برنامه پنج‌ساله چین برای برتری در حوزه هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چین در اجلاس داخلی جدید، از تدوین برنامه‌ای پنج‌ساله خبر داده است تا بتواند در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی به برتری جهانی دست پیدا کند.
تبلیغات

جنگ تجاری با ایالات متحده‌ی آمریکا باعث شده است صنعت فناوری چین متحمل ضرر زیادی شود و دنیاگیری ویروس کرونا نیز به‌نوبه‌ی خود بر صنعت فناوری چین اثر منفی گذاشت. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد صنعت فناوری چین قصد دارد در آینده‌ی نزدیک به دوران اوج خود بازگردد.

طبق گزارش خبرگزاری انگجت به‌نقل از وال‌استریت ژورنال، چین اخیرا در اجلاس سالانه‌ی احزاب به تدوین برنامه‌ای پنج‌ساله با هدف پیشرفته‌ترکردن فناوری‌های چینی اشاره کرده است. این برنامه «به امنیت ملی و توسعه‌ی کلی» چین کمک خواهد کرد. چین در قالب برنامه‌ی جدیدش قصد دارد آزمایشگاه راه‌اندازی کند و برنامه‌های آموزشی را جدی‌تر و جامع‌تر پیش ببرد و فرایند تحقیقات را در حوزه‌های هوش مصنوعی و زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) و نیمه‌هادی‌ها و رایانش کوانتومی (Quantum Computing) تقویت کند. 

دولت چین اعلام کرده است که می‌خواهد در سال ۲۰۲۱، سرمایه‌ی اختصاص‌داده‌شده به تحقیقات بنیادی را با هدف دستیابی به پیشرفت‌های انقلابیِ احتمالی ۱۰٫۶ درصد افزایش دهد و استراتژی تحقیقاتی دَه‌ساله تدوین کند. در‌حال‌حاضر، چین چندین مزیت فناوری‌محور دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به زیرساخت پیشرفته در حوزه‌ی 5G و حجم زیاد تحقیقات مرتبط به هوش مصنوعی اشاره کنیم. چین یکی از معدود کشورهای جهان است که در آن،‌ تاکسی‌های کاملا بدون راننده در حال خدمت‌رسانی به مشتریان واقعی هستند. گویا چین قصد دارد در این حوزه‌ها جایگاهش را محکم‌تر کند.

برنامه‌ی چین برای پیشرفت در صنعت فناوری ممکن است به بقای این صنعت در چین ارتباط داشته باشد. تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا باعث شده است فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگی مثل هواوی و ZTE تا حد زیادی مختل شود و یکی از دلایل رخداد این اتفاق، نداشتن برتری در حوزه‌ی تولید تراشه است. ازاین‌رو، چین قصد دارد با بودجه‌ی ۱۵۵ میلیارد دلاری به فناوری‌های جدیدی در حوزه‌ی نیمه‌‌هادی دست پیدا کند.

ایالات متحده‌ی آمریکا در‌حال‌حاضر در زمینه‌ی تحقیقات نیز برتر است و دولت بایدن در حال تخصیص بودجه‌ی بیشتر به حوزه‌های 5G و هوش مصنوعی و خودروهای برقی است. امروزه، چین در بخش‌های مختلف به پیشرفت‌های درخورتوجهی رسیده است؛ اما اگر اقدامات ایالات متحده را خنثی نکند، خطر جاماندن از رقابت را به جان می‌خرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات