سفینه‌ شیشه‌ای شیکاگو؛ این دفتر جدید گوگل است

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
رندرینگ نمایی کامل از مرکز تامپسون
مرکز جیمز آر. تامپسون شهر شیکاگو قرار است به لطف گوگل چهره‌ای آینده‌نگرانه‌تر به خود بگیرد.
تبلیغات

گوگل در پستی در بلاگ خود، از چشم‌اندازش برای دگرگونی مرکز نمادین اما معیوب جیمز آر. تامپسون شیکاگو به یک دفتر اداری جدید در قلب منطقه‌ی تجاری شهر پرده‌برداری کرد؛ نوسازی‌های آینده نوید دمیدن روحی تازه را به این بنای پست‌مدرن تفرقه‌انگیز و با گذشته‌ای پرتلاطم می‌دهند.

مرکز تامپسون را که نخستین بار در سال ۱۹۸۵ و با عنوان مرکز ایالت ایلینوی (State of Illinois Center) به روی عموم باز شد، هلموت جان، معمار مشهور آلمانی-آمریکایی فقید، طراحی کرده است.

در تمام این سال‌ها، شکل و پالت رنگ غیرمعمول آن آماج تمجید و گاه انتقاد افراد بود؛ در همان حال که عده‌ای جاه‌طلبی‌های این بنا را ستایش می‌کردند، برخی دیگر آن را ناجور و ناکارآمد می‌دانستند.

رندرینگ نمای بیرونی مرکز تامپسون
فضای بیرونی مرکز تامپسون

مسائل عملیاتی از جمله هزینه‌های گزاف انرژی، مقامات ایالت ایلینوی را بر آن داشت تا با هدف خلاص شدن از دست این بنای ۱۱۱ هزار متر‌مربعی، مرکز تامپسون را به عنوان یک ساختمان قابل تخریب به حراج بگذارند؛ در نهایت دو برج‌ساز شیکاگو با برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی ساختمان برای مستأجران اداری، آن را تصاحب کردند.

به عنوان معامله‌ای ۱۰۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲، گوگل به عنوان مستأجر نهایی این ساختمان پرحاشیه ظاهر شد؛ طبق موافقت‌های صورت گرفته، پس از اینکه مالکان اولیه فرایند نوسازی بنا را به اتمام رساندند، گوگل مالکیت آن را کسب می‌کند؛ پس از بازسازی کامل، مرکز تامپسون ضمن تقویت منطقه‌ی اداری فعلی شیکاگو، به دفتر مرکزی گوگل در غرب میانه تبدیل خواهد شد.

نمای فعلی مرکز تامپسون
نمای فعلی مرکز تامپسون

گوگل قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیون دلاری، ساختمان مورد بحث را به یک فضای کاری تجدیدپذیر و چشم‌نواز بدل کند؛ فرایند ساخت‌وساز از اوایل ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و بازسازی نهایی چندین سال به طول می‌انجامد. گوگل امیدوار است که کارمندان در سال ۲۰۲۶ بتوانند در دفاتر کار نونوار خود حاضر شوند.

طبق رندر‌های منتشر شده، با هدف دستیابی گوگل به یک ساختمان کاملاً الکتریکی و دارای استاندارد LEED Platinum، نمای خارجی قدیمی و سیستم‌های داخلی از مدافتاده‌ی آن تعویض خواهند شد؛ سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی با راندمان بالا و همچنین شیشه‌های سه‌جداره، به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کنند و اضافه‌شدن فضاهای سبز در سه طبقه‌ی بخش جنوب‌شرقی، به پیشرفت‌های بیوفیلیک یا طبیعت‌محور طراحی آن می‌افزایند.

نکته‌ی قابل توجه این ماجرا، همکاری شرکت معماری JAHN، تأسیس‌شده توسط معمار اصلی ساختمان، در فرایند تبدیل این بنا به یک ساختمان قرن بیست‌ویکمی است.

نمای درونی از آتریوم مرکز تامپسون
نمای داخلی مرکز تامپسون

به غیر از اینکه ویژگی‌های برجسته‌ی مرکز تامپسون مانند آتریوم (Atrium) ۱۷ طبقه‌ی آن حفظ می‌شوند، نمای خارجی شفاف جدید به دیده شدن این آتریوم سر‌به‌فلک‌کشیده کمک می‌کند. آتریوم به فضای باز میان ساختمان‌ها گفته می‌شود که معمولاً دارای چندین طبقه ارتفاع و سقفی شیشه‌ای است.

هم‌چنین قرار است به لطف اصلاحاتی در سطح خیابان، مرکز تامپسون به عنوان یک فضای تجمع عمومی، پذیرای مردم عادی باشد؛ پیاده‌رو‌های سرپوشیده و میدان اطراف آن برای گنجاندن گزینه‌های بیشتر برای تهیه‌ی غذا، خرید و رویداد‌های مختلف بازطراحی خواهند شد. به علاوه، ایستگاه‌های قطار نزدیک به ساختمان نیز به منظور بهبود رفت‌و‌آمد مسافران، ارتقاء پیدا می‌کنند.

درحالی که گوگل در مورد جزئیات هزینه‌ها و تعداد نهایی کارکنانی که در نهایت در مرکز مورد بحث کار خواهند کرد سخنی به میان نیاورده است، این غول فناوری بر حضور رو‌‌به‌رشد در شیکاگو و سرمایه‌گذاری بلند مدت خود در آنجا تأکید کرد.

برای ساختمانی که تا همین چند وقت پیش آینده‌ای نامعلوم در پیش داشت، بازسازی گسترده به رهبری یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، نشانگر روزهای روشن‌تر مرکز تامپسون و شهر شیکاگو است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات