هوش مصنوعی جنجالی Sora احتمالاً قوانین یوتیوب را نقض کرده است

جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو OpenAI در پشت یک فرد با گوشی
بر اساس گفته‌ی مدیرعامل یوتیوب، OpenAI احتمالاً برخلاف قوانین این پلتفرم عمل کرده است.
تبلیغات

نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، می‌گوید استفاده از ویدیوهای این پلتفرم برای آموزش هوش مصنوعی Sora، مصداق نقض قوانین محسوب می‌شود.

موهان در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد شخصاً در مورد اینکه OpenAI از ویدیوهای یوتیوب برای توسعه‌ی ابزار هوش مصنوعی سورا استفاده می‌کند، اطلاعی نداشته است، اما اگر این موضوع درست باشد، برخلاف قوانین کپی‌رایت یوتیوب خواهد بود.

مدیرعامل یوتیوب اظهار داشت: «هنگامی که یک تولیدکننده‌ی محتوا ویدیوی خود را روی پلتفرم ما آپلود می‌کند، انتظار دارد که شرایط خدمت‌دهی رعایت شوند. بنابراین، اجازه‌ی دانلود زیرنویس یا اطلاعات ویدیو وجود ندارد و این کار نقض مقررات ما محسوب می‌شود.»

درباره‌ی داده‌هایی که OpenAI برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی زیربنای ChatGPT و DALL-E استفاده می‌کند، بحث‌های زیادی وجود دارد. ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند Sora با بلعیدن انواع مختلف محتوا از سراسر وب تغذیه می‌شوند و از این داده‌ها به‌عنوان زیربنا برای خلق محتواهای تازه‌ استفاده می‌کنند.

در رقابت شدیدی که میان گوگل، OpenAI، مایکروسافت و شرکت‌های دیگر برای توسعه‌ی هوش مصنوعی قدرتمندتر وجود دارد، آن‌ها به‌دنبال تأمین حداکثر محتوای ممکن هستند تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را برای ایجاد نتایج بهتر آموزش دهند.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، پیش از این گفته بود که مطمئن نیست سورا به‌وسیله‌ی ویدیوهای یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام آموزش دیده باشد. به ادعای افراد آگاه، OpenAI در حال آموزش مدل زبانی بزرگ نسل بعدی خود با استفاده از زیرنویس‌ ویدیوهای یوتیوب است.

موهان گفت که گوگل پیش از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از ویدیوهای یوتیوب برای آموزش جمنای، به قراردادهای اختصاصی یوتیوب با صاحبان محتواها پای‌بند است. بسیاری از یوتیوبرها قراردادهای مختلفی در رابطه‌با اعطای مجوز استفاده از محتوای خود با یوتیوب دارند و گوگل در همان چارچوب از اطلاعات ویدیو برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات