گوگل با هدف ساخت نمایشگرهای واقعیت افزوده، استارتاپ Raxium را می‌خرد

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل قصد دارد استارتاپی به‌ نام Raxium را با هدف ساخت صفحه‌نمایش‌های مخصوص دستگاه‌های مرتبط با فناوری واقعیت افزوده بخرد.
تبلیغات

گوگل در حال گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌ی واقعیت افزوده (AR) است. گزارشی جدید حاکی از آن است که این شرکت قراردادی برای خرید استارتاپ Raxium منعقد کرده است. Raxium استارتاپی پنج‌ساله است که روی ساخت دیودهای کوچک ساطع‌کننده‌ی نور برای نمایشگرهای مورد‌استفاده در دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی کار می‌کند.

به‌گزارش Arstechnica، شرکت Raxium تاکنون محصول تجاری عرضه نکرده است؛ اما فعالیتش روی میکرو LED است که می‌تواند نمایشگرهای کوچکی را تولید کند که در دستگاه‌های واقعیت افزوده به‌کار برده می‌شوند. امروزه تقریباً همه‌ی شرکت‌ها نمایشگرهای اولد موردنیازشان را از سامسونگ می‌خرند؛ اما در حوزه‌ی میکرو LED هنوز هیچ شرکتی در بازار پیشتاز نیست.

اپل از مدتی قبل روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده است و در این زمینه، سال ۲۰۱۴ استارتاپ مرتبط با حوزه‌ی میکرو LED را خریده است. متا نیز با شرکتی به‌ نام Plessey درزمینه‌ی میکرو LED وارد همکاری شده است. سامسونگ نیز به این بازار علاقه‌مند است و درحال‌حاضر، چند مدل تلویزیون مبتنی‌بر میکرو LED تولید کرده است.

آخرین موج توسعه‌ی فناوری واقعیت افزوده‌ی گوگل شامل فهرست مشاغل این شرکت برای سیستم‌عامل واقعیت افزوده است که با هدست پروژه‌ی موسوم به Iris وعده‌ی دسترسی به میلیاردها کاربر را می‌دهد. بخش سخت‌افزار گوگل نیز شرکتی به‌ نام North را خریده است که عینک‌های واقعیت افزوده‌ای با ظاهر عینک‌های معمولی تولید می‌کند. انتظار می‌رود هدست پروژه‌ی Iris در سال ۲۰۲۴ عرضه شود.

مقایسه‌ی ابزار واقعیت افزوده‌ی گوگل با تلاش‌های چند سال اخیر این شرکت در حوزه‌ی واقعیت مجازی منصفانه است؛ زیرا واحد واقعیت افزوده‌ی این شرکت با همان تیم و رهبری Clay Bavor، معاون فعلی بخش آزمایشگاه‌های گوگل، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تلاش‌های گوگل در حوزه‌ی واقعیت مجازی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ شامل چندین خرید و استخدام و تعداد زیادی شایعه بود. این شرکت با فروشندگان تراشه مذاکره کرد تا مطمئن شود ویژگی‌های موردنیازش در گوشی‌های هوشمند آینده ارائه خواهد شد و الزامات سخت‌افزاری را برای شرکت‌های سازنده‌ی گوشی مشخص کرد.

گوگل پشتیبانی از واقعیت افزوده را با پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موسوم به «سیستم‌عامل واقعیت افزوده»‌، با رابط کاربری این فناوری برای صفحات تنظیمات، راه‌اندازی واقعیت مجازی و فروشگاه پلی VR در اندروید ایجاد کرد. گوگل پشتیبانی واقعیت مجازی را به یوتیوب گسترش و اپلیکیشن‌ نقاشی واقعیت مجازی Tilt Brush را نیز توسعه داد.

پلتفرم مجازی دی دریم گوگل

نتیجه‌ی همه‌ی اقدامات گوگل در این زمینه و شایعات زیادی که تاکنون منتشر شده، دسته‌ای از محصولاتی بود که امروزه دیگر وجود ندارد. گوگل Gardboard هدست واقعیت مجازی مبتنی‌بر گوشی است که از جنس مقوا ساخته شده بود و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ فروخته می‌شد.

گوگل Daydream نیز هست واقعیت مجازی پلاستیکی بود که به‌همراه کنترلر کوچک بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ عرضه شد. شایان‌ ذکر است ‌هدست‌های واقعیت مجازی Daydream به‌طور کاملاً مستقل روانه‌ی بازار شدند. پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰ از اندروید حذف شد و توسعه‌ی Tilt Brush نیز بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ادامه یافت.

عینک گوگل گلس

علاوه‌براین، موجی از توسعه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارد که قبل از تولید CardBoard و Daydream اتفاق افتاده است. پروژه‌ی تانگو که برای اولین‌بار واقعیت مجازی را ازطریق حسگرهای تخصصی بی‌شمار به گوشی‌های هوشمند آورد، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به فعالیتش ادامه داد. درنهایت، تانگو به ARCore اندروید تبدیل شد که جلوه‌های واقعیت افزوده‌ی مشابهی را با استفاده از سخت‌افزار استاندارد ارائه می‌دهد.

گوگل همچنان روی توسعه‌ی ARCore کار می‌کند؛ البته باید اشاره کنیم عینک گوگل قبل از همه‌ی این پروژه‌ها وجود داشت؛ اما این عینک هیچ‌وقت به‌عنوان محصولی برای ارائه‌ی قابلیت‌های واقعیت افزوده‌ی سه‌بعدی در نظر گرفته نشد؛ بلکه بیشتر رابط کاربری دوبعدی به سبک گوشی‌های هوشمند را روی لنز شفاف جلوی چشم کاربر نمایش می‌داد. پروژه‌ی عینک گوگل همچنان زنده است و فروش این محصول به مشتریان سازمانی ادامه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات