نحوه صحیح تمیز کردن هواپز؛ به دستگاه خود آسیب نزنید!

یک‌شنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تمیز کردن قسمت بیرونی هواپز با دستمال کاغذی
تمیز کردن هواپز همیشه یکی از سخت‌ترین کارها بوده است اما به لطف نکات ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید این دستگاه جادویی را راحت و بی‌دردسر تمیز کنید.
تبلیغات

همه‌ی ما وقتی برای اولین بار هواپز می‌خریم و آن را بین سایر وسایل آشپزخانه جا می‌دهیم، بسیار شگفت‌زده هستیم و در اولین فرصت، یک وعده‌ی غذایی لذیذ را با آن طبخ می‌کنیم. بعد از پخت و سرو غذا، تازه مشکل اصلی آغاز می‌شود؛ تمیز کردن هواپز.

از آنجا که اغلب مردم شیوه‌ی صحیح تمیز کردن سینی فلزی، کویل (المنت) و دیواره‌های محفظه‌ی هواپز را بلد نیستند، نگران مواد غذایی باقی‌مانده درون محفظه، چرب‌شدن کویل (المنت حرارتی) و شیوه‌ی صحیح تمیز کردن هواپز روبه‌رو می‌شوند. از این رو، تصمیم گرفتیم در این مقاله نکاتی را بیان کنیم که با مطالعه‌ی آن‌ها بتوانید هواپز را مثل روز اول تمیز نگه دارید.

بهترین راه تمیز کردن هواپز چیست؟

به‌طور کلی، بهترین راه برای تمیز کردن هواپز، استفاده از صابون ملایم و اسفنج نرم یا فرچه‌های مخصوص (مانند مسواک) است. البته با توجه به تنوع بی‌نظیر برندهای تولیدکننده‌ی هواپز مانند هواپز تفال، هواپز شیائومی، هواپز فیلیپس و... توصیه می‌کنیم قبل از هرچیز، دفترچه‌ی راهنمای محصول را بادقت مطالعه بفرمایید.

از این گذشته، شیوه‌ی تمیز کردن هواپز می‌تواند به خود شما هم بستگی داشته باشد؛ آیا می‌خواهید بعد از طبخ هر غذا، بلافاصله هواپز را تمیز کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید آن را به‌صورت هفتگی یا ماهانه تمیز کنید؟ یکی از مزایای تمیز کردن منظم و مداوم هواپز بعد از طبخ غذا، اجتناب از ماندگاری بوی نامطبوع در محفظه‌ی اصلی آن است.

مراحل تمیزکردن و پاک‌سازی کامل هواپز

در این قسمت، مراحل اصلی تمیز کردن هواپز را فارغ از برند و شکل ظاهری (فرم فکتور) آن توضیح داده‌ایم.

مرحله‌ی اول: بگذارید هواپز کمی خنک شود

نمای جلوی هواپز cosori

بعد از طبخ کامل غذا، بلافاصله هواپز را خاموش کرده و از برق بکشید. با انجام این کار، هواپز در مدت‌زمان کوتاه‌تری خنک می‌شود. توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های هواپز شامل محفظه‌ی اصلی، سینی/سبد فلزی و کویل(المنت حرارتی) باید کاملاً خنک و عاری از هرگونه حرارت باشند.

مرحله‌ی دوم: تخلیه‌ی مواد غذایی باقی‌مانده درون محفظه

تخلیه مواد غذایی باقی‌مانده در محفظه هواپز

در این مرحله، باید تمام خورده‌غذاها و مواد غذایی باقی‌مانده درون محفظه و سینی‌های هواپز را تخلیه کنید. در صورتی که این کار را بادقت انجام دهید، پاک‌سازی و تمیز کردن نهایی هواپز بسیار سریع‌تر و ساده‌تر انجام خواهد شد.

مرحله‌ی سوم: تمیزکردن محفظه‌ی اصلی

پاک‌سازی سبد و سینی هواپز با برس مخصوص

در این مرحله، قصد نداریم محفظه و سبد هواپز را به‌طور دقیق و عمیق تمیز کنیم و فقط می‌خواهیم تکه‌های غذا یا چربی‌های باقی‌مانده روی سطوح و دیواره‌های آن را از بین ببریم. برای این کار، ابتدا سینی یا سبد موجود درون محفظه را خارج کنید و آن را درون سینک پر از آب قرار دهید.

بعد از چند دقیقه، سبد و سینی را از سینک خارج کرده و سپس چربی‌ها و مواد غذایی باقی‌مانده روی آن را به کمک برس یا اسفنج نرم و محلولی از آب گرم و صابون که قبلاً تهیه کرده‌اید، از بین ببرید.

برای انجام این کار، ابتدا برس یا اسفنج را به محلول آب و صابون آغشته کنید و بعد از هربار پاک‌سازی سبد و سینی، اسفنج را بشویید و مجدد به محلول آب و صابون آغشته کنید. این کار را تا تمیزی کامل سبد و سینی ادامه دهید.

مرحله‌ی چهارم: پاک‌سازی تمام قسمت‌ها

تمیزکردن هواپز با اسفنج نرم

از آنجا که دیواره‌ی محفظه و المنت حرارتی هواپز قابل شست‌وشو نیست، این قسمت‌ها به‌مرور زمان مقدار زیادی چربی مواد غذایی را به خود جذب می‌کنند؛ به همین دلیل، در این مرحله باید تمام منافذ و قسمت‌هایی را که دسترسی به آن‌ها دشور است از هرگونه چربی و مواد غذایی پاک کنید. برای این کار، می‌توانید از اسفنج و همان محلول آب و صابون استفاده کنید.

المنت چرب هواپز

توجه داشته باشید که هنگام پاک‌سازی دیواره‌ها و کف محفظه و المنت حرارتی، اسفنج باید فقط کمی نم‌دار باشد. در صورتی که از اسفنج یا برس خیس استفاده کنید، قطرات آب در اطراف المنت یا روی دیواره و کف محفظه باقی خواهد ماند.

پس از پاک‌سازی کامل دیواره‌ها و کف محفظه و المنت حرارتی، هواپز را به برق بزنید و آن را حدود دو دقیقه روشن بگذارید تا رطوبت موجود درون محفظه از بین رفته و تمام قطعات موجود در آن به‌طور کامل خشک شوند.

پاک‌سازی محفظه داخلی هواپز با اسفنج نرم

نکات کلی در مورد تمیز کردن هواپز

به‌طور کلی، هواپزها در هربار استفاده نیاز به تمیز شدن ندارند اما اگر ترجیح می‌دهید محفظه‌ی هواپز را بلافاصله بعد از هربار استفاده تمیز کنید، بهتر است این کار را با قرار دادن سبد، سینی یا پد در ماشین ظرفشویی انجام دهید.

محفظه‌ی داخلی هواپز دارای یک روکش نچسب است؛ بنابراین در صورت چسبیدن احتمالی مواد غذایی و چربی به کف یا دیواره‌های محفظه، به هیچ عنوان از یک جسم تیز و برنده برای پاک‌کردن آن استفاده نکنید. این قانون در مورد اسفنج‌های زبر و خشن هم صادق است و تحت هیچ شرایطی نباید روکش نچسبِ محفظه مخدوش شود.

به یاد داشته باشید که اغلب محصولات ضدعفونی‌کننده، برای پاک‌ کردن سطوح خانه و آشپزخانه طراحی شده‌اند و به هیچ عنوان نباید آن‌ها را به سطوحی که با مواد غذایی در تماس است بزنید. محفظه‌ی هواپز یکی از جاهایی است که بیشترین تماس را با مواد غذایی دارد و به همین دلیل، توصیه می‌کنیم هرگز از محصولات ضدعفونی‌کننده برای پاک‌ کردن آن استفاده نکنید.

به‌دلیل دشواریِ تمیز کردن هواپز، بعضی افراد ترجیح می‌دهند با قرار دادن ظروف مخصوص، فویل‌های آلومینیومی و کاغذهای آشپزی در محفظه‌ی هواپز، از کثیف‌ شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری کنند.

چنانچه شما هم وقت کافی برای تمیز کردن مداوم هواپز ندارید و ترجیح می‌دهید این کار را در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهید، شاید بهتر باشد برای جلوگیری از کثیف‌شدن بیش از حد محفظه، از یک ظرف مخصوص یا سایر وسایل مانند فویل آلومینیومی و کاغذ آشپزی استفاده کنید.

قرار دادن ظروف اضافه داخل محفظه‌ی هواپز، قوانین خاص خودش را دارد و همه‌ی ظروف برای قرارگیری داخل هواپز مناسب نیستند. برای اطلاع از ظروف قابل استفاده در هواپز، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی لینک‌شده را مطالعه بفرمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات