IBM هوش مصنوعی خود برای انجام مطالعات روی کووید 19 را دراختیار دانشمندان قرار می‌دهد

سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت‌های قدرتمند مختلف تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا بتوانند نقش مفیدی در دوران پاندمی ایفا کنند. یکی از این شرکت‌ها IBM است که قصد دارد هوش مصنوعی‌اش را دراختیار دانشمندان بگذارد تا با کمک آن مطالعات درباره‌ی ویروس کرونای جدید آسان شود.
تبلیغات

IBM قصد دارد با دادن ابزار هوش مصنوعی خود به محققان در مسیر درک و درمان بیماری کووید ۱۹ کمک کند. این شرکت ابزار مختلفی دارد که برای جمع‌آوری اطلاعات کارآمد هستند و محققان با کمک آن می‌توانند روش‌های درمانی بالقوه را کشف کنند و مطالعات درباره‌ی ژنوم‌های ویروس SARS-CoV-2 را گسترش دهد و آخرین نتایج این مطالعات را به متخصصان حوزه‌ی سلامت منتقل کنند.

ابزار AI Deep Search شرکت آی‌بی‌ام داده‌های خود را از کاخ‌سفید می‌گیرد که متشکل از داده‌های گروهی از دانشمندان با بانک اطلاعاتی معتبر است و منابع مختلفی مثل DrugBank و Clinicaltrials.gov و GenBank از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. محققان واجد شرایط می‌توانند سؤالات خود را جست‌وجو کنند و با استفاده از یادگیری ماشینی، سیستم با سرعت زیادی اطلاعات مناسب را از ۱۳،۳۵۵ سند دراختیار استخراج خواهد کرد. همچنین طبق ادعای IBM، می‌توان روزانه ۱۰۰ هزار فایل PDF به این ابزار اضافه کرد.

افزون‌براین، IBM قصد دارد پلتفرم ژنومیک عملکردی خود را در دوران پاندمی به‌‌رایگان دردسترس قرار دهد. این پلتفرم ابزار تحقیقاتی ابری متشکل از مخازن غنی ژن‌ها و پروتئین‌ها و دیگر مولکول‌های توالی ویروسی و موجودات باکتریایی است تا به متخصصان درزمینه‌ی شناسایی اهداف مولکولی برای ساخت دارو و روش آزمایش و درمان نهایی کمک کند. تاکنون، آی‌بی‌ام ۳،۰۰۰ ریزمولکول جدید به‌عنوان کاندیدهای احتمالی درمان کووید ۱۹ شناسایی کرده است و برای مطالعه‌ی دیگر دانشمندان و افراد ازطریق ابزار کاوشگر مولکولی خود آن را دردسترس همگان گذاشته است.

بانک اطلاعاتی ابری دیگری نیز دردسترس میکروب‌شناس‌ها و بیوانفورماتیک‌ها قرار دارد تا بتوانند بیشتر از ۳۰۰ میلیون توالی ژنومی مختلف، به‌ویژه توالی ژنومی عمومی مربوط به SARS-CoV-2 را مطالعه کنند. متخصصان بالینی و مراقبت‌های بهداشتی نیز می‌توانند به‌‌رایگان به IBM Micromedex and DynaMed دسترسی داشته باشند؛ جایی‌که اطلاعات مربوط به داروها و بیماری‌ها به‌خصوص آخرین تحقیقات درباره‌ی کووید ۱۹ در آن ذخیره شده است. شرکت آی‌بی‌ام همچنین قصد دارد دسترسی به داده‌ها را در گوشی‌های همراه نیز ازطریق اپلیکیشن Weather Channel فراهم کند. با یاری هوش مصنوعی می‌توان سرعت انجام تحقیقات را افزایش داد و نتایج نهایی را تا حد زیادی پیش‌بینی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات