تاریخچه اختراع ماشین لباسشویی؛ سفر به ۲۰۰ سال پیش

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
تاریخچه پیدایش ماشین لباسشویی
از جوشاندن لباس‌ها در دیگ تا ماشین‌های لباسشویی‌ امروزی، شاید برای شما هم چگونگی پیدایش ماشین لباسشویی جالب باشد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

از زمان لباس‌پوشیدن بشر، ضرورتی برای شستن آن وجود داشته است. این کار نه‌تنها برای جلوگیری از کثیف‌شدن و بوی عرق که ممکن است در محیط جلب توجه کند؛ بلکه برای افزایش طول عمر آن‌ها انجام می‌گرفت.

ماشین لباسشویی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های صرفه‌جویی در زمان، بیش از ۱۵۰ سال است که در انواع مختلفی وجود داشته است. اولین مدل‌های الکتریکی در ابتدای قرن بیستم تولید شدند؛ اما ریشه‌های آن بیشتر به گذشته‌‌ای به قدمت بیش از ۲۰۰ سال باز می‌گردد. با زومیت همراه باشید تا به تاریخچه‌ی پیدایش ماشین لباسشویی سفر کنیم.

شستن اولین لباس‌ها

در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی، مردم لباس‌های خود را با کوبیدن روی سنگ‌ها یا مالیدن با ماسه‌های ساینده و شستن کثیفی در نهرها یا رودخانه‌ها تمیز می‌کردند. به‌عنوان مثال، رومی‌ها صابون خامی را اختراع کردند که از خاکستر و چربی حیوانات ساخته شده بود. در دوران استعمار، رایج‌ترین روش شستن لباس‌ها این بود که آن‌ها را در دیگ بزرگی می‌جوشانیدند و سپس روی تخته‌ای صاف می‌گذاشتند و با دست و پا یا پارو می‌کوبیدند.

اولین ماشین لباسشویی چوبی

اولین ماشین لباسشویی چوبی سال ۱۷۹۷

اولین ماشین لباسشویی تخته‌ی شست‌وشوی آج‌دار بود. مردم از سطل و تخته سیاهی که کاملاً از چوب ساخته شده بود، برای شستن لباس‌ها و آب‌کشی استفاده می‌کردند. در سال ۱۷۸۲، هنری سیدجیر اولین ماشین لباسشویی با جعبه را طراحی و ثبت کرد. این مدل میله‌هایی چوبی داشت که لباس‌ها را می‌گرفت و دستگیره‌ای برای چرخاندن داشت. ماشین لباسشویی یادشده اولین شکل از دیگ (درام) چرخان بود.

اولین ماشین لباسشویی فلزی

اولین ماشین لباسشویی فلزی

در سال ۱۸۳۳، شرکت Washboard در شیکاگو اولین تخته‌ی شست‌وشوی فلزی را معرفی کرد. قسمت برآمدگی تخته‌ی لباسشویی از فلز روی ساخته شده بود و به مردم اجازه می‌داد تا کمتر از صابون استفاده کنند.

اولین ماشین لباسشویی با توسعه‌ی دیگ چرخان

اولین ماشین لباسشویی با دیگ چرخان توسعه یافته

در سال ۱۸۵۱، جیمز کینگِ آمریکایی اولین ماشین لباسشویی را با استفاده از درام چرخان اختراع و ثبت کرد. درام تا حدی با آب پر شد. هفت سال بعد، یعنی در سال ۱۸۵۸، فرد آمریکایی دیگر به نام همیلتون اسمیت اولین ماشین لباسشویی با درام چرخان را ساخت و ثبت اختراع کرد. مورخان ادعا می‌کنند که این دستگاه‌ها اولین ماشین لباسشویی مدرن بودند. در سال ۱۸۶۱، قابلیت چلاندن آب لباس به ماشین‌های لباسشویی اضافه شد.

هدیه‌ی تولد به همسر

ماشین لباسشویی هدیه تولد به همسر در سال ۱۸۷۴

در سال ۱۸۷۴، ویلیام بلکستون، تاجر آمریکایی، ماشینی ساخت که به‌عنوان هدیه تولد همسرش، کثیفی را از لباس‌ها پاک می‌کرد و می‌شست. این وسیله شامل وانی چوبی‌ بود که در آن تکه‌ای چوب مسطح حاوی شش گیره چوبی کوچک وجود داشت. لباس‌های کثیف را روی گیره‌های چوبی آویزان می‌کردند و در آب گرم و صابون می‌چرخاندند. چندی بعد، بلکستون ساخت و فروش این وسیله‌ی ۲٫۵۰ دلاری را شروع کرد.

اولین ماشین لباسشویی الکتریکی

اولین ماشین لباسشویی با نام Thor در سال ۱۹۰۷

در سال ۱۹۰۷، آلوا جی فیشر اولین ماشین لباسشویی الکتریکی را در ایالات متحده اختراع کرد. این دستگاه Thor نام داشت و شرکت Hurley Machine در شیکاگو آن را می‌فروخت. ماشین مذکور به‌همراه درام بود و تیغه‌ها با چرخش درام لباس‌ها را بلند می‌کردند و می‌شستند.

همان‌طورکه Thor تجارت لباسشویی را متحول کرد، سایر شرکت‌ها بر بازارهای مصرف متمرکز شدند. از‌جمله این شرکت‌ها Maytag بود که با تولید ادوات کشاورزی شروع به کار کرد؛ اما به‌تدریج ماشین لباسشویی چوبی را در سال ۱۹۰۷ معرفی کرد. در سال ۱۹۱۱، شرکت معروف دیگری به نام شرکت Whirlpool تولید ماشین‌ با درام چرخاننده و موتور الکتریکی را آغاز کرد.

اولین ماشین لباسشویی در از جلو

اولین ماشین لباسشویی در از جلو

پیش‌گام در نوآوری ماشین لباسشویی لوازم خانگی Bendix بود که اولین ماشین لباسشویی در از جلو را در سال ۱۹۳۷ اختراع کرد. این ماشین درام چرخان و تایمر مکانیکی الکتریکی داشت و می‌توانست به‌طور خودکار پُر، شست‌وشو، آب‌کشی و خشک شود؛ اما سیستم تعلیق درام نداشت. بنابراین، برای جلوگیری از جابه‌جایی در طول چرخه‌ی چرخش، باید به زمین متصل می‌شد. سیستم تعلیق در ماشین‌های لباسشویی از انتقال ارتعاش به زمین جلوگیری می‌کند.

ماشین لباسشویی Bendix به‌سرعت توجه مصرف‌کنندگان را جلب کرد و در دهه‌ی ۱۹۵۰، پرفروش‌ترین ماشین لباسشویی در ایالات متحده شد. پس‌از‌آن، سایر لوازم خانگی ازجمله تلویزیون و یخچال‌های Bendix نیز وارد بازار شدند.

تجهیز ماشین لباسشویی به دکمه

در سال ۱۹۵۷، ماشین لباسشویی‌ها به دکمه مجهز شدند. آن‌ها تنظیماتی برای دمای شست‌وشو، آب‌کشی، سرعت چرخش و سرعت هم‌زدن داشتند. تا سال ۱۹۹۰، اولین میکروکنترلرها معرفی شدند که وظایف خاص را در زمان‌بندی بهتری ارائه می‌دادند.

ماشین لباسشویی مدرن

ماشین لباسشویی مدرن در سال ۲۰۰۱

در سال ۲۰۰۱، اولین ماشین‌های لباسشویی مدرن معرفی شدند. شرکت ویرلپول ماشین لباسشویی با کارایی درخورتوجه و در از بالا اختراع کرد. حالا که در سال ۲۰۲۳ هستیم، ماشین‌های لباسشویی پیشرفت زیادی کرده‌اند؛ به‌طوری‌که می‌توانید آن را به وای‌فای متصل کنید.

ماشین لباسشویی ال جی

همچنین با نصب اپلیکیشن روی گوشی، می‌توانید به لباسشویی متصل شوید و آن را از راه دور کنترل کنید. سیستم عیب‌یابی هوشمند می‌تواند در‌صورت‌ بروز هرنوع مشکل به شما اطلاع دهد تا در سریع‌ترین زمان به آن رسیدگی کنید.

تأثیر اجتماعی ماشین لباسشویی

آمارها و گزارش‌های مختلف نشان داده است که ماشین لباسشویی به‌طور چشمگیری بر نقش زنان در خانه تأثیر گذاشته و آن را به بزرگ‌ترین اختراع جهان تبدیل کرده است. برخی نیز استدلال می‌کنند که ماشین لباسشویی یکی از بهترین فناوری‌های صرفه‌جویی در کار است.

ماشین‌های لباسشویی باعث افزایش توان اقتصادی در نقاط جهان شده‌اند. بسیاری از مشاغل خشک‌شویی به‌وجود آمده‌اند؛ زیرا مردم روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شوند و زمانی برای شستن لباس‌ها ندارند. علاوه‌بر‌این، برخی از پارچه‌ها بیش‌از‌حد ضخیم هستند و بهتر است با ماشین لباسشویی تجاری تمیز شوند.

انواع ماشین لباسشویی مدرن

انواع ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی امروزی را می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: در از جلو و در از بالا. مدل‌های در از بالا استوانه‌ای عمودی دارند و لباس‌ها از بالا وارد دستگاه می‌شوند. این ماشین‌ها تاخو در بالا دارند که وظیفه‌ی اصلی آن مخلوط و ترکیب‌ کردن لباس‌ها و آب حین عملیات شست‌وشو است.

درمقبل، ماشین‌های لباسشویی‌ در از جلو دیگ (درام) به‌صورت افقی در جلو دارند. از‌این‌رو، لباس‌ها از جلو درون دیگ قرار می‌گیرند. برای شستن لباس‌ها آب و دیگ با چرخش، لباس‌ها را به اطراف حرکت می‌دهند.

امروزه، کار بدون ماشین لباسشویی به‌دلیل وجود مشغله‌های مختلف زندگی سخت است. انبوهی از پیراهن‌ها و جوراب‌ها و شلوارهای کثیف روی هم تلنبار می‌شوند و شستن آن با ماشین لباسشویی کار ما را راحت می‌کند. وقتی از مقایسه ماشین‌های لباسشویی مدرن سخن به‌میان می‌آید، مدل‌های در از جلو بهترین هستند؛ زیرا شست‌وشوی دقیق‌تر و قوی‌تری دارند و انرژی و آب کمتری مصرف می‌کنند.

درست مانند سایر لوازم الکتریکی، احتمال خرابی ماشین‌های لباسشویی مدرن مانند جمع‌شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش، انتشار بوی بد از ماشین لباسشویی، تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و انواع مشکلات رایج وجود دارد؛ بنابراین، آن‌ها هر‌از‌گاهی به تعمیر نیاز دارند.

قیمت ماشین لباسشویی

تحقیقات کافی قبل از خرید ماشین لباسشویی ضروری است. ماشین‌های لباسشویی با فضای داخلی بزرگ‌تر می‌توانند لباس‌های حجیم را بشویند. قیمت ماشین‌ لباسشویی براساس ویژگی‌های مختلف در محدوده‌های مختلفی قرار دارد؛ پس مهم است که مشخصات ماشین لباسشویی را با دقت در نظر بگیرید.

برای مثال، قبل از انتخاب باید عواملی مانند ظرفیت و نوع موتور و امکانات را بررسی کنید. درنهایت، باید مدلی را بخرید که تمام نیازهایتان را برآورده کند. برای بررسی بیشتر، می‌توانید راهنمای خرید ماشین لباسشویی را بخوانید.

جمع‌بندی

ماشین‌های لباسشویی امروزی از روزهای اولیه‌ی تخته‌های شست‌وشوی آج‌دار و دیگ‌های چرخان چوبی فاصله زیادی گرفته‌اند. امروزه، نوآوری‌هایی که شاهدش هستیم، شست‌وشوی طولانی و طاقت‌فرسا را به فشردن دکمه‌ی ساده تبدیل کرده است و در آینده نیز، قطعاً تکنولوژی‌های جدید دیگر ما را شگفت‌‌زده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات