علت لرزش بدنه یخچال چیست؟

جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یخچال
در این مقاله قصد داریم دلایل لرزش بدنه یخچال را بررسی کرده و راه حل‌های هرکدام را معرفی کنیم.
تبلیغات

لرزش موتور یخچال اتفاق غیرمعمولی نیست ولی گاهاً می‌تواند آزاردهنده باشد. عیب‌یابی و بررسی دلیل لرزیدن موتور یخچال اولین قدم برای جلوگیری از مشکلات بعدی است. در بیشتر مواقع پیدا‌کردن دلایل لرزش یخچال و فریزر ساده است و گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده مشکل بزرگ‌تری باشد. برای اطلاعات بیشتر در‌مورد این موضوع که چرا یخچال می‌لرزد و نحوه‌ی حل این مشکل با ما همراه باشید.

عواملی که منجربه لرزش بدنه یخچال می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • یخچال فریزر در جای خود ثابت نیست و لقی دارد
  • لوله‌های سیم‌پیچ کندانسور به‌هم برخورد می‌کنند
  • قفسه‌ها در جای خود محکم نشده‌اند
  • فن به قطعه دیگری ساییده می‌شود
  • دمپر برقی فرسوده است
  • فیوزهای حرارتی خراب هستند
  • عنصر گرمایش یخ‌زدایی درست کار نمی‌کند
  • تایمر یخ‌زدایی خراب است

در ادامه این موارد را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

یخچال

یخچال فریزر در جای خود ثابت نیست و لقی دارد

اگر یخچال در جایش ثابت نشده باشد، می‌تواند شروع به لرزش کند. نکته مهم در نصب لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال و ماشین لباسشویی، محلی است که برای قرار‌دادن آن در‌نظر گرفته شده است. این مکان نباید شیب داشته باشد بلکه باید صاف و مسطح باشد تا یخچال به‌صورت ثابت و محکم، بدون تکان‌خوردن کار کند. می‌توانید برای رفع لقی از برخی ابزارهای تراز‌کردن استفاده کنید.

لوله‌های سیم‌پیچ کندانسور به‌هم برخورد می‌کنند

لوله‌های سیم‌پیچ کندانسور مدام در تماس با‌هم هستند. لوله‌ها و سیم‌پیچ کندانسور سیاه در پشت یخچال ممکن است شل‌‌شده باشند و شروع به ارتعاش کنند. همچنین ممکن است این لوله‌ها به یکدیگر یا به شیء دیگری مانند دیوار برخورد کنند و منجر به سر‌و‌صدا شوند. سعی کنید آن‌ها را به آرامی چند میلی‌متر از هم جدا کنید.

قفسه‌ها در‌ جای خود محکم نشده‌اند

اگر قفسه‌ها یا کشوهای پایین یخچال به‌درستی جا نیفتاده باشند، هنگام کار کمپرسور یخچال، لرزش ایجاد می‌کنند. برای تثبیت قفسه‌ها می‌توانید از تکه‌های کوچک فوم استفاده کنید.

فن به چیز دیگری ساییده می‌شود

اگر فن یخچال به چیز دیگری مماس شده باشد، ممکن است سر‌و‌صدا ایجاد کند. می‌توانید یخچال را خالی و بررسی‌کنید که هیچ مشکلی در‌کار نباشد. اگر مطمئن شدید که فن با هیچ جسم دیگری در تماس نیست، باید آن را تعویض کنید. همچنین راه‌حل دیگر برای این مشکل، زدن گریس سیلیکون به محورهاست؛ این کار نویزها را کاهش می‌دهد.

یخچال

دمپر برقی فرسوده است

در یخچال فریزرهای مجهز به فناوری No Frost (بدون یخ‌زدگی)، هر‌بار که یخچال به دمای کمتری نیاز داشته باشد، فن روی محفظه‌ی فریزر شروع به‌کار می‌کند. در این مرحله، دمپر برقی باز می‌شود و اجازه می‌دهد تا سردی از بین برود. ممکن است دمپر شروع به تولید صدایی بلند کند. اگر چنین است، می‌توانید آن را با گریس سیلیکون چرب کنید. همچنین اگر در باز‌شدن مشکل دارد یا مدام باز‌و‌بسته می‌شود، باید آن را تعویض کنید.

اگر یخچالتان مدام برفک می‌زند و به‌دنبال راهکاری مناسب برای رفع این مسئله هستید، حتماً مقاله چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

فیوزهای حرارتی خراب هستند

فیوزهای حرارتی، اجزای محافظ حرارتی هستند. اگر آن‌ها معیوب باشند، فناوری no frost به‌درستی کار نمی‌کند و این مورد باعث ایجاد یخ‌های اضافه می‌شود. یخ‌ها به تیغه‌های فن ساییده شده و صدا و لرزش ایجاد می‌شود. می‌توانید فیوزهای یخچال خود را با استفاده از مولتی‌متر تنظیم‌شده در موقعیت اهم‌متر آزمایش کنید.

همه اتصالات فیوزهای حرارتی را که معمولاً در نزدیکی اواپراتور و عنصر گرمایش یخ‌زدایی هستند، جدا‌ کنید و هر دو سر تستر را روی دو پایانه شیلنگ حرارتی قرار‌دهید تا تداوم آن بررسی شود. اگر پیوستگی وجود ندارد، باید آن‌ها را جایگزین کنید.

یخچال

عنصر گرمایش یخ‌زدایی درست کار نمی‌کند

عنصر گرمایش یخ‌زدایی، برای جلوگیری از ایجاد هر‌گونه یخ احتمالی در قسمت یخ‌ساز تعبیه شده است. اگر عنصر گرمایش یخ‌زدایی دچار نقص شده باشد، یخ اضافی تولید می‌شود که می‌تواند توربین فن را لمس‌ و سپس صدا ایجاد‌ کند. می‌توانید این مورد را با استفاده از مولتی‌متر در حالت اهم‌متر آزمایش کنید.

عنصر گرمایش یخ‌زدایی را که معمولاً روی اواپراتور ثابت است، پیدا کنید. همه اتصالات را جدا‌کرده و هر دو راهنمای آزمایش‌کننده را روی دو پایانه عنصر گرمایش قرار‌دهید تا تداوم آن بررسی شود (باید خوانده شود). اگر اتصال برقرار نیست، بهتر است آن را تعویض کنید.

خرابی تایمر یخ‌زدایی

اگر تایمر یخ‌زدایی معیوب باشد، عمل آب‌کردن یخ‌های اضافه به‌درستی انجام نمی‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عملکرد نادرست یخ‌زدا، منجر‌به ایجاد یخ‌های اضافی می‌شود. یخ مانع حرکت آزادنه تیغه‌های فن شده و با آن‌ها برخورد می‌کنند و نهایتاً صدا و لرزش یخچال، نتیجه این برخورد است.

برای آزمایش می‌توانید تایمر را به‌صورت دستی بچرخانید تا فرآیند یخ‌زدایی آغاز شود، در این مرحله صدای یک کلیک را می‌شنوید. منتظر بمانید تا ببینید آیا عنصر گرمایش شروع به گرم‌شدن می‌کند یا خیر؛ اگر اینگونه نبود و فیوزهای حرارتی معیوب نبودند، باید تایمر را تعویض کنید.

خرابی مادربرد

اگر مادربردی که دما را تنظیم می‌کند خراب باشد، یخچال بدون وقفه کار می‌کند و بیش‌از‌حد سرد می‌شود. این اتفاق می‌تواند یخچال را به‌سمت فرآیند تولید یخ، تماس یخ‌ها با فن و تولید صدا، هدایت کند. قبل از تصمیم‌گیری برای تعویض مادربرد، مطمئن شوید که سنسورها، فیوزهای حرارتی و عنصر حرارتی آن را به‌دقت بررسی کرده‌اید.

یخچال

خرابی کمپرسور

در صورت خرابی کمپرسور، احتمالاً سوپاپ‌های داخلی فرسوده شده‌اند. این ایراد سبب می‌شود گردش مایع خنک‌کننده در داخل مدار، دچار مشکل شود که به‌نوبه‌ی خود منجر به صدا‌دار شدن و لرزش یخچال خواهد شد. اگر مجبور به تعویض کمپرسور هستید، نیاز است کار را به فرد متخصص یا شخصی که از سوی نمایندگی برند یخچال برایتان فرستاده می‌شود، بسپارید.

مایع خنک‌کننده در گردش مشکل دارد

روغن موتور می‌تواند به مدار مبرد نفوذ کند. برخورد مایع و روغن موتور می‌تواند مدار را مسدود کند؛ دراین‌صورت مایع در گردش دچار مشکل می‌شود و می‌تواند یخ زیادی تولید کند که در‌نهایت به پروانه فن ساییده شده و سر‌و‌صدای و لرزش زیادی ایجاد‌ می‌کند.

ممکن است مدار کمی با روغن یا رطوبت بارگیری شود. همچنین ممکن است مدار مبرد منجر به سروصدا شود یا انبساط دیوارها سر‌و‌صدای عجیبی ایجاد کند.

یخچال

در مواقعی که بدنه یخچال می‌لرزد موارد ساده‌تر را هم چک کنید:

  • لولاهای درب یخچال را بررسی کنید.
  • سینی تخلیه یخچال را تراز کنید.
  • پایه‌های یخچال را تراز کنید.
  • قطعات شل را سفت کنید.
  • کمپرسور و کندانسور را تمیز کنید.
  • هرگونه تجمع یخ را از بین ببرید.
  • لوله آب به یخ‌ساز را چک کنید.

جمع‌بندی

بعد از بررسی علت لرزش يخچال و رفع مشکلات، اولین اقدام مهم تنظیم برنامه‌ی منظم برای تمیز‌کردن و نگهداری از قطعات مختلف یخچال فریزر است. مرحله بعدی تراز‌کردن یخچال و سینی تخلیه داخل آن است. این دو اگر تراز نباشند باعث ایجاد صدا و لرزش یخچال می‌شوند. در مراحل بعدی باید یخ‌ساز، لوله آب یخ‌ساز، کمپرسور و کندانسور و لولای درب یخچال را بررسی کنید. اگر هیچ‌یک از این‌ها علت لرزش یخچال شما نیستند برای حل مشکل با تعمیرکار تماس بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات