصه‌های سخنرانی تد را دارد و بیش از ۱۵ میلیون بار دیده شده است. در این سخنرانی، استیو جابز به فارغ‌التحصیلان گفت:

فرصت شما بسیار محدود است؛ پس آن را با زندگی‌کردن برای دیگران هدر ندهید. زندگی‌کردن برای افکار مردم دامی است که نباید در آن بیفتید. هرگز نگذارید سروصداهای مردم و نظراتشان، صدای درونتان را خفته کند. نکته‌ی مهم‌تر اینکه شجاعت پیروی از قلب و ادراکتان را داشته باشید. آن‌ها می‌دانند شما به‌راستی چه خواهید شد.

کلماتی که جابز بیان کرد، مستقیما آن دسته از افرادی را مخاطب قرار می‌دهد که با سخنرانی‌های تد به‌حرکت درمی‌آیند. آن‌ها بسیار پیگیر و مشتاق یادگیری و از شرایط موجود ناراضی هستند و به‌دنبال ایده‌های الهام‌بخش و نوآورانه می‌گردند که جهان را جلو ببرد. شما با استیو جابز تکنیک‌های یک استاد را فرامی‌گیرد. همه‌ی آنچه باید یاد بگیرید، در کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» یکجا جمع شده است.

این کتاب نشان می‌دهد مردان و زنان هنگام صحبت‌کردن یا گوش‌دادن، دقیقا کدام ناحیه از مغزشان فعال می‌شود. این تکنولوژی و دیگر ابزارهای مشابه باعث شده مطالعات زیادی در حوزه‌ی ارتباطات انجام شود. اسراری که در این کتاب از آن‌ها پرده برداشته می‌شود، با جدیدترین دانشی مطابقت دارد که حاصل کار متفکران برتر جهان است.

کارنگی، نویسنده‌ی مشهور، اینترنت را نداشت؛ یعنی یکی از ابزارهای مهمی که اکنون می‌توانیم در هنر سخنرانی‌مان در جمع به‌خدمت بگیریم. تا چهل سال پس از مرگ کارنگی، اینترنت هنوز تجاری نشده بود. امروزه به‌لطف دسترسی به پهنای باند اینترنت، مردم می‌توانند ارائه‌های متفکران برتر جهان را در وب‌سایت تد تماشا کنند. وقتی رازهای گفته‌شده در کتاب را بیاموزید و مصاحبه با سخنرانان تد را بخوانید و علمی را دریابید که در پس همه‌ی این‌هاست و سپس بار‌دیگر به وب‌سایت تد بازگردید، خواهید دید تمام سخنرانان تد همه این مهارت‌ها را در عمل به‌کار گرفته‌اند.

هر فصل از کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی»، تکنیک‌هایی را به‌تصویر می‌کشد که بهترین سخنرانان تد به‌اشتراک گذاشته‌‌اند و در‌کنار آن، مثال‌ها و دیدگاه‌ها و مصاحبه با سخنرانان آورده شده است. در هر فصل، بخشی با عنوان «یادداشت‌های تد» هم آورده‌ شده است. این یادداشت‌ها پیشنهادهای ویژه‌ای را شامل می‌شوند که در ارائه‌ی بعدی‌ به کارتان خواهد آمد.

در این یادداشت‌ها، اسامی سخنرانان و عناوینی از ارائه‌هایشان را خواهید دید که در وب‌سایت تد به‌سادگی می‌توانید درباره‌شان بیشتر جست‌وجو کنید. در هر فصل، علمی را کشف خواهیم کرد که در پس هریک از این اسرار است و به پرسش‌هایی ازاین‌دست پاسخ داده می‌شود: «چرا این تکنیک‌ها کار می‌کنند؟» و «چگونه می‌توانید آن‌ها را در ارائه خود به کار ببرید؟»

به‌گفته‌ی یکی از متخصصان اعصاب و روان، ابداع و ارائه‌ی چیزهای جدید بزرگ‌ترین عاملی است که بر توجه شخص اثر می‌گذارد. کوین آلوکا، یکی از مدیران یوتیوب، به یکی از مخاطبان تد گفته است: «در جهانی که ویدئوهای طولانی در چند دقیقه بارگذاری می‌شوند، تنها آن‌هایی در خاطرمان باقی می‌مانند که واقعا غیرمنتظره و خاص باشند. ذهن نمی‌تواند چیزهای تازه و ابداعی را نادیده بگیرد.» بعد از اینکه در این کتاب این تکنیک‌ها را فراگرفتید، شنوندگانتان دیگر نمی‌توانند شما را نادیده بگیرند.

همچنین، در یکی از فصل‌های کتاب می‌آموزیم بهترین ارائه‌دهندگان تد چگونه با مخاطبانشان با دادن اطلاعات جدید یا پیشنهاد روشی منحصربه‌فرد برای دستیابی به حوزه‌ای از دانش ارتباط برقرار می‌کنند. فصلی نیز درباره‌ی خلق لحظات اعجاب‌انگیز در این کتاب گنجانده شده است. این فصل درباره‌ی سخنران‌هایی است که هوشیارانه برای مخاطبانشان لحظاتی باورنکردنی خلق کردند؛ مخاطبانی که هنوز درباره‌ی سال‌های گذشته حرف می‌زنند.

در فصل آخر کتاب نیز، به این موضوع پرداخته می‌شود که کجا از عنصر حسی ولی مهم «شوخی» استفاده کنید. کِی و چگونه آن را کار بگیرید و چگونه بدون گفتن لطیفه بامزه باشید. روحیه‌ی شوخ‌طبعی برای هر ارائه‌دهنده‌ای مختص به خودش است و با مدل شخصیتی ارائه‌ی فرد ارتباط دارد.

درباره‌ی نویسنده و ناشر کتاب

کارمین گالو مدرس و مربی مهارت‌های ارتباطی است که با مدیران اجرایی و مدیران عامل شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا، بانک آمریکا، هوم دیپو و آی‌بی‌ام همکاری کرده است. از آثار معروف گالو می‌توان به کتاب «اسرار نوآوری‌های استیو جابز» و «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» اشاره کرد.

کتاب «به زبان تد؛ رازهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی به‌یادماندنی» با عنوان انگلیسی «Talk Like TED» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. به‌تازگی، انتشارات نوین این کتاب را با ترجمه‌ی سعید بقایی و یاسمن رضایی در دسته‌بندی توسعه‌ی فردی و رهبری و کسب‌و‌کار در ۲۹۶ صفحه چاپ کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات