تفاوت مایکروفر با مایکروویو ؛ اشتباه رایجی که از آن خبر نداشتید!

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
تفاوت بین مایکروفر با مایکروویو 1
در این مقاله از زومیت قصد داریم به تفاوت بین دو دستگاه مایکروفر و مایکروویو بپردازیم.
تبلیغات

ممکن است شنیده باشید که برخی افراد به‌اشتباه دو واژه مایکروفر و ماکروویو را باهم اشتباه بگیرند. درحالی‌که این دو دستگاه به لحاظ نوع عملکرد و مکانیزم باهم متفاوت هستند. در ادامه این مقاله از زومیت متوجه تمامی مسائل فوق خواهید شد، اما قبل از هر چیز بهتر است با معنی واژگانی که در زمان خرید فر با آن‌ها مواجه می‌شوید آشنا باشید:

  • Oven: فر
  • Gas Oven: فر گازی
  • Electric Oven: فر برقی
  • Induction: فرهای اینداکشن یا القایی
  • Halogen: فر تابشی یا هالوژن
  • Microwave: ماکروویو

به‌طور کلی، مایکروفر دستگاهی است که غذا را در محیط بسته و دمای یکنواخت می‌پزد یا گرم می‌کند. ابتدایی‌ترین نوع فرها با گاز کار می‌کنند و دمای قابل تنظیم آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو 2

مایکروفر بهتر است یا مایکروویو؟

به‌طور کلی، انتخاب بین دو محصول به نوع استفاده افراد باز می‌گردد. مایکروفر از گرما برای پخت غذا استفاده می‌شود و در مایکروویو، اشعه و امواج این فرایند را انجام می‌دهند. اگر شاغل هستید و قصد دارید به سرعت غذای خود را آماده کنید، مایکروویو برای شما گزینه مناسبی است. در کل تفاوت این دو دستگاه در گرمادهی یا حرارت‌دهی خلاصه می‌شود.

تاکنون ثابت نشده است که دستگاه مایکرفر می‌تواند سرطان‌زا باشد!

اگر فرصت کافی برای پخت یا گرم کردن غذا را دارید، مایکروفرها گزینه‌ بهتری هستند. یکی از مزایای مایکروفر حفظ طعم تبخ بهتر مواد غذایی است.

در مایکروویو با توجه به نوع متفاوت پخت و استفاده از اشعه مایکروویو، بعضی از افراد بر این باورند که اشعه مایکروویو در‌هنگام پخت غذا می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد؛ اما بسیاری از تحقیقات این شایعه را نقض کرده‌اند و آن را بی‌اساس می‌دانند. پیشنهاد می‌شود که با خطرات اشعه مایکروویو آشنا شوید و تمامی مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید.

تفاوت مایکروفر با مایکروویو

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بزرگ‌ترین تفاوت مایکروفر و ماکروویو در بخش سیستم‌های گرمایشی آن‌ها است. مایکروویو برای گرم کردن غذاها از المنت و اشعه‌هایی به همین نام، یعنی مایکروویو با تولید امواج کوتاه استفاده می‌کند که باعث آماده شدن غذا در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود.

اشعه مایکروویو نوعی تابش الکترومغناطیسی با طول موج یک متر تا یک میلی‌متر یا به عبارتی دیگر فرکانس‌های بین ۳۰۰ مگاهرتز (یک متر) تا ۳۰۰ گیگاهرتز (یک‌ میلی‌متر) با طول موج‌های کوتاه است که می‌توان آن را برای گرم کردن غذاها مورد استفاده قرار داد.

درحالی‌که مایکروفرها تنها به المنت مجهز هستند و مدت زمان بیشتری را برای گرم کردن غذاها نیاز دارند. علاوه‌براین به یاد داشته باشید که از مایکروویو صرفاً برای گرم کردن غذاها استفاده می‌شود اما در مقابل، می‌توان مایکروفر را به‌عنوان دستگاه‌هایی تمام‌عیار برای پخت بسیاری از غذاها درنظر گرفت.

تفاوت مایکروویو با مایکروفر 3

نکات مهم هنگام استفاده از مایکروویو

  • درون محفظه دستگاه را تمیز نگه‌ دارید و ذرات سوخته یا پاشیده‌شده را پاک کنید.
  • مدام صحت عملکرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی کنید.
  • برای نظافت دستگاه به‌ویژه بخش واشر درزگیر، به‌هیچ‌وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی، ابزار خراش‌دهنده یا مواد شوینده‌ی خورنده استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا سعی کنید روی ظروف را با درهای مناسب بپوشانید.
  • هرگز در ظرف‌هایتان را محکم کیپ نکنید زیرا این کار خطر انفجار و ترکیدگی را به همراه دارد.

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده است؛ بنابراین مسائلی از قبیل سرطان‌زا بودن غذاهای پخته‌شده با دستگاه فوق ثابت‌شده نیست. بااین حال باید نکاتی را در‌خصوص نحوه استفاده از مایکروویو بدانید که از خطرات مربوطه کاملاً دور باشید.

نکته: مشکلات رایجی در مایکروفر وجود دارد که مانع کارکرد صحیح آن می‌شود، اما با دانستن دلایل کارنکردن مایکروویو و نحوه رفع آن می‌توانید تا حد زیادی از مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

حجم مناسب غذا در مایکروویو

شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت اثرگذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن کامل برخی قسمت‌ها و نیم‌پز ماندن قسمت‌هایی دیگر بعید نیست. بهترین راهکار رفع این مشکل، کوچک کردن، ایجاد برش‌های مناسب و سوراخ‌های متعدد در غذاهای بزرگ‌تر است.

نکته: بهترین ظروف برای استفاده در مایکروویو، ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌های پلاستیکی با نشان مایکروویو هستند.

  • ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی در مایکروویو می‌شوند.
  • همچنین ظروف پلاستیکی معمولی یا غیرمناسب درون دستگاه آب می‌شوند.
  • دقت کنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌های فلزی تزئین نشده باشد.
  • از خراب نبودن و بسته شدن کامل در و خوردگی نداشتن واشر (یا جداره بین در و اتاقک)، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

نکته: در‌‍‌صورت خراب شدن جداره پلاستیکی بین در و اتاقک دستگاه، لولا، یا شیشه موج‌گیر، به‌هیچ‌وجه دستگاه را روشن نکنید و حتما از دستکاری یا تعمیر شخصی خودداری کنید. بهتر است برای تعمیر، دستگاه را به تعمیرکاران مجرب بسپارید تا تشعشعات به سلامتی شما آسیبی وارد نکند.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو 4

نکات مهم هنگام استفاده از مایکروفر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به عنوان استفاده از مایکروفر به شمار می‌رود، زمان پخت غذا در دستگاه فوق است و باید بدانیم که برای هر ماده غذایی باید چه زمانی را در نظر بگیریم. از آنجا که زمان مورد نیاز طبخ هر ماده خوراکی متفاوت است، احتمال دارد به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی، به مشکل برخورد کنید. پس با توجه به غذایی که می‌خواهید بپزید، زمان مشخصی را تنظیم کنید.

پخت غذا در مایکروفر بسیار راحت است و فقط زمان بیشتری می‌گیرد. سعی کنید (با توجه به نوع مایکروفر) پیش از استفاده، چند دقیقه زودتر آن را روشن کنید تا گرم شود. از تمیز بودن وسایل مربوطه به مایکروفر مثل سیخ، سینی و دیواره‌ها کاملاً مطمئن شوید و بعد از هر پخت‌وپز آن‌ها را تمیز کنید.

نکته: پختن غذاهایی نظیر انواع کیک، پیتزا، ساندوچ و... در مایکروفر ممکن است، سعی کنید از ظروف مخصوص برای پخت غذا استفاده کنید و هرگز از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت تفاوت‌های بین مایکروفر و مایکروویو را مورد بررسی قرار دادیم. نحوه استفاده از این دو دستگاه تا حدودی یکسان است و باید از ظرف‌های مخصوص جهت گرم کردن یا پخت‌وپز استفاده کنید. همچنین تفاوت اصلی این دو دستگاه در نوع حرارت‌دهی یا گرما دهی خلاصه می‌شود.

اگر شاغل هستید و وقت کافی برای گرم کردن غذا ندارید، مایکروویو گزینه مناسبی برای شما است، اما اگر زمان مناسبی در اختیار دارید و می‌خواهید پخت‌وپز غذاهای مخصوص فر را تجربه کنید، مایکروفر بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات