اپل خواستار پرداخت خسارت توسط اپیک گیمز به‌دلیل نقض قرارداد بین دو شرکت شد

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در شکوائیه‌ی جدیدی که علیه اپیک گیمز تنظیم کرده است می‌گوید از دادگاه درخواست می‌کند درصورت جلب رضایت نظر قاضی، اپیک گیمز را به پرداخت خسارت مجبور کند.
تبلیغات

اپل و اپیک گیمز هفته‌ها است که بر سر بازی محبوب فورتنایت با یکدیگر وارد جدال حقوقی شده‌اند و به‌نظر می‌رسد که اپل اقدامات جدیدی در این زمینه انجام داده است. اپل از دادگاه درخواست کرده است که درصورت جلب رضایت قاضی، اپیک گیمز به پرداخت خسارت مالی مجبور شود. اپل در ماه گذشته پس از اضافه‌شدن درگاه پرداخت مستقیم به بازی فورتنایت، آن را برای بیش از ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال آیفون و آیپد حذف کرد.

اپل در شکایت جدیدی که علیه اپیک گیمز تنظیم کرده است گفت نقشی که در اپ استور ایفا می‌کند، بسیار بیشتر از سرپرستی ساده است. اپل می‌گوید به‌صورت منظم با انتشار به‌روزرسانی‌های جدید و اضافه کردن قابلیت‌ها سرویسش را بهبود می‌دهد. اپل می‌گوید بستری که فراهم می‌کند امکان درآمدزایی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد؛ برای مثال اپیک گیمز توانسته ۵۰۰ میلیون دلار ازطریق اپلیکیشن‌هایش در دستگاه‌های اپل درآمد کسب کند. اپل همچنین در متن شکایت جدید خود گفت ازطریق اپ استور، انتشار بیلبورد تبلیغاتی در تایمز اسکوئر و «دیگر ارتباطات بازاریابی» تلاش کرده است برای فورتنایت بازاریابی کند.

تمامی کارهایی که اپل انجام داده بخشی از تلاش‌های عظیم این شرکت برای حمایت از فروشگاه اپلیکیشن‌محورش هستند؛ فروشگاهی که طبق ادعای اهالی کوپرتینو، امروزه بیش از ۲۷ میلیون توسعه‌دهنده در سراسر دنیا دارد و شمار مشتریانش در ۱۷۵ کشور به یک میلیارد نفر می‌رسد. همچنین امروزه ۱٫۸ میلیون اپلیکیشن در اپ استور موجود هستند. اپل همچنین ادعای هفته‌ی گذشته خود را تکرار کرد و گفت بیش از ۲٫۱ میلیون شغل در ایالات متحده توسط اقتصاد اپ استور حمایت می‌شوند.

اپل در ادامه گفت اپ استور نیز به‌نوبه‌ی خود یک کسب‌و‌کار به‌حساب می‌آید. گرچه اپل به‌طور دقیق نمی‌گوید که نگه‌داری از اپ استور چقدر هزینه‌بردار است، اما این شرکت اعلام کرد کمیسیون تقریبا ۱۸ درصد از ۱۴۰ میلیارد دلار فروش را که ازطریق اپلیکیشن‌های اپ استور به‌دست آورده، برای نگه‌داری از خود سرویس خرج کرده است. 

اپل در این رابطه می‌گوید اپ استور در نقش پلتفرمی ظاهر می‌شود که می‌تواند توسعه‌دهندگان را با میلیون‌ها مشتری iOS در ارتباط نگه دارد؛ مشتریانی که طبق گفته‌ی اپل، برای استفاده از محیطی امن به‌منظور دانلود اپلیکیشن، به این شرکت متکی هستند تا حریم خصوصی‌شان نقض نشود و فرایند دانلود اپلیکیشن‌ها بدون مشکل انجام بگیرد. اپیک گیمز در شکایت‌هایی که علیه اپل تنظیم کرده می‌گوید اپل شرکتی انحصارطلب است و قوانینی ناعادلانه در فروشگاه اپلیکیشن‌محور خود وضع کرده و با عدم اجازه به دیگر سرویس‌های پرداختی و انجام کارهای دیگر، به رقبایش ضربه می‌زند. 

شکوائیه‌ی جدید اپل، تنش‌های بین این شرکت و اپیک گیمز بر سر پول و قدرت را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند. اپیک گیمز پس از اینکه به‌صورت عمدی قوانین اپ استور را نقض کرد و درگاه پرداخت مستقیم در فورتنایت قرار داد، در روز ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ (۲۳ مرداد ۱۳۹۹) شکوائیه‌اش را علیه اپل ثبت کرد. اپل اقدام اپیک گیمز را با حذف بازی فورتنایت از اپ استور تلافی و تهدید کرد که حساب توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز را مسدود می‌کند؛ مسدودسازی حساب توسعه‌دهنده، شامل مسدودسازی دسترسی به موتور بازی‌سازی آنریل انجین هم می‌شد. قاضی دادگاه اجازه‌ی مسدودسازی آنریل انجین را صادر نکرد و اپل با رعایت این موضوع، حساب توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز را از دسترس خارج کرد.

اگر دعوای حقوقی فعلی بین شرکتی با ارزش تریلیون‌ دلاری و شرکتی دیگر با ارزش میلیارد دلاری نبود، احتمالا رسانه‌ها توجه چندانی به آن نشان نمی‌دادند. اپل تاکنون بارها از سیاست‌های خود برای دریافت حداکثر ۳۰ درصد کارمزد فروش اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون‌برنامه‌ای، دفاع کرده است. گرچه این عدد ممکن است زیاد به‌نظر برسد، اما از دیدگاه اپل، تا حد زیادی مطابق با کارمزدی است که در دیگر بخش‌های صنعت از توسعه‌دهندگان گرفته می‌شود.

بااین‌حال، اپیک گیمز ادعاهای اپل را قبول نمی‌کند و می‌گوید نمی‌خواهد که چنین مبلغی را پرداخت کند. اپیک می‌گوید این حق را به خودش می‌دهد که هر سرویسی را که کاربران نیاز دارند، به‌صورت مستقیم و بدون واسطه دردسترس آن‌ها قرار دهد تا همه‌ی درآمد به جیب خودش برود. ابعاد عظیم اپل و نفوذ بسیار زیاد فورتنایت در بین مردم بدین معنی است هر حکمی که توسط قاضی دادگاه اعلام شود، نحوه‌ی ارتباط بین توسعه‌دهندگان بازی و تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند را در سال‌های پیش‌رو تعیین خواهد کرد. 

طی سال‌‌های اخیر اپیک گیمز با میلیاردها دلار درآمدی که ازطریق فورتنایت کسب کرد، فروشگاه آنلاین اختصاصی راه‌اندازی کرد تا به جنگ مستقیم با فروشگاه استیم که متعلق‌به ولو است برود. اپیک گیمز در زمان راه‌اندازی فروشگاه گفت برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر، می‌خواهد ۱۲ درصد از فروش بازی‌ها را برای خودش بردارد و سایر مبلغ دراختیار خود توسعه‌دهنده قرار می‌گیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات