هوش مصنوعی کره زمین را شبیه‌سازی کرد؛ به «زمین ۲» سلام کنید

شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شبیه سازی کره زمین ۲ از انویدیا
انویدیا به‌کمک هوش مصنوعی، پلتفرمی برای شبیه‌سازی و پیش‌بینی الگو آب‌وهوایی زمین توسعه داده است.
تبلیغات

انویدیا طرح پیشرفته‌ای از مدل آب‌و‌هوای کره‌ی زمین را به‌نمایش گذاشته است که می‌تواند به متخصصان هواشناسی کمک کند تا الگوهای هواشناسی جهانی را به‌شکل کاملاً جدیدی شبیه‌سازی و تصویرسازی کنند.

پلتفرم نسخه‌ی دوقلو دیجیتالی آب‌وهوای زمین موسوم‌ به زمین ۲، با هدف مقابله با گوشه‌ای از زیان‌های اقتصادی ۱۴۰ میلیارد دلاری ناشی از تغییرات اقلیمی و نوسان‌های شدید آب‌وهوا طراحی شده است. این پلتفرم نسخه‌ی شبیه‌سازی‌شده‌ی کره‌ی زمین است.

کاربران می‌توانند ازطریق API به زمین ۲ دسترسی پیدا کنند. زمین ۲ شبیه‌سازی پروضوح مبتنی‌بر هوش مصنوعی اوضاع جوّی کره‌ی زمین و پوشش ابر و پیش‌بینی آب‌وهوا را ارائه می‌دهد.

تیم سبز امیدوار است زمین ۲ بتواند با کاهش زمان مدل‌سازی از چند ساعت به چند ثانیه، عملکرد سیستم‌های هشدار زودهنگام فاجعه‌های طبیعی و پیش‌بینی‌های هواشناسی را بهبود ببخشد.

انویدیا ادعا می‌کند که پلتفرم جدید به‌لطف مدل هوش مصنوعی مولد CorrDiff، تصاویری با ۱۲٫۵ برابر وضوح بیشتر تولید می‌کند و ۱٬۰۰۰ برابر سریع‌تر است و ازنظر مصرف انرژی ۳٬۰۰۰ برابر از نسخه‌های فعلی کارآمدتر ظاهر می‌شود.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، می‌گوید: «اکنون فاجعه‌های اقلیمی عادی مانند خشک‌سالی و طوفان‌های ویرانگر و سیل‌ها به‌وفور در اخبار دیده می‌شوند. API‌‌های زمین ۲ به ما کمک می‌کنند دربرابر این وقایع آماده‌تر باشیم و واکنش بهتری نشان دهیم.»

سازمان‌های دولتی قصد دارند تا از پلتفرم زمین ۲ برای بهبود مدل‌سازی شرایط آب‌وهوایی استفاده کنند. به‌عنوان مثال، اداره‌ی هواشناسی مرکزی تایوان می‌خواهد از این پلتفرم برای پیش‌بینی مکان دقیق وقوع طوفان‌ها بهره بگیرد.

زمین ۲ نشانه‌ای جدید از برتری انویدیا درزمینه‌ی هوش مصنوعی و پردازش گرفیکی است. همچنین، با اقدام شرکت‌های مختلف مانند OpenAI، متا، مایکروسافت و گوگل برای گسترش مدل‌های هوش مصنوعی مولد، نیاز به گرافیک انویدیا بیشتر شده است. گرافیک انویدیا نه‌تنها به این مدل‌ها قدرت می‌دهد؛ بلکه پلتفرم‌هایی مانند زمین ۲ را نیز تغذیه می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات