مردم چگونه از ChatGPT استفاده می‌کنند؟ نتیجه چیزی نیست که فکر می‌کنید

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 18:15
مطالعه 2 دقیقه
لوگو ChatGPT چت جی پی تی روی صفحه موبایل
مطالعه‌ی اخیر OpenAI، اطلاعاتی جالبی را درباره‌ی نحوه‌ی تعامل کاربران با ChatGPT افشا می‌کند.
تبلیغات

اولین مطالعه‌ی جامع درباره‌ی نحوه‌ی استفاده واقعی کاربران از ChatGPT منتشر شد و نشان داد که این ابزار هوش مصنوعی بیش‌از آنکه یک ابزار کاری باشد، به یک دستیار شخصی برای زندگی روزمره تبدیل شده است.

این پژوهش توسط تیم تحقیقات اقتصادی OpenAI و با همکاری دانشگاه هاروارد انجام شد و نشان می‌دهد که بیش‌از ۷۵ درصد مکالمات به راهنمایی‌های عملی، جست‌وجوی اطلاعات و کمک برای نوشتن اختصاص دارند.

جدیدترین مطالعه حاصل تحلیل ۱٫۵ میلیون مکالمه است و سه دسته‌ی اصلی از تعاملات کاربران را شناسایی می‌کند که شامل «پرسیدن»، «انجام دادن» و «بیان کردن» می‌شوند. بیش‌از نیمی از چت‌ها در دسته‌ی پرسیدن قرار می‌گیرند و سهم انجام دادن و بیان کردن هم به ۳۵ و ۱۴ درصد می‌رسد.

دسته‌ی انجام دادن نسبت‌به سال گذشته کاهش حدوداً ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند، اما دسته‌ی بیان کردن امسال رشد قابل‌توجهی از خود نشان داده است.

به‌گفته‌ی OpenAI، نتایج نشان‌دهنده‌ی این هستند که دسترسی به هوش مصنوعی باید به‌عنوان یک حق اساسی تلقی شود. درخواست شماره‌ی یک ۷۰۰ میلیون کاربر هفتگی ChatGPT، دریافت اطلاعات خاص از این چت‌بات است. همین مورد زنگ خطری برای موتورهای جست‌وجوی سنتی محسوب می‌شود.

OpenAI می‌گوید ChatGPT به بهبود قضاوت و بهره‌وری کمک شایانی می‌کند، به‌ویژه در مشاغل دانش‌محور. استفاده‌ی اکثر کاربران از چت‌جی‌پی‌تی غیرکاری است و فقط حدود ۳۰ درصد از افراد به‌صورت حرفه‌ای از این چت‌بات استفاده می‌کنند؛ نتیجه‌ای که شاید در ابتدا فکرش را نکنید.

زنان بیشتر برای راهنمایی‌های عملی و کمک در نوشتن سراغ ChatGPT می‌روند، ولی مردان اغلب برای کمک‌های فنی و چندرسانه‌ای از آن استفاده می‌کنند. با بررسی نام‌های کاربری مردانه و زنانه، مشخص شد که تا جولای ۲۰۲۵ (تیر و مرداد) حدود ۵۲ درصد از کاربران چت‌جی‌پی‌تی زن و ۴۸ درصد مرد هستند.

حدود نیمی از کاربران ChatGPT زیر ۲۶ سال سن دارند و شکاف سنی مصرف‌کنندگان این چت‌بات روزبه‌روز درحال کاهش است.

شاید نگران‌کننده‌ترین و در عین حال جالب‌ترین بخش گزارش جدید OpenAI، میزان وابستگی کاربران به هوش مصنوعی باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک کاربر معمولی آمریکایی برای اینکه یک ماه از ChatGPT استفاده نکند، باید ۹۸ دلار دریافت کند.

OpenAI وابستگی به هوش مصنوعی را نه یک تهدید، بلکه یک فرصت تجاری ۹۷ میلیارد دلاری می‌بیند؛ دیدگاهی که به‌احتمال زیاد مسیر توسعه‌ی آینده‌ی این ابزار و نحوه تعامل ما با آن را شکل خواهد داد.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات