طبخ این غذاها داخل هواپز توصیه نمی‌شود

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 14 دقیقه
هواپز مشکی از نمای روبه‌رو
هواپزها دستگاه‌های جذابی هستند اما برخی مواد غذایی را نمی‌توان با استفاده از آن‌ها طبخ کرد. در این مقاله، لیست کاملی از آن‌ها را به اشتراک گذاشته‌ایم.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، هواپزها به‌لطف طراحی جمع‌وجور، طبخ سریع غذا و امکان پخت غذا بدون استفاده از حجم فراوان روغن، به عضو جدایی‌ناپذیر اغلب آشپزخانه‌ها تبدیل شده‌اند. همین ویژگی‌ها باعث افزایش موفقیت و محبوبیت هواپز برای طرفداران غذاهای سرخ‌شده، سوخاری و فست‌فود شده است.

این روزها با گشت‌وگذار در دنیای اینترنت، گاهی اوقات رِسِپی‌های عجیب‌وغریبی برای طبخ غذاهای مختلف با هواپز می‌بینیم. در این بین، بعضی افراد تقریباً هر غذایی را با استفاده از هواپز طبخ می‌کنند و همین امر، این تصور غلط را به وجود آورده است که «بدون هیچ محدودیتی می‌توان انواع مختلف مواد غذایی را داخل هواپز گذاشت.»

خلاصه اینکه در صورت استفاده از مواد غذایی نامناسب حتی با بهترین هواپز هم ممکن است غذای شما یا کامل پخته نشود یا بسوزد. از این رو، در مقاله‌ی حاضر، فهرستی از مواد غذایی‌ای را که نباید در هواپز طبخ شوند، با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

به‌طور کلی، مواد غذایی‌ای را که برای طبخ درون هواپز مناسب نیستند، می‌توان به پنج گروه «مواد غذایی مرطوب»، «مواد غذایی حجیم و متراکم»، «مواد غذایی سرخ‌کردنی»، «مواد غذایی تُرد» و «مواد غذایی با طعم و بوی قوی» دسته‌بندی کرد. در زیر، مثال‌هایی از مواد غذایی هر گروه را آورده‌ایم:

  • مواد غذایی مرطوب: در صورت قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات و سایر مواد غذایی که حجم زیادی آب را درون خود جای داده‌اند، آن‌ها به‌جای سرخ‌شدن، بخارپز شده و بافت نرم و لطیفی خواهند داشت. برای حل این مشکل، قبل از قرار دادن مواد غذایی مرطوب داخل هواپز، حتماً آن‌ها را یک مرتبه داخل فر بخارپز کنید.
  • مواد غذایی حجیم و متراکم: سینه‌ی مرغ، تکه‌های ضخیم گوشت و سایر مواد غذایی حجیم و متراکم، ممکن است درون هواپز به‌طور یک‌نواخت طبخ نشوند و علی‌رغم ظاهر ترد و برشته‌ای که دارند، مغز گوشت‌ها کاملاً خام باقی بماند. برای حل این مشکل، فر را تا دمای ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت گرم کنید و تکه‌های گوشت را تا حدی که به‌طور کامل پخته شوند، تفت دهید.
  • مواد غذایی سرخ‌کردنی: از آنجا که طبخ غذاهای سرخ‌کردنی و کریسپی نیازمند حجم زیاد روغن هستند، پخت آن‌ها داخل هواپز تا حد زیادی غیرممکن یا بسیار دشوار است. تلاش برای طبخ غذاهای ترد درون هواپز می‌تواند به بافت نرم و غیرکریسپی غذاها منجر شود. برای حل این مشکل، بهتر است از یک قابلمه و حجم زیادی روغن داغ درون آن استفاده کنید.
  • مواد غذایی تُرد: قرار دادن چیپس سیب‌زمینی یا سیب‌زمینیِ سرخ‌شده و سایر مواد غذایی تُرد داخل هواپز نه‌تنها بافت آن‌ها را تُردتر نمی‌کند، بلکه می‌تواند روغن و چربی نهفته در آن‌ها را به بافت رویی منتقل کرده و تُرد بودن آن‌ها را از بین ببرد. مواد غذایی تُرد نیازی به پخت مجدد ندارند اما اگر می‌خواهید آن‌ها را طبخ کنید، توصیه می‌کنیم سطح آن‌ها را به مقدار کمی نمک و روغن زیتون آغشته کرده و سپس درون یک فر معمولی بپزید.
  • مواد غذایی با طعم و بوی قوی: سیر، پیاز و سایر مواد غذایی که طعم و بوی قوی دارند، می‌توانند طعم و بوی کلی غذا را تحت‌تأثیر قرار داده و بالانس بین طعم مواد غذایی موجود درون هواپز را هم تغییر دهند. برای حل این مشکل، کافی است مواد غذایی‌ای را که طعم و بوی قوی دارند، به مقدار کم داخل هواپز قرار دهید و چنانچه احساس کردید طعم غذا عوض شد، از سایر طعم‌دهنده‌ها برای جبران آن استفاده کنید.
  • مواد غذایی که نمی‌توانید داخل هواپز طبخ کنید

    در بخش قبل، نکات کلی که هنگام طبخ غذاهای مختلف با هواپز باید به آن توجه داشته باشید را با شما در میان گذاشتیم و در بخش حاضر، لیست کاملی از مواد غذایی که نباید درون هواپز طبخ شوند را به اشتراک گذاشته‌ایم. خوشبختانه در بعضی موارد با انجام ترفندهای خاصی می‌توان مواد غذایی ممنوعه را هم درون هواپز طبخ کرد. بعضی از این ترفندها را هم در این بخش در اختیار شما قرار داده‌ایم.

    بروکلی

    کلم بروکلی روی تخته‌ی چوبی

    همان‌طور که از نام «هواپز» بر می‌آید، این دستگاه با به‌گردش‌ در آوردن هوای گرم داخل محفظه، باعث پخت مواد غذایی می‌شود؛ به همین دلیل، طبخ کلم بروکلی داخل هواپز یکی از چالش‌برانگیزترین کارها است. توجه داشته باشید که کلم بروکسل به‌دلیل توانایی بالا در حفظ رطوبت، می‌تواند داخل هواپز طبخ شود؛ اما کلم بروکلی این قابلیت را ندارد و در صورت پخت در هواپز، ممکن است خُرد و شکننده شود و از بین برود.

    با رعایت بعضی نکات خاص، می‌توان کلم بروکلی را داخل هواپز طبخ کرد

    با همه‌ی این حرف‌ها، هنوز هم بعضی افراد، شیفته‌ی طبخ کلم بروکلی داخل هواپز هستند و راه مناسب این کار را هم پیدا کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد با جدا کردن قسمت‌های لطیف‌تر و نازک‌تر بروکلی، استفاده از ادویه‌های خاص برای جلوگیری از سوختن قسمت‌های باریک و همچنین افزودن آب به مقدار یک قاشق غذاخوری به محفظه‌ی هواپز، تمام مشکلات به شکل معجزه‌آسایی حل می‌شوند و کلم بروکلی به زیباترین شکل ممکن و با بافتی لطیف درون هواپز پخته می‌شود.

    تکه‌های بزرگ گوشت، مرغ کامل و غذاهای حجیم

    مرغ شکم‌پر در هواپز

    از آنجا که محفظه‌ی اصلی هواپز بسیار کوچک است و عملاً فضای خیلی کمی برای قرارگیری مواد غذایی دارد، توصیه می‌کنیم از طبخ تکه‌های بزرگ گوشت و غذاهای حجیم مانند مرغ بریانی در هواپز خودداری کنید. البته انجام این کار هیچ خطری ندارد ولی به دلیل نزدیک‌ بودن بعضی قسمت‌های گوشت به المنت حرارتی هواپز، پخش حرارت در تمام قسمت‌های گوشت به‌طور یکنواخت انجام نمی‌شود و شاید سطح خارجی گوشت بسوزد و سطح داخلی آن خام باقی بماند.

    برای پخت غذاهای بزرگ و حجیم در هواپز، بهتر است آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

    توجه داشته باشید که طبخ مرغ یا گوشت درون هواپز هیچ مشکلی ندارد اما بهتر است به‌جای آنکه مرغ را به‌صورت کامل درون محفظه‌ی کوچک هواپز قرار دهید، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و سپس برای پخت به محفظه‌ی هواپز منتقل کنید. برای دستیابی به طعمی دل‌پذیر و بافتی تُرد و چشم‌گیر، توصیه می‌کنیم قسمت داخلی سینه‌ی مرغ را کف محفظه قرار دهید تا گردش هوای گرم به شکل یکنواخت انجام و تمام نواحی گوشت به‌طور یکسان طبخ شود.

    پنیر

    پنیر آب‌شده در پس‌زمینه‌ی مشکی

    اگر تا حالا با استفاده از مایکروویو پیتزای خانگی درست کرده باشید، خوب می‌دانید که برای دستیابی به طعمی بی‌نظیر و بافتی جادویی روی سطح پیتزا، باید پنیر را روی پیتزای پخته‌شده بریزید و سپس آن را گریل کنید. با این کار، هوای گرم داخل ماکروویو به گردش در می‌آید و پنیر را از حالت جامد و مستحکمش خارج می‌کند و به فرم نرم‌تری در می‌آورد.

    هواپز برای پخت غذاهای پنیری مناسب نیست، مگر آنکه دمای محفظه را به‌طور دقیق کنترل کنید

    در این مورد به‌خصوص، هواپز تفاوت زیادی با مایکروویو ندارد. بنابراین اگر قادر به کنترل دمای داخل هواپز هستید، می‌توانید غذاهای پنیری مانند پیتزا و لازانیا را بدون مشکل خاصی درون هواپز طبخ کنید اما اگر نمی‌توانید دمای داخل محفظه را مدیریت کنید، بهتر است فکر طبخ غذاهای پنیری درون هواپز را از سرتان بیرون کنید.

    همبرگر

    ساندویچ همبرگر در پس‌زمینه‌ی مشکی

    طبق توصیه‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده، برای ازبین‌بردن کامل باکتری‌های مضر گوشت، باید دمای آن به ۱۶۰ درجه‌ی فارنهایت برسد. خوشبختانه هواپزهای پیشرفته و قدرتمند امروزی در عرض چند دقیقه به این دمای فوق‌العاده می‌رسند.

    البته به طور کلی، هواپز برای کباب‌کردن گوشت قرمز طراحی نشده است. با توجه به اینکه دمای بالا و گردش هوای گرم داخل محفظه می‌تواند مغز گوشت را به‌طور کامل بپزد، طبخ همبرگرهای معمولی درون هواپز که تا حد خوبی پخته شده‌اند (Medium-Well و Well-Done) و طعم معمولی دارند، پیشنهاد بدی نیست؛ اما اگر دنبال یک همبرگر قرمز و آب‌دار هستید، باید بدانید که هواپز هرگز چنین همبرگری به شما نخواهد داد.

    برنج، پاستا و سایر غلات

    برنج پخته‌شده در ظرف چینی

    به‌عنوان یک اصل کلی، هر غلات یا مواد غذایی‌ای که برای پخته‌ شدن به آب جوش یا غوطه‌ور شدن در آب نیاز داشته باشد، نمی‌تواند به‌طور مناسب درون هواپز طبخ شود. دلیل این امر، گردش هوای «گرم» داخل محفظه و عدم توانایی کویل حرارتی و فن هواپز در رساندن دمای آب به نقطه‌ی جوش است.

    از غلات نیم‌پز، پخته‌شده یا منجمد استفاده کنید

    ماکارونی، برنج و سایر مواد غذایی مشابه را می‌توان روی اجاق گاز یا پلوپز طبخ کرده و سپس برای برشته‌کردن سطح آن‌ها از هواپز استفاده کرد. بعضی افراد [به‌اشتباه] تصور می‌کنند که با افزودن مقداری آب و غوطه‌ورکردن مواد غذایی داخل آب می‌توان برنج، پاستا و سایر غلات را درون هواپز طبخ کرد در حالی که حرارت داخلی محفظه توانایی لازم برای رساندن آب به نقطه‌ی جوش را ندارد.

    اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار

    اسفناج و سبزیجات برگ‌دار

    در بعضی منابع آنلاین از هواپز با عنوان «سرخ‌کن بدون روغن» هم یاد می‌شود. از این رو، شاید شما هم به سرخ‌کردن سبزیجات در هواپز فکر کرده باشید.

    اگرچه سرخ‌ کردن اغلب سبزیجات درون این دستگاه همه‌فن‌حریف به‌راحتی امکان‌پذیر است، توصیه می‌شود سبزیجاتی را که برگ‌های نازک و باریک دارند، داخل هواپز سرخ نکنید. دلیل این امر، امکان جابه‌جایی آن‌ها به‌وسیله‌ی فن، نزدیک‌شدن به المنت حرارتی و سوختن شدید بعضی قسمت‌های سبزی است.

    توجه داشته باشید که آغشته‌کردن سبزیجات به روغن و ادویه‌جات ضمن محافظت از آن‌ها در برابر سوختگی، برگ‌های باریک و نازک را کمی سنگین کرده و از جابه‌جایی ناگهانی آن‌ها به‌وسیله‌ی فن هواپز جلوگیری می‌کند. از این‌ها گذشته، در صورت قرارگیری مناسب سبزیجات درون هواپز، گردش هوای یکنواخت درون محفظه می‌تواند همه‌ی قسمت‌های مواد غذایی را به‌طور یکسان طبخ کند.

    مقادیر زیاد مواد غذایی

    تکه‌های مرغ و فویل درون هواپز

    مقدار مواد غذایی که می‌توانید درون هواپز قرار دهید، تا حد زیادی به ابعاد و اندازه‌ی هواپزی که خریداری کرده‌اید، بستگی دارد. بنابراین در صورتی که هواپز شما بزرگ باشد، مقدار مواد غذایی بیشتری می‌توانید درون آن طبخ کنید. امروزه بعضی هواپزهای بزرگ دارای گنجایش ۱۶ لیتر هستند اما گنجایش مدل‌های استاندارد و خانگی حدود دو یا سه لیتر است.

    «مقدار مجاز مواد غذایی» و «گنجایش محفظه‌ی هواپز» رابطه‌ی مستقیم دارند

    مرغ سوخاری

    ران مرینیدشده درون هواپز

    طبخ مرغ سوخاری در هواپز به آن سادگی‌ها که فکر می‌کنید، نیست. حرارت بالا و گردش مداوم هوای گرم داخل محفظه‌ی هواپز، باعث خشک‌ شدن بیش‌ازحد سطح بال‌ها می‌شود و مغز آن را کاملاً خام باقی می‌گذارد.

    برای جلوگیری از سوختگی سطح بال‌های سوخاری، از تخم‌مرغ و روغن استفاده کنید

    اگرچه در اینترنت رسپی‌های زیادی برای طبخ بال سوخاری در هواپز وجود دارد، توصیه می‌کنیم قبل‌ از پخت این غذای دل‌پذیر و هوس‌برانگیز، دفترچه‌ی راهنمای هواپز را به‌دقت مطالعه کنید. Andrea Nguyen، آشپز حرفه‌ای و باتجربه، توصیه‌هایی راجع‌به پخت بال سوخاری با هواپز در وب‌سایت CookingLight منتشر کرده است؛ او می‌نویسد برای جلوگیری از سوختگی و خشک‌ شدن بیش‌ازحد سطح بال‌ها، باید سطح بال‌ها را به مقداری تخم‌مرغ و کمی روغن آغشته کنید. این کار، طعم غذا را هم تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

    خمیر

    خمیر نان درون ظرف شیشه‌ای

    اگر شما هم شیفته‌ی غذاهای ترد مانند کورن‌داگ و شنیسل مرغ هستید، می‌دانید که یکی از دلایل بافت ترد و کریسپی این نوع غذاها، استفاده از یک لایه‌ی نازک خمیر دور آن‌ها است. بهترین راه برای دستیابی به بافتی ترد و طعمی دل‌پذیر در غذاهای سوخاری و سرخ‌کردنی، غوطه‌ورکردن آن‌ها در روغن داغ خواهد بود.

    متأسفانه هیچ راه‌حلی برای پخت خمیر درون هواپز وجود ندارد. البته در صورت استفاده از خمیر به‌عنوان یک لایه‌ی تردکننده‌ی غذا، می‌توانید از راه‌های جایگزین مانند غوطه‌ور کردن غذا در آرد ذرت، آرد سوخاری و تخم‌مرغ و آغشته‌ کردن آن با سبزیجات معطر و ادویه‌های خوش‌طعم بهره ببرید.

    هواپزها عملکرد فوق‌العاده‌ای در احیای مواد غذایی نیم‌پز، پخته‌شده یا منجمد دارند. بنابراین، اگر هنوز هم به استفاده از خمیر در طبخ غذا اصرار دارید، توصیه می‌کنیم به‌جای پخت آن درون هواپز، ابتدا مواد غذایی را به‌طور کامل روی اجاق گاز بپزید و سپس آن‌ها را منجمد کنید و در مواقع نیاز، درون هواپز گرم کنید.

    نان تُست

    چند تکه نان تست درون ظرف مشکی‌رنگ

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند هواپز وسیله‌ای عالی برای گرم یا برشته کردن نان تُست است؛ درحالی‌که هواپزها مخصوص این کار طراحی نشده‌اند و هرگز نباید نان تُست را درون هواپز گرم یا برشته کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای لذت‌ بردن از طعم دل‌چسب و بافت ترد نان‌های تُست، از توستر یا اجاق گاز استفاده کنید.

    هواپز برای گرم یا برشته کردن نان تُست مناسب نیست؛ برای این کار از توستر استفاده کنید

    چنانچه محفظه‌ی هواپز شما کثیف شده و می‌خواهید آن را تمیز کنید، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «نحوه صحیح تمیز کردن هواپز» را مطالعه کنید.

    پاپکورن

    پاپکورن درون ظرف مقوایی روی میز

    همه‌ی ما خاطرات زیبا و به‌یادماندنی از تهیه‌ی پاپکورن در قابلمه روی اجاق گاز داریم. با پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات پیشرفته، شاید بعضی افراد بخواهند آن حس نوستالژی را با دستگاه‌های مدرن‌تر تجربه کنند اما برای تبدیل ذرت به پاپکورن خوش‌مزه، به دمایی حدود ۴۰۰ درجه نیاز داریم و حتی قوی‌ترین هواپزها هم قادر به تولید چنین حرارت بالایی نیستند.

    برای تهیه‌ی پاپکورن، بهتر است از روش‌های سنتی مانند قابلمه و اجاق گاز استفاده کنید

    بازهم تکرار می‌کنیم که هواپز به‌هیچ‌عنوان شعله‌ی مستقیم ندارد و نمی‌تواند مایعاتی مانند آب یا روغن را به نقطه‌ی جوش برساند. البته بعضی کمپانی‌ها، ظروف خاصی برای افزایش دمای داخل محفظه و طبخ غذاهایی که به حرارت بالا نیاز دارند، طراحی کرده‌اند و در مقاله‌ی «ظروف قابل استفاده در هواپز» تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم اما همچنان تهیه‌ی پاپکورن درون هواپز یکی از سخت‌ترین کارها است.

    بیکن

    چنگال و بیکن پخته‌شده

    طبخ بیکن داخل هواپز همیشه لذت‌بخش و جذاب است، اما در کنار طعم بی‌نظیر و بافت ترد بیکن، باید به این نکته توجه داشته باشید که بیکن ذاتاً نازک و ظریف به‌حساب می‌آید و بعد از پخت کامل درون هواپز، به اطراف پرتاب می‌شود و دیواره‌های محفظه را چرب می‌کند. چنین اتفاقی می‌تواند لذت، نشاط و اشتیاق سِرو بیکن را به‌طور کامل از بین ببرد.

    کیک

    کیک برش‌خورده درون ظرف سرامیکی

    استفانی پیکسلی، سردبیر بخش غذا در برنامه‌ی مشهور America's Test Kitchen (یک برنامه‌ی تلویزیونی در مورد آشپزی که به ATK هم معروف است) می‌گوید پخت کوکی‌های خوش‌طعم و رنگارنگ در هواپز یکی از راحت‌ترین کارها است. جذابیت کوکی وقتی دوچندان می‌شود که بعد از سرو به‌صورت داغ و تُرد، آن را داخل فریزر منجمد و در مواقع نیاز، دوباره درون هواپز احیا (گرم و برشته) کنید.

    پخت کوکی مشکلی ندارد اما کیک، کلوچه و دونات، حجم و تراکم بالایی دارند

    البته بهتر است پا را فراتر نگذاریم و به همین کوکی بسنده کنیم؛ چراکه وقتی صحبت از شیرینی‌جاتِ بزرگ‌تر مانند کیک به میان می‌آید، طبخ آن‌ها داخل هواپز هم با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. دیوید جارویس در این مورد خاطرنشان می‌کند: «به‌دلیل استفاده‌ی فراوان از خمیر و حجم بالای مواد موجود در کیک، امکان طبخ آن درون هواپز وجود ندارد و در صورت انجام این کار، سطح کیک می‌سوزد و لایه‌های زیرین آن، خام باقی می‌ماند.»

    ادویه‌جات

    ادویه‌جات درون ظرف چوبی در پس‌زمینه‌ی سفید

    هنگام استفاده از ادویه‌جات و گیاهان معطر در هواپز، حتماً آن‌ها را به روغن آغشته کنید

    همه‌ی ما برای طعم‌دار کردن غذاها، از ادویه‌جات یا گیاهان معطر استفاده می‌کنیم. البته اگر قصد طبخ غذا درون هواپز را دارید، دیگر خیلی فرقی نمی‌کند از کدام طعم‌دهنده استفاده می‌کنید؛ چراکه در هر صورت نمی‌توانید آن‌ها را بدون روغن درون هواپز قرار دهید. دلیل این امر آن است که با شروع چرخش فن، ذرات ادویه در فضای محفظه پخش می‌شوند و با افزایش تدریجی دمای داخل محفظه، گیاهان معطر در معرض سوختن قرار می‌گیرند.

    ماهی سالمون و سایر ماهی‌ها

    ماهی سالمون پخته‌شده به همراه لیمو و سبزیجات

    ماهی قزل‌آلا را می‌توان در هواپز طبخ کرد؛ اما سالمون را نه

    طبخ بیش‌ازحد ماهی سالمون یک اشتباه بسیار رایج است. بهترین شیوه‌ی طبخ ماهی، بررسی منظم آن و اطمینان از پخت یکنواخت تمام قسمت‌های ماهی به‌حساب می‌آید.

    بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که تنظیمات اولیه‌ی دستگاه را انجام می‌دهید و سپس ماهی را به حال خود رها می‌کنید، شاید بهتر باشد این غذای ارزشمند را درون هواپز طبخ نکنید.

    در این مقاله، لیست کاملی از برخی غذاهایی که هرگز نباید در هواپز طبخ کنید را با شما به اشتراک گذاشتیم و همچنین، نکات و ترفندهایی برای استفاده‌ی بهینه از این دستگاه همه‌کاره در اختیارتان قرار دادیم. به طور کلی، هواپز برای طبخ غذاهای ترد و سوخاری مناسب‌تر است و شاید بهتر باشد برای پخت غذاهای مرطوب، متراکم، لطیف یا پنیری از راه‌های جایگزین استفاده کنید.

    خوشبختانه با اعمال برخی تغییرات اندک مانند نیم‌پز کردن، پخت کامل یا انجماد مواد غذایی، هنوز هم می‌توان بسیاری از این غذاها را درون هواپز طبخ کرد. با رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید انواع غذاهای دل‌پذیر و خوش‌طعم را با بالاترین کیفیت ممکن طبخ و نوش جان کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات