هوش مصنوعی جنجالی Sora دردسترس عموم مردم قرار می‌گیرد

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
سگ خال خالی روی پنجره یک خانه با دیوار رنگی در شهر روز روشن
با تأیید رسمی OpenAI، هوش مصنوعی جنجالی «سورا» پیش از پایان ۲۰۲۴ به‌صورت عمومی دردسترس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، در مصاحبه‌ی جدیدی با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که کاربران عادی به‌زودی می‌توانند از هوش مصنوعی جنجالی سورا (Sora) که متن را به ویدئو تبدیل می‌کند، استفاده کنند. به‌گفته‌ی موراتی، سورا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ دردسترس قرار می‌گیرد و تاریخ انتشار آن شاید «چند ماه دیگر» باشد.

استارتاپ پرحاشیه‌ی OpenAI مدل هوش مصنوعی سورا را ماه گذشته به‌نمایش درآورد و گفت سورا به‌صورت محدود دردسترس هنرمندان و طراحان و فیلم‌سازان قرار می‌گیرد. باوجوداین، ویدئوهای ساخته‌شده‌ی سورا سریعاً به شبکه‌های اجتماعی مثل ایکس راه پیدا کردند و توجه کاربران زیادی به آن‌ها جلب شد.

طبق گفته‌ی میرا موراتی، OpenAI افزون‌بر انتشار عمومی سورا قصد دارد درنهایت صدا را هم به این هوش مصنوعی اضافه کند. با اضافه‌شدن صدا، ویدئوهای ساخته‌شده ازطریق سورا بسیار واقع‌گرایانه‌تر خواهند شد.

OpenAI مشغول توسعه‌ی سیستمی است که به کاربران امکان می‌دهد تا ویدئوهای ساخته‌شده با سورا را ویرایش کنند؛ چون ابزارهای هوش مصنوعی گاهی اوقات تصاویر غیر‌دقیق می‌سازند. موراتی می‌گوید: «در تلاشیم تا بفهمیم چگونه می‌توان از این فناوری به‌عنوان ابزاری استفاده کرد که مردم بتوانند با آن ویدئو بسازند و ویرایش کنند.»

موراتی در پاسخ به این پرسش مهم که OpenAI هوش مصنوعی سورا را با استفاده از چه داده‌هایی تعلیم داده است، سعی کرد جزئیات خاصی ارائه ندهد؛ اما گفت داده‌های استفاده‌شده به‌صورت عمومی دردسترس هستند یا مجوز آن‌ها گرفته شده است. او می‌گوید که مطمئن نیست از ویدئوهای یوتیوب و فیسبوک و اینستاگرام برای تعلیم سورا استفاده شده باشد؛ اما استفاده از تصاویر Shutterstock را تأیید کرد.

طبق گفته‌ی موراتی، سر پا نگه‌داشتن سورا بسیار پرهزینه است. OpenAI می‌خواهد سورا را با هزینه‌ی مشابه DALL-E دردسترس قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات