چین در سال‌های آتی به پیش‌گام تحقیقات هوش مصنوعی تبدیل می‌شود

سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های تحقیقاتی پرطرفدار علوم جدید محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، محققان چینی فعالیت‌های گسترده‌ای در این حوزه داشته‌اند.
تبلیغات

شرکت تحقیقاتی Elsevier در جدیدترین گزارش خود به این نکته اشاره کرده که چین درصورت حفظ روند فعلی تحقیقات، تا چهار سال آینده جای اروپا در تحقیقات حوزه‌ی هوش مصنوعی و مقاله‌های منتشرشده در این حوزه را خواهد گرفت.

گزارش اخیر مؤسسه‌ی الزویر نشان می‌دهد آمریکا به‌عنوان میزبان شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل و آمازون و فیسبوک، در جذب استعدادهای هوش مصنوعی موفق بوده است. درواقع، تحقیقات در آمریکا از حالت دانشگاهی به مراکز تحقیقات تجربی در شرکت‌های بزرگ فناوری تغییر یافت. شایان ذکر است در سال ۲۰۰۴، چین ازلحاظ تعداد مقاله‌های منتشرشده جای آمریکا را گرفت.

در بخشی از گزارش مؤسسه‌ی الزیور درباره‌ی پیشرفت تحقیقات هوش مصنوعی (AI) در چین آمده است:

چین امید دارد در حوزه‌ی هوش مصنوعی به پیش‌گام جهان تبدیل شود. امیدواری آن‌ها نیز با سیاست‌های ملی بلندپروازانه پشتیبانی می‌شود. افزایش محققان هوش مصنوعی و استعدادهای فعال در این بخش نیز نوید فضای تحقیقاتی جذابی را در این کشور می‌دهد.تحقیقات هوش مصنوعی در چین در حوزه‌هایی همچون بینش کامپیوتری متمرکز است. البته، آن‌ها تحقیقات اختصاصی پردازش زبان و صدا را در تحقیقات خود نشان نمی‌دهند. شاید دلیل اصلی این امر، انجام تحقیقات این حوزه در سازمان‌های امنیتی چین باشد که طبیعتا مقاله‌های علمی منتشر نمی‌کنند.

درزمینه‌ی شرکت‌های فعال در بحث تحقیقات هوش مصنوعی در چین، علاوه‌بر افزایش فعالیت شرکت‌های بزرگی همچون بایدو و تنسنت، سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی در شرکت‌های نوپای این حوزه می‌شود. به‌عنوان مثال، در ابتدای هفته‌ی جاری خبری منتشر شد که براساس آن، شرکت مادر ++Face، یعنی Megvii، برنامه‌ی جذب سرمایه‌ی ۵۰۰میلیون‌دلاری دارد. این شرکت هم‌اکنون ۳.۵میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

گزارش‌هایی از مؤسسه‌ی Future Today Institute و گزارش سالیانه‌ی Internet Trends Report نشان می‌دهد سلطه‌ی چین بر حوزه‌ی هوش مصنوعی درحال‌افزایش است. کارشناسان شناخته‌شده‌ای همچون دکتر کای‌فو لی و کی لو، مدیرعملیات سابق بایدو نیز اعتقاد دارند ابتکارات چینی‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی در سال‌های آتی، دیگر مناطق جهان را در سال‌های آتی پشت‌سر خواهد گذاشت. کی لو سال‌های زیادی در پست‌های مدیریتی در شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا و چین مشغول به کار بوده است.

تحقیقات هوش مصنوعی

اگرچه چین ازلحاظ تعداد مقاله‌های منتتشرشده رشد مناسبی کرده، در بحث ارجاع‌دادن به مقاله‌ها ازطرف محققان همکار، آمار خوبی منتشر نمی‌شود. محققان گزارش الزویر اعتقاد دارند این روند احتمالا نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری منطقه‌ای و نه‌ جهانی مقاله‌های چینی‌ها خواهد بود. 

در آمارهای جهانی، تعداد مقاله‌های منتشرشده در حوزه‌ی هوش مصنوعی در پنج سال گذشته، افزایش ۱۲.۹درصدی را ثبت کرده است. همچنین، مخزن مقاله‌های علمی آنلاین، یعنی آرکایو (arXiv)، افزایش ۳۷درصدی را در حوزه‌های هسته‌ای هوش مصنوعی، همچون پردازش زبان یا بینش کامپیوتری نشان می‌دهد.

پس از آمریکا و چین، هند در رتبه‌ی سوم مقاله‌های منتشرشده در حوزه‌ی هوش مصنوعی قرار دارد. آلمان و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گفتنی است ایران در رتبه‌ی نهم رده‌بندی این حوزه قرار دارد و در این رتبه با کشورهایی همچون فرانسه و کانادا هم‌تراز است. در بخش دسته‌بندی مقاله‌های منتشرشده، حوزه‌هایی همچون یادگیری ماشین، استدلال احتمالاتی، بینش کامپیوتری و شبکه‌های عصبی رتبه‌های برتر را ازآنِ خود کرده‌اند.

در رتبه‌بندی برترین مناطق جهان در بحث تحقیقات هوش مصنوعی، اروپا در رتبه‌ی اول قرار دارد. گزارش‌های منتشرشده از این قاره نیز نشان می‌دهد برنامه‌ها برای هماهنگی بیشتر بخش‌های فناوری با مؤسسات علمی ادامه دارد تا با چین و آمریکا، رقابت جدی‌تری شکل بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات