ظروف قابل استفاده در هواپز

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
یک هواپز سفید به همراه تعدادی ظرف سرامیکی در آشپزخانه
هواپز وسیله‌ی خیلی جذابی است اما مثل هر وسیله‌ی دیگری، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. در این مقاله، ظروف قابل استفاده در هواپز را معرفی کرده‌ایم.
تبلیغات

صنعت غذا را از بسیاری جهات می‌توان یکی از جذاب‌ترین و پویاترین صنایع دنیا دانست. به‌طور کلی، طبخ غذا، دسر، کیک و... کار آسانی نیست. تازه اگر بخواهید یک خوراکی خوشمزه مطابق سلیقه‌ی غذایی افراد و باب میل آن‌ها تدارک ببینید، کار سخت‌تر هم خواهد شد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر که تولید محتوا در یوتیوب و سایر رسانه‌های جمعی به یک فعالیت حرفه‌ای تبدیل شده است، بسیاری از کمپانی‌ها و متخصصان فعال در صنعت غذا، آموزش‌های متنوعی در رابطه با شناخت و خرید لوازم آشپزخانه و همچنین نحوه‌ی طبخ غذاهای مختلف منتشر کرده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد جذاب‌ترین ابزار حال حاضر آشپزخانه‌ها یعنی هواپز صحبت کنیم؛ ابزاری که با استفاده از آن می‌توانید غذاهای خوشمزه و لذیذ را طبخ کرده و دونات‌های سالم و سوخاری‌های کم‌چرب را با خیال راحت پخته و نوش جان کنید. ایده‌ی اولیه‌ی نگارش این مقاله از یک ویدیوی کوتاه در تیک‌تاک که در آن طبخ بوریتو داخل نان تورتیلا را می‌بینیم، سرچشمه می‌گیرد.

غذای بوریتو و لیموهایی کنار آن
بوریتو - یک نوع غذا و میان‌وعده‌ی مکزیکی که معمولاً به‌عنوان صبحانه سرو می‌شود

نکته‌ی جالب توجه در مورد این ویدیو، استفاده از یک ظرف اضافه برای طبخ غذا در هواپز است. وقتی کامنت‌های مردم را دیدیم، متوجه شدیم که آن‌ها دقیقاً به همان چیزی فکر می‌کنند که ما هم فکر می‌کنیم. اکثر آن‌ها پرسیده بودند «آیا می‌توان ظروف دلخواه را داخل هواپز قرار داد؟»

اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به این پرسش بدهیم، باید بگوییم «بله؛ می‌توان برای طبخ مواد غذایی مختلف از ظروف مخصوص آن‌ها استفاده کرد» اما در این مقاله علاوه‌بر پاسخ به این پرسش مهم، انواع ظروف قابل استفاده در هواپز را معرفی کرده و نکات لازم برای انتخاب ظروف مناسب را توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

آیا می‌توان ظروف اضافه در هواپز قرار داد؟

پخت سیب‌زمینی سرخ‌شده به کمک هواپز فیلیپس

تا چند وقت پیش، بسیاری از مردم بر این باور بودند که قرار دادن ظروف اضافه در محفظه‌ی هواپز، باعث ممانعت از گردش هوای گرم و ایجاد مشکلاتی در پخت غذا می‌شود اما خوشبختانه این موضوع آنقدرها هم دشوار نیست و شما می‌توانید ظرف‌های مختلفی را که مناسب مایکروویو و هواپز طراحی شده‌اند، درون محفظه‌ی هواپز قرار دهید.

به‌طور کلی، قرار دادن ظروف اضافه درون محفظه‌ی هواپز نه‌تنها تمیز کردن آن را آسان می‌کند، بلکه با استفاده از بعضی ظروف مخصوص می‌توان مواد غذایی موجود در هواپز را از یکدیگر جدا کرد. با توجه به اینکه قرار دادن ظروف اضافه داخل هواپز کمی چالش‌برانگیز است، توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب ظروف مورد نظرتان، حتماً جنس و کیفیت آن را به‌طور دقیق بررسی کنید.

ظروف قابل استفاده در هواپز

اگر به خاطر داشته باشید، ابتدای مقاله به شباهت زیاد هواپز و مایکروویو اشاره کردیم. بنابراین اگر هواپز را یک مایکروویوِ قوی‌تر و پیشرفته‌تر در نظر بگیرید، انتخاب ظرف مناسب برای قرارگیری در محفظه‌ی آن کار دشواری نخواهد بود.

به‌عنوان یک قانون کلی و اساسی، لطفاً قبل‌ از قرار دادن ظروف مختلف داخل هواپز، مطمئن شوید که آن ظرف برای استفاده در مایکروویو مناسب باشد. اگر ظرف، ماگ، کاسه و... مخصوص مایکروویو طراحی شده بود، به احتمال زیاد می‌توانید آن را داخل هواپز هم قرار دهید.

دومین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، جنس ظرف مورد نظرتان است. به عنوان مثال، بعضی ظروف پلاستیکی برای استفاده در مایکروویو کاملاً مناسب هستند اما به دلیل دمای بالای محفظه‌ی هواپز و امکان ذوب شدن پلاستیک، هرگز نباید آن‌ها را داخل هواپز قرار دهید.

به‌طور کلی، ظروف مناسب هواپز به چهار دسته‌ی کلی ظروف شیشه‌ای، فلزی، چدنی و سرامیکی تقسیم می‌شوند. با توجه به اینکه همه‌ی ظروف شیشه‌ای برای قرارگیری در هواپز مناسب نیستند، قبل‌ از استفاده از آن‌ها باید به آستانه‌ی مجاز دمای ظرف دقت کنید.

ظروف فلزی

تمام ظروف فلزی (شامل ظرف‌های استیل ضدزنگ و آلومینیومی) که در برابر دمای بالا مقاوم و مستحکم هستند، می‌توانند درون هواپز استفاده شوند. ظروف فلزی نه‌تنها خطری برای دستگاه و سلامتی ما ندارند، می‌توانند سرعت پخت مواد غذایی را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

ظروف مختلف مناسب هواپز در کنار آن

ظروف سرامیکی

تمام ظروف سرامیکی مخصوص مایکروویو که در برابر دمای بالا مقاوم و مستحکم هستند، می‌توانند درون هواپز مورد استفاده واقع شوند. ظروف سرامیکی نه‌تنها خطری برای دستگاه و سلامتی ما ندارند، بلکه با پخش گرمای بیشتر، می‌توانند سرعت پخت مواد غذایی را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

ظروف سرامیکی داخل هواپز

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی عادی، نقطه‌ مقابل ظروف سرامیکی و فلزی هستند و به‌هیچ‌عنوان نباید آن‌ها را داخل هواپز قرار داد. به دلیل آنکه دمای بالای داخل محفظه‌ی هواپز می‌تواند باعث تغییر شکل یا ذوب شدن ظروف پلاستیکی شود، استفاده از آن‌ها داخل هواپز خطرات زیادی برای سلامتی دارد.

ظروف شیشه‌ای

از آنجا که دمای بالای داخل محفظه‌ی هواپز می‌تواند باعث تغییر شکستن یا ذوب شدن این نوع ظرف‌ها شود، استفاده از ظروف شیشه‌ای معمولی و بی‌نام‌ونشان داخل هواپز به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. البته بعضی ظروف شیشه‌ای خاص مانند محصولات پیرکس مخصوص استفاده در مایکرویو و هواپز طراحی شده‌اند که می‌توان با خیال راحت از آن‌ها استفاده کرد.

به‌طور کلی، ظروف شیشه‌ای یکی از بهترین جایگزین‌های ظروف فلزی برای استفاده در هواپز هستند. تنها نکته‌ای که هنگام قرار دادن ظروف شیشه‌ای داخل هواپز باید به آن توجه ویژه داشته باشید، سالم بودن شیشه و نداشتن ترک روی ظرف مورد نظر است.

ظروف شیشه‌ای داخل هواپز

ظروف چدنی

سرو غذاهای ترد و خوش‌طعم در ظروف چدنی باعث دوچندان شدن زیبایی آن‌ها می‌شود. خوشبختانه این ظروف را می‌توان داخل هواپز گذاشت اما سیزنینگ (نچسب کردن) ظروف چدنی را نمی‌توان درون هواپز انجام داد. از آنجا که ظروف چدنی در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و سیزنینگ آن‌ها داخل هواپز می‌تواند تا یک ساعت هم طول بکشد، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از خرابی احتمالی المنت حرارتی دستگاه، از انجام این کار خودداری کنید.

پخت سیب‌زمینی تخم مرغ درون هواپز

ظروف مسی

از آنجا که ظروف مسی رسانای عالی الکتریسیته هستند، هرگز نباید داخل هواپز استفاده شوند. از این گذشته، فلز مس خیلی سریع و به‌طور غیریکنواخت گرم می‌شود و به همین دلیل، قرار دادن آن‌ها در هواپز می‌تواند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد. مهم‌ترین نکته در مورد ظروف مسی، واکنش‌پذیری آن‌ها در مقابل غذاهای اسیدی و آزادسازی مواد شیمیایی مضر است.

ظروف فویل یک‌بارمصرف

استفاده از فویل برای طبخ بعضی غذاها می‌تواند به ترکیب دقیق ادویه‌ها و خوش‌طعم شدن غذا کمک کند. از این گذشته، با قرار دادن فویل درون هواپز می‌توان از کثیف شدن بیش از حد محفظه‌ی اصلی آن جلوگیری کرد.

خوشبختانه فویل‌های آلومینیومی را می‌توان درون هواپز قرار داد اما هنگام انجام این کار باید به چند نکته توجه داشته باشید. فویل را باید با دقت دور مواد غذایی بپیچید یا به قسمت توری‌شکل سبدِ موجود در محفظه‌ی هواپز متصل کنید. رها کردن فویل درون محفظه‌ی هواپز می‌تواند از توزیع یکنواخت گرما و گردش کامل هوای گرم داخل محفظه جلوگیری کرده و فرایند پخت غذا را با مشکل مواجه کند.

با توجه به اینکه طراحی هواپز شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و شرکت فیلیپس هم مصرف‌کنندگان را از قرار دادن فویل آلومینیومی داخل هواپزهای ساخت این شرکت منع کرده، توصیه می‌کنیم قبل‌ از قرار دادن فویل درون هواپز، حتماً دفترچه‌ی راهنمای آن را مطالعه کنید.

غذا داخل فویل آلومینیومی درون هواپز

ظروف سیلیکونی

امروزه ظروف سیلیکونی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و به‌عنوان بهترین ظروف مناسب هواپز شناخته می‌شوند. یکی از ویژگی‌های ظروف سیلیکونی، مقاومت در برابر حرارت بالای داخل هواپز و رسانایی پایین دما است. بنابراین با استفاده از ظروف سیلیکونی، دیگر لازم نیست نگران شکستن و ذوب شدن ظرف یا سوختن غذاهای داخل هواپز باشید.

ظرف آبی‌رنگ مخصوص هواپز درون آن

به‌طور کلی، هنگام خرید یا استفاده از ظروف اضافه داخل هواپز به نکات زیر دقت کنید:

  • هواپزها کوچک‌تر و قوی‌تر از مایکروویوها هستند. از این رو، المنت حرارتی تعبیه‌شده در آن‌ها فاصله‌ی کمتری تا مواد غذایی دارد. مزیت اصلی هواپز نسبت به مایکروویو، امکان پخت سریع و سالم غذا است اما نقطه ضعف این دستگاه‌های جذاب، افزایش سریع و بیش از حد حرارت و سوختن غذا در صورت استفاده از ظروف رسانای حرارت است.
  • همان‌طور که گفته شد، استفاده از ظروف رسانای دما می‌تواند زمان پخت مواد غذایی را کاهش دهد. به همین دلیل، در صورت خرید و استفاده از ظروف سرامیکی داخل هواپز، حتماً زمان و دما را بر اساس میزان رسانایی ظرف مورد نظر تنظیم کرده و در فواصل زمانی کوتاه‌مدت به غذا سر بزنید.
  • هنگام خرید ظروف مناسب مایکروویو و هواپز، به برچسب‌ها و اطلاعات مربوط به دمای مجاز آن‌ها دقت کنید. به دلیل نزدیک بودن المنت حرارتی هواپز به مواد غذایی و ظروف، حرارت داخل محفظه ممکن است از حد مجاز ظرف مورد نظر شما بیش‌تر شده و باعث ترک‌برداشتن یا شکستگی ظرف شود.

آیا از فویل می‌توان در هواپز استفاده کرد؟

استفاده از فویل در هواپز می‌تواند ضمن بهبود طعم مواد غذایی، از کثیفی بیش از حد محفظه‌ی اصلی آن جلوگیری کند. توصیه می‌کنیم برای عدم اختلال در جریان هوای داخل هواپز، فویل را به قسمت توری‌شکل سبد متصل کنید یا آن را دور مواد غذایی بپیچید. از آنجا که طراحی هواپز شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، قبل از قرار دادن فویل، دفترچه‌ی راهنمای هواپز را مطالعه کنید.

سوالات متداول زومیت

  • چه چیزهایی را نمی‌توان داخل هواپز گذاشت؟

    از قرار دادن اقلام زیر داخل هواپز جداً خودداری کنید:

    • خمیر خیس

    • مواد غذایی‌ای سبک که ممکن است به واسطه‌ی چرخش فن هواپز به اطراف پرتاب شوند

    • ظروفِ پر از مواد غذایی که احتمال پاشیدن و ریختن در هواپز را دارند

    • شیشه‌های نامرغوب و بی‌کیفیت

    • کاغذ

    • پلاستیک

    • کلیه موادی که در معرض حرارت زیاد می‌سوزند یا آب می‌شوند

  • آیا می‌توان کاغذ وکس، کاغذ روغنی یا دستمال کاغذی را کف محفظه‌ی هواپز گذاشت؟

    با توجه به اینکه کاغذ وکس و دستمال کاغذی نسبت به حرارت بالا حساس هستند، نمی‌توانید آن‌ها را کف محفظه‌ی هواپز قرار دهید اما کاغذ روغنی به واسطه‌ی پوشش سیلیکونی و مقاومت بالا در برابر حرارت، می‌تواند درون محفظه‌ی اصلی هواپز مورد استفاده واقع شده و از کثیفی بیش از حد کف و دیواره‌ی آن جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات