مرورگر مایکروسافت اج از هوش مصنوعی برای حذف نویز و شفاف‌ترکردن تصاویر وب بهره می‌برد

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر به‌تازگی از مایکروسافت اج استفاده می‌کنید، احتمالاً متوجه شده‌اید که تصاویر در این مرورگر شفاف‌تر از گوگل کروم به‌نظر می‌رسند؛ زیرا مرورگر مایکروسافت از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت تصاویر وب بهره می‌برد.
تبلیغات

مایکروسافت در حال توسعه‌ی ابزاری به‌نام «موتور افزایش وضوح تصویر تیورینگ» برای مرورگر اج است که می‌تواند کیفیت تصاویر وب را بهبود بخشد. این ابزار که به‌اختصار T-ISR نیز نامیده می‌شود، درواقع با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود، تصاویر دارای وضوح کمتر را با وضوح بیشتر رندر می‌کند و نمایش می‌دهد.

به‌گزارش PCWorld، ارتقای کیفیت تصاویر وب موضوع جدیدی نیست. به‌عنوان مثال، نرم‌افزار Adobe Lightroom به شما اجازه می‌دهد تصویر ۱۲ مگاپیکسلی را به تصویر ۴۸ مگاپیکسلی ارتقا دهید. AI TopazLabs نیز ابزار اختصاصی غیررایگانی است که دقیقاً با همین هدف توسعه داده شده؛ البته این ابزار برخی خدمات خود را در محیط وب به‌‌رایگان ارائه می‌دهد.

تفاوت سرویس‌های اشاره شده با ابزار مایکروسافت در این است که هدفشان افزایش مقیاس عکس بدون افت کیفیت برای استفاده در صنعت چاپ است؛ اما شباهت این سرویس‌ها آن است که همگی به‌دنبال افزایش کیفیت و جزئیات تصاویری هستند که وضوح کمی دارند. اساساً آنچه مایکروسافت وعده داده است، می‌تواند تصاویر بی‌کیفیت و دانه‌دانه دارای وضوح کمتر را درمقایسه‌با مرورگرهای رقیب با شفافیت و کیفیت بیشتری نمایش دهد.

مایکروسافت در پستی وبلاگی نوشت:

ارائه‌ی این مدل را آغاز کرده‌ایم تا به کاربران اجازه دهیم تصاویر وب را با کیفیت بسیار بهتر مشاهده می‌کنند. هدف ما تبدیل‌کردن مرورگر اج به بهترین گزینه برای مشاهده‌ی تصاویر آنلاین است. بازخوردهای اولیه‌ی امیدوارکننده‌ای از کاربران دریافت کرده‌ایم و همچنان به بهبود این ابزار ادامه خواهیم داد.

مایکروسافت قبلاً ابزار T-ISR را در سرویس نقشه‌های گوگل ارائه داده و آن را به آخرین نسخه‌ی آزمایشی اج قناری (Edge Canary) نیز اضافه کرده است. این شرکت گفت:

مأموریت نهایی T-ISR این است که کاربران در برنامه‌های مختلف، تصاویر را با کیفیت بهتر مشاهده کنند.

با مقایسه‌ی نماهای ماهواره‌ای در سرویس نقشه‌های گوگل و نقشه‌های بینگ، می‌توانید تفاوت کیفیت تصاویر این دو سرویس را بررسی کنید. به‌عنوان مثال، تصویر کلیسای جامع سنت‌پیتر در واتیکان در این دو سرویس نشان می‌دهد نقشه‌های بینگ به‌وضوح تصاویر باکیفیت‌تر و واضح‌تری ارائه می‌کند.

تصویر نقشه های بینگ
تصویر نقشه های گوگل

مایکروسافت اعلام کرده است که در دو سناریو از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کرده است: پاک‌کردن نویز که به‌عنوان ارتقای مقیاس تصویر اعمال می‌شود و تلاش برای حفظ حداکثر وضوح هنگام بزرگ‌نمایی روی تصاویر. این شرکت به برنامه‌ی Photos در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ به‌عنوان هدف استفاده‌ی این فناوری اشاره‌ای نکرده است؛ اما این برنامه گزینه‌ای بسیار مناسبی برای بهره‌گرفتن از این ابزار کاربردی است.

در‌ادامه می‌توانید مثال مایکروسافت از کارکرد فناوری T-ISR را مشاهده کنید که جزئیات عکس‌های محصول را افزایش داده است.

تصویر اصلی کفش

شایان‌ ذکر است درحال‌حاضر T-ISR عملیات ارتقای مقیاس را با سرعت زیاد اجرا نمی‌کند و درعوض برای سرعت‌بخشیدن به این فرایند از شبکه‌ی تحویل محتوا (CDN) بهره می‌برد. این شبکه‌ تصاویر محبوب نزدیک به کاربر را در حافظه‌ی پنهان ذخیره می‌کند تا بتواند آن‌ها را به‌سرعت تحویل دهد. ارتقای فضای ابری با نتایج ذخیره‌شده در CDN انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که بدون تأخیر اضافه، تصاویر مدنظر کاربر به او نمایش داده خواهد شد.

احتمالاً این فناوری در ابتدا نخواهد توانست کیفیت همه‌ی تصاویر را افزایش دهد؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت‌ الگوریتم‌های آن، می‌توان انتظار داشت دامنه‌ی تصاویری که می‌توانند با استفاده از این ابزار بهبود داده شوند، گسترش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات