فروشگاه اختصاصی ChatGPT احتمالا ضرر سنگینی به اپل و گوگل می‌زند

یک‌شنبه 30 آذر 1404 - 21:10
مطالعه 1 دقیقه
لوگو ChatGPT روی نمایشگر آیفون در پس‌زمینه‌ی لوگو OpenAI
فروشگاه اپلیکیشن ChatGPT می‌تواند با تغییر عادت کاربران، ضربه‌ی ۴۴ میلیارد دلاری به اپل و گوگل وارد کند.
تبلیغات

براساس آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها، فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی ChatGPT انحصار دیرینه‌ی اپ استور اپل و پلی استور گوگل را به‌چالش کشیده است. گفته می‌شود اپ استور اختصاصی چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند سالانه حدود ۴۴ میلیارد دلار برای اپل و گوگل هزینه به‌همراه داشته باشد.

ChatGPT درحال حاضر ۸۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد و با در نظر گرفتن درآمد جهانی ۵۵ دلاری به‌ازای هر کاربر، می‌تواند باعث انتقال ۴۴٫۲۶ میلیارد دلار سرمایه از اپ استور و پلی استور به پلتفرم اختصاصی OpenAI شود.

گوگل و اپل برای بیش‌از یک دهه به‌عنوان دروازه‌ی اصلی اپلیکیشن‌های موبایل عمل کرده‌اند و OpenAI می‌خواهد با راه‌اندازی ChatGPT App Directory این روند را تغییر بدهد. فروشگاه چت‌جی‌پی‌تی امکان مرور و استفاده از ابزارهای مختلف را فراهم و مسیر ساخت تجربه‌های تعاملی جدید را مستقیماً در محیط چت‌بات برای توسعه‌دهندگان باز کرده است.

ChatGPT حالا به دستیار قابل‌اعتماد کاربران سراسر جهان تبدیل شده است و همین مورد می‌تواند موفقیت فروشگاه اختصاصی OpenAI را تضمین کند.

فروشگاه‌های اپلیکیشن سنتی پیشنهاد‌های خود را در قالب بنر‌های تبلیغاتی عمومی نمایش می‌دهند که چندان موردپسند کاربران نیستند؛ اما فروشگاه چت‌جی‌پی‌تی از زمینه‌ی فعالیت هر فرد آگاهی دارد و می‌تواند تجربه‌ای یکپارچه ایجاد کند.

اپل و گوگل سال‌ها است که روی بازار تبلیغات تسلط دارند و پیشرفت‌های ChatGPT به‌شدت جایگاه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و شاید تبلیغات سنتی در آینده‌ای نزدیک جایگاه فعلی خود را از دست بدهد.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات