ارز دیجیتال سولانا با جمع‌آوری ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌، با اتریوم رقابت می‌کند

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
جاه‌طلبی‌های بلاک‌چین سولانا (Solana) با گسترش دامنه پروژه‌هایش در حال افزایش است.
تبلیغات

به‌گزارش دیکریپت، بلاک‌چین تازه‌به‌دوران‌رسیده‌ سولانا که برخی آن را «قاتل اتریوم» لقب داده‌اند، برای رسیدن به خواسته‌هایش و تبدیل به بهترین انتخاب، برای اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز یا دپ(س) مبلغ زیادی جمع‌آوری کرده است.

منابع متعددی به‌شرط ناشناس‌ماندن، جمع‌آوری سرمایه ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلاری سولانا را تأیید کرده‌اند. دیکریپت بدون اشاره به رقم خاصی گفت که این شرکت قصد داشت تا اسفند ۱۳۹۹ (مارس ۲۰۲۱) قراردادی ناچیز امضا کند؛ اما کمی بعد در پاسخ به تقاضای زیاد، دامنه‌ جمع‌آوری سرمایه خود را گسترش داد.

سام بانکمن فرید کارآفرین برجسته‌‌ ارز دیجیتال است که پلتفرمش، FTX، سال گذشته، نسخه غیرمتمرکز صرافی خود را روی سولانا راه‌اندازی کرد. او درباره رشد این رمزارز می‌گوید:

با مشاهده رشد اخیر تجارت سولانا، هیجان‌زده شدم و تحت‌تأثیر قرار گرفتم. تیم توسعه‌دهنده‌ آن فناوری پیشرو صنعتی داشتند و به‌ثمررسیدن تلاش‌هایشان خوشحال کننده‌ است.

سولانا از اظهارنظر درباره خبر جمع‌آوری کمک مالی خودداری کرد؛ اما در مصاحبه اخیرش، مدیران این رمزارز اطلاعاتی را انکار نکردند که دیکریپت به‌دست آورده بود.

برچسب «قاتل اتریوم» بودن برای برخی بلاک‌چین‌های دیگری نیز استفاده شده است که تعدادشان کم نیست. بااین‌حال، اتریوم همچنان محبوب‌ترین بلاک‌چین برای پروژه‌های شخص ثالث (Third-Party) باقی مانده و سولانا آن را دست کم گرفته است.

روی‌هم‌رفته، به‌نظر می‌رسد سولانا در دنیایی که برنامه‌های غیرمتمرکز در حوزه بازی و رسانه و به‌خصوص مالی با سرعت در حال رشد هستند، رقیبی اصلی برای اتریوم به‌شمار می‌رود.

جذابیت اصلی سولانا از دید حامیانش، سریع‌تر و ارزان‌تر بودن از اتریوم است. این پروژه ادعا می‌کند حداکثر توان عملیاتی آن بیشتر از پنجاه‌هزار تراکنش در ثانیه است. این رقم برای اتریوم به‌طور متوسط ​​بین ده تا پانزده تراکنش در ثانیه است.

هم‌زمان با طراحی الگوریتم بلاک‌چین سولانا، برمبنای گواه بر سهام هزینه‌ تراکنش‌ها به حداقل می‌رسد. این رقم درمقایسه‌با هزینه‌های فزاینده اتریوم گاهی برای پردازش تراکنش‌ها تا سقف صدها دلار نیز می‌رسد. انتظار می‌رود هزینه‌های تراکنش در اتریوم با انتقال الگوریتم بلاک‌چینش از گواه بر کار به گواه بر سهام، به‌طور درخورتوجهی کاهش یابد.

این رمزارز تأسیس‌شده در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷)، در ساخت ابزارها و شبکه‌هایی برای دیگر پلتفرم‌ها نیز فعالیت می‌کند. یکی از این فعالیت‌ها پشتیبانی از پروتکل جدیدی به نام متاپلکس (Metaplex) است،گ که با عنوان «Shopify (شرکتی چند ملیتی تجارت الکترونیکی) برای NFTها (توکن غیرقابل معاوضه)» شناخته‌ می‌شود.

سولانا هم‌زمان شاهد رشد چشمگیر توکن بومی خود، SOL، نیز بود: از حدود دو دلار،گ در اواخر دی ۱۳۹۹ (اوایل ژانویه ۲۰۲۱)، به ارزشی بیشتر از ۵۴ دلار در اردیبهشت ۱۴۰۰ (مه ۲۰۲۱) رسید و در خرداد ۱۴۰۰ حدود ۳۷ دلار معامله شد.

به‌گفته‌ کرانچ‌بیس (Crunchbase)، قبل از جمع‌آوری کمک‌های مالی در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)‌، این رمزارز در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به پشتیبانی مولتی‌کوین کپیتال (Multicoin Capital) و بلاک‌تاور کپیتال (BlockTower Capital) و دیگران ۲۱.۸ میلیون دلار سرمایه جمع کرده بود. مدیرعامل مولتی‌کوین درباره پشتیبانی از کمک‌های مالی سال ۱۴۰۰ نظری نداد و بلاک‌تاور هم برای اظهارنظر دراین‌باره پاسخی نداد.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات