چرا سشوار خودبه‌خود خاموش می‌شود؛ راهکار چیست؟

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
قطع شدن ناگهانی سشوار
آیا سشوار شما هنگام استفاده ناگهان خاموش می‌شود؟ در این مقاله به دلایل مشکل خاموش‌شدن ناگهانی سشوار و راهکار آن می‌پردازیم.
تبلیغات

سشوار یکی از لوازم ضروری بسیاری از افراد است و نقش مهمی در خشک‌کردن و حالت‌دادن به موها دارد. بنابر این، وقتی عملکرد نادرستی از خود نشان می‌دهد، می‌تواند به مشکلی اساسی تبدیل شود؛ البته در اکثر موارد، مشکل موقتی خواهد بود و تنها چند دقیقه برای بازگشتن به عملکرد صحیح سشوار زمان لازم است. در این مقاله از زومیت می‌خواهیم ببینیم که وقتی سشوار قطع می‌شود، چه کاری باید انجام داد؟

چرا سشوار به‌طور خودکار قطع می‌شود؟

سشوار پرومکس مدل 7250

سشوار ممکن است به دلایل مختلفی ناگهان قطع شود:

گرمای غیر عادی سشوار

بیشتر اوقات، زمانی‌که سشوار خودبه‌خود قطع می‌شود، یعنی بیش‌از‌حد گرم شده است. در واقع اکثر سشوارهای باکیفیت دارای قطع‌کن اتوماتیک هستند که در صورت تشخیص دمای بیش‌ازحد در دستگاه فعال می‌شود. درنهایت، این ایمنی حرارتی چیز خوبی است؛ زیرا از دستگاه شما در برابر حرارت بیش‌از‌حد خطرناک محافظت می‌کند که می‌تواند بر قطعات حساس سشوار مانند موتور که ممکن است ذوب شود، تأثیر بگذارد.

گرم‌شدن بیش‌از‌حد و در نتیجه خاموش‌شدن خودکار سشوار می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند استفاده بیش‌از‌حد دستگاه، دریچه‌های هوای مسدود‌شده یا گرفتگی فیلتر باشد.

اگر متوجه شدید بدنه‌ی سشوار به‌طور غیرطبیعی داغ است یا بوی سوختگی از آن بلند می‌شود، احتمالاً گرم‌شدن بیش‌از‌حد دلیل آن است. در اغلب موارد، برای حل این مشکل باید حدود ده دقیقه صبر کنید. با‌این‌حال، اگر نقص ادامه پیدا کند یا تکرار شود، بررسی‌های بیشتری لازم خواهد بود.

خرابی قطعات سشوار

در موارد دیگر، مشکل می‌تواند ناشی از خرابی قطعه نیز باشد. در ابتدا، ممکن است نقص یک قطعه‌ی داخلی باشد که اجازه‌ی خنک‌کردن، تنظیم دما یا تهویه‌ی سشوار را نمی‌دهد.

اگر سشوار به تنهایی و بدون گرم‌شدن بیش‌از‌حد خاموش می‌شود، مشکل می‌تواند خرابی اتصالات برقی باشد.

اگر سشوار به‌طور متناوب قطع شود، ممکن است تماس بدی در اتصالات آن وجود داشته باشد. در نهایت، اگر سشوار خاموش است و روشن نمی‌شود، مشکل ممکن است دکمه‌ی روشن/‌خاموش یا خرابی موتور باشد.

هشدار: در صورتی که رویه‌ی سشوار آب شده یا سیم برق آسیب دیده است (لخت، ذوب یا بریده شده)، اکیداً توصیه می‌شود استفاده از سشوار را متوقف کرده و آن را تعویض کنید. خطر برق‌گرفتگی، اتصالی و آتش‌سوزی وجود دارد.

ویژگی خاموش‌شدن خودکار هوشمند

اگر وقتی سشوار را زمین می‌گذارید خودبه‌خود متوقف می‌شود، لزوماً به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. برخی از سشوارها عملکرد هوشمند، معمولاً از نوع حسگر لمسی یا حرکتی، دارند که به‌طور خودکار پس از زمین گذاشتن آن برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برق را قطع می‌کند.

اگر وقتی آن را در دست می‌گیرید، سشوار دوباره روشن می‌شود، مشکلی وجود ندارد. برای اینکه خیالتان از این موضوع راحت شود، دفترچه راهنمای محصول را بخوانید. از طرف‌دیگر، اگر وقتی آن را برمی‌دارید سشوار خاموش می‌ماند، ممکن است مشکل از تماس بد در اتصالات آن باشد.

سشوار رمینگتون مدل AC8901

اگر همچنان مشکل قطعی دارید، قسمت‌هایی از سشوار وجود دارد که به احتمال زیاد باعث خاموش‌شدن خودکار آن شده است:

سیم برق

اگر سشوار قطع شده است و روشن نمی‌شود یا به‌طور متناوب کار می‌کند، ممکن است مشکل از سیم برق باشد. اگر دیدید که سیم آسیب دیده است، مثلاً بریده یا ذوب شده، مطمئن باشید که اتصالات داخلی آن نیز آسیب دیده است. بسته به خرابی، باید سیم را باز کرده و در ترمینال آن قرار دهید یا سیم برق را تعویض کنید.

توجه: هنگام نگهداری سیم سشوار، مراقب باشید که سیم سشوار را خیلی محکم به دور دستگاه نپیچانید، به خصوص اگر داغ است، زیرا ممکن است به اتصال‌دهنده‌ها آسیب برساند و در نهایت منجر به تماس بد و در نتیجه خرابی شود!

خرابی دکمه روشن و خاموش سشوار

اگر سشوار شما خودبه‌خود خاموش شده و دوباره روشن نمی‌شود، مشکل می‌تواند از خرابی دکمه روشن/خاموش نیز باشد. برای تأیید این موضوع، آزمایش پیوستگی انجام دهید. مولتی‌متر باید بوق بزند یا مقداری نزدیک به ۰ را هنگام کار و بدون بوق 1 یا OL را در هنگام توقف نمایش دهد. اگر مولتی‌متر چیزی را نمایش نمی‌دهد یا در موقعیت روشن بوق نمی‌زد، دکمه باید تعویض شود.

فیوز حرارتی

اگر سشوار شما در حین استفاده به دلیل گرمای بیش‌از‌حد قطع شده و روشن نمی‌شود، احتمالاً فیوز حرارتی سوخته است. فیوز حرارتی (thermal fuse)، وسیله ایمنی الکتریکی است که جریان الکتریکی را در هنگام گرم شدن در دمای خاص قطع می کند. آزمایش پیوستگی فیوز را با استفاده از مولتی‌متر انجام دهید. اگر پیوستگی وجود نداشته باشد، باید تعویض شود.

خرابی موتور سشوار

اگر سشوار روشن نمی‌شود یا روشن است؛ اما ناگهان از کار می‌افتد و از موتورش صدایی در نمی‌آید، احتمال خرابی آن وجود دارد. بنابراین باید ولتاژ ترمینال‌های آن با استفاده از مولتی‌متر سنجیده شود. اگر ولتاژ کم بود یا اصلا ولتاژی نداشت، نشان‌دهنده خرابی موتور است.

چگونه سشوار را تعمیر کنیم؟

وقتی سشوار شما قطع می‌شود، حل مشکل بسته به عامل آن متفاوت خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌کنیم در ادامه با راهنمای عیب‌یابی همراه باشید تا بتوانید مشکل را شناسایی و حل کنید.

به میزان استفاده از سشوار دقت کنید

اگر متوجه شدید که سشوار شما به دلیل گرم‌شدن بیش‌از‌حد دستگاه خودبه‌خود قطع شده است، ابتدا باید بررسی کنید که میزان استفاده از سشوار چه قدر است.

از استفاده‌ی بیش‌ازحد از سشوار در دمای بالا خودداری کنید. اگرچه سشوار برای تحمل دمای بالا ساخته شده است؛ اما اگر برای مدت طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در دمای بسیار بالا استفاده شود، ممکن است اجزای آن با فشار بیش‌از‌حد گرم شوند، به ویژه اگر سشوار قدیمی باشد.

توصیه مهم: اگر بیش از ۲۰ دقیقه از سشوار استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که هر از چند‌گاهی دکمه هوای سرد را فعال کنید تا از گرم‌شدن بیش‌ازحد قطعات و خاموش‌شدن دستگاه جلوگیری شود.

از مسدودکردن ورودی و خروجی هوا خودداری کنید. دریچه‌های هوای سشوار باید همیشه بدون مانع باشند تا از داغ‌شدن بیش‌ازحد دستگاه جلوگیری شود.

توری تهویه را مرتباً تمیز و گردگیری کنید. این توری اغلب در پشت سشوار قرار دارد و در برخی مدل‌ها در کناره‌ها یا پایین دسته قرار گرفته است.

پس از خاموش‌شدن سشوار، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید. سپس دوباره از آن استفاده کنید.

اگر مشکل تکرار نشد، مطمئناً مشکل موقتی است؛ اما اگر سشوار دوباره قطع شد یا پس از ۱۰ دقیقه انتظار دوباره روشن نشد، مراحل عیب‌یابی زیر را ادامه دهید.

تمیزکردن فیلتر

در اکثر موارد، زمانی که سشوار خودبه‌خود قطع می‌شود، مشکل فیلتر مسدودشده است. این فیلتر از ورود ذرات موجود در هوا (گرد و غبار، کثیفی، موی حیوانات و غیره) به قطعه موتور جلوگیری می‌کند.

وقتی فیلتر بیش‌ازحد کثیف می‌شود، جریان هوای ورودی کاهش می‌یابد و ذرات به داخل سشوار نفوذ می‌کند و در نهایت باعث فشار آمدن به دستگاه و گرم‌شدن بیش‌از‌حد و خاموش‌شدن خودکار سشوار می‌گردد.

سشوار بابیلیس مدل BAB6990IE

دراین حالت لازم است که فیلتر را تمیز کنید تا از قطع خودکار سشوار جلوگیری شود. محل فیلتر در تمامی مدل‌های سشوار متفاوت است؛ اما اغلب زیر دریچه هوا، در پشت، در طرفین یا در پایین دسته‌ی دستگاه قرار دارد.

نکته مهم: همه‌ی مدل‌های سشوار اجازه‌ی تمیزکردن فیلتر را نمی‌دهند. اگر چیزی در دستورالعمل‌ها مشخص نشده باشد، یا اگر توری به راحتی جدا نشود، مطمئناً نمی‌توان آن را تمیز کرد.

آزمایش قطعات سشوار قطع‌شده

سشوار شاید به‌دلیل خرابی قطعه‌های داخلی قطع شود. در این مرحله باید سشوار را باز و قطعه‌ی معیوب را جایگزین کنید. توجه داشته باشید که علاوه‌بر خطر آسیب غیر قابل برگشت به سشوار، خطر برق‌گرفتگی نیز وجود دارد. اگر مهارت‌های الکترونیکی ندارید، از متخصص حرفه‌ای برای تعویض کمک بخواهید.

توجه: اگر سشوار شما همچنان از گارانتی معتبر برخوردار است، دستگاه را باز نکنید زیرا این‌کار شرایط گارانتی را از بین می‌برد. برای دریافت تعمیرات بلافاصله با خدمات پس از فروش فروشگاه یا سازنده تماس بگیرید.

حال اگر سشوار شما کار می‌کند اما دیگر داغ نیست، دلیلش را به شما می‌گوییم.

چرا سشوار شما دیگر گرم نمی‌شود؟

عوامل متعددی می‌توانند موجب گرم نشدن سشوار شوند؛ اگرچه این مسئله به طور کلی از خرابی یک قطعه خبر می‌دهد، در ادامه علت‌های مختلف گرم‌نشدن سشوار را توضیح می‌دهیم:

گرم‌شدن بیش‌ازحد دستگاه

این امکان وجود دارد که سشوار شما به دلیل داغ شدن بیش‌ازحد دیگر گرم نشود. درواقع، برخی سشوارها در هنگام گرم شدن بیش‌ازحد خودبه‌خود خاموش می‌شوند یا فقط هوای سرد می‌دهند تا با این کار از گرم‌شدن بیش‌ازحد جلوگیری کنند و به قطعات حساس به دمای بالا آسیب نرسد.

تنظیمات اشتباه

ممکن است سشوار شما دیگر هوای گرم را پخش نکند؛ زیرا شما ناخواسته تنظیمات را لمس کرده‌اید. ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که ساده‌ترین احتمالات را بررسی کنیم. پس بهتر است مطمئن شوید که تنظیمات حرارتی سشوار را ناخواسته تغییر نداده‌اید یا دستتان به دکمه‌ی خنک‌کننده سشوار نخورده‌ است.

خرابی قطعه

در نهایت، در بیشتر موارد سشوار شما دیگر گرما تولید نمی‌کند؛ زیرا یکی از اجزای آن معیوب است. اگر سشوار شما دکمه تغییر وضعیت دارد که به شما امکان می‌دهد دما را تنظیم کنید، ممکن است ایراد کار از آن‌جا باشد.

کلام آخر

اگر مشکلات شما همچنان ادامه داشت با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. در صورتی‌که سشوار شما هنوز گارانتی دارد، با خدمات پس‌ازفروش فروشگاه یا سازنده تماس بگیرید. اگر گارانتی به پایان رسیده است، به‌دنبال تعمیرکار ماهر باشید یا سشوار را تعویض کنید. اگر قصد خرید سشوار دارید، مقاله بهترین سشوارهای بازار برای شما مفید خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات