تقریبا یک‌سوم نوجوان‌ها هر روز از چت‌بات استفاده می‌کنند

چهارشنبه 19 آذر 1404 - 16:00
مطالعه 2 دقیقه
پسر نوجوان با هودی سبز در حال کار با گوشی در تخت
آمار جدید یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی نشان می‌دهد که یک‌سوم نوجوانان آمریکایی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
تبلیغات

چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز فاصله‌ی زیادی تا جایگزینی کامل با عادت‌های حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی دارند؛ اما نقش پررنگی در رفتارهای آنلاین این قشر ایفا می‌کنند.

طبق گزارش جدید مرکز تحقیقاتی Pew، نزدیک به یک‌سوم نوجوانان آمریکایی روزانه یا حتی بیشتر، از ابزارهای مذکور بهره می‌برند.

گزارش اخیر، نخستین تلاش پیو برای بررسی دقیق میزان استفاده‌ی کلی نوجوانان از هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود و در کنار جدیدترین آمار حضور آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

داده‌های آماری برپایه‌ی نظرسنجی آنلاین از ۱٬۴۵۸ نوجوان آمریکایی بین ۲۵ سپتامبر تا ۹ اکتبر ۲۰۲۵ (مهر و آبان ۱۴۰۴) به دست آمده‌اند. طبق اعلام این مؤسسه، نتایج به‌گونه‌ای وزن‌دهی شده‌اند تا نماینده‌ی جامعه‌ی آماری نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله‌ی ساکن با والدین باشند و فاکتورهایی مثل سن، جنسیت، نژاد و درآمد خانوار را پوشش دهند.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد ۴۸ درصد از نوجوانان، «چند بار در هفته» یا بیشتر به سراغ چت‌بات‌ها می‌روند؛ درحالی‌که ۱۲ درصد استفاده‌ی «چند بار در روز» را گزارش کرده‌اند و ۴ درصد می‌گویند «تقریباً به‌طور مداوم» مشغول تعامل با ابزارهای هوشمند هستند.

آمار یادشده بسیار کمتر از آمار ۲۱ درصدی استفاده‌ی مداوم از تیک‌تاک و ۱۷ درصدی یوتیوب است؛ اما باتوجه‌به عمر کوتاه‌تر سرویس‌های هوش مصنوعی در مقایسه با اپلیکیشن‌های جاافتاده‌ی اجتماعی، همچنان قابل توجه به نظر می‌رسند.

پژوهش پیو همچنین بینشی درباره‌ی محبوب‌ترین چت‌بات‌ها در میان نسل جدید ارائه می‌دهد. چت‌جی‌پی‌تی محصول OpenAI با فاصله‌ی زیاد و سهم ۵۹ درصدی در صدر قرار دارد و پس‌از آن، جمنای گوگل با ۲۳ درصد و متا ای‌آی با ۲۰ درصد رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند. تنها ۱۴ درصد از نوجوانان تجربه‌ی استفاده از کوپایلت مایکروسافت را داشته‌اند و سهم Character AI و کلاد (محصول انتروپیک) به‌ترتیب ۹ و ۳ درصد بوده است.

انتشار آمار موردبحث همزمان با افزایش حساسیت‌ها روی نحوه‌ی مدیریت کاربران کم‌سن‌وسال توسط شرکت‌های فناوری صورت می‌گیرد. هم‌اکنون OpenAI و Character AI با شکایت‌هایی مبنی‌بر نقش‌داشتن در خودکشی نوجوانان دست‌وپنج نرم می‌کنند.

در هر دو پرونده، والدین ادعا دارند که تعامل فرزندشان با چت‌بات، در مرگ آن‌ها مؤثر بوده است. (کارکتر ای‌آی پس از ممنوعیت کوتاه دسترسی نوجوانان، فرمت محدودتری برای کاربران جوان معرفی کرد). نهادهای دیگری مثل کمیسیون فدرال تجارت (FTC) نیز مشغول تحقیق و تفحص از آلفابت و متا درباره‌ی سیاست‌های ایمنی کودکان هستند.

تغییر چشمگیری در استفاده‌ی نوجوانان آمریکایی از شبکه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود. مؤسسه‌ی پیو که به‌طور منظم این آمار را پایش می‌کند، وضعیت استفاده‌ی روزانه از شبکه‌های اجتماعی را نسبت‌به سال‌های اخیر «نسبتاً پایدار» توصیف کرده است.

یوتیوب با ضریب نفوذ ۹۲ درصدی همچنان محبوب‌ترین پلتفرم محسوب می‌شود و تیک‌تاک با ۶۹ درصد، اینستاگرام با ۶۳ درصد و اسنپ‌چت با ۵۵ درصد در تعقیب آن هستند. در میان اپلیکیشن‌های بزرگ بررسی‌شده، تنها واتساپ تغییر معناداری را تجربه کرده و سهم آن از ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۴ درصد افزایش یافته است.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات