هیولای هوش مصنوعی؛ این قدرتمندترین ابرکامپیوتر انویدیا است [تماشا کنید]

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
معماری ابرکامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا Eos
انویدیا اولین نما از قدرتمندترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خود را به‌نمایش گذاشت.
تبلیغات

انویدیا برای اولین بار در ویدئویی، معماری Eos را نمایش داد. Eos جدیدترین و سریع‌ترین ابرکامپیوتر انویدیا محسوب می‌شود که برای توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته در مقیاس دیتاسنتر طراحی شده است.

دستگاه Eos که اکنون توسط خود انویدیا استفاده می‌شود، نهمین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا به‌حساب می‌آید و در وظایف مختص‌ به هوش مصنوعی، یکی از سریع‌ترین‌ها است. طرح اولیه‌ی Eos می‌تواند برای ساخت ابرکامپیوتر سایر شرکت‌ها نیز استفاده شود.

انویدیا می‌گوید: «Eos هر روزه با چالش‌های هزاران توسعه‌دهنده‌ی داخلی انویدیا که در حال انجام تحقیقات هوش مصنوعی هستند مقابله می‌کند و به آن‌ها یاری می‌رساند تا مشکلاتی را که قبلاً قابل‌ حل نبودند، حل کنند.»

Eos انویدیا مجهز به ۵۷۶ سیستم DGX H100 است که هرکدام شامل هشت گرافیک انویدیا H100 می‌شوند. این سیستم‌ها به‌طور ویژه برای هوش مصنوعی و رایانش با کارایی بالا (HPC) ساخته شده‌اند.

Eos با معماری DGX SuperPOD برای پردازش‌های هوش مصنوعی و مقیاس‌پذیری ساخته شده است.

Eos از سیستم Mellanox Quantum-2 InfiniBand انویدیا با فناوری محاسبات درون‌شبکه‌ای و سرعت انتقال‌ داده تا ۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه استفاده می‌کند. این برای آموزش مؤثر مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی بسیار مهم است.

نرم‌افزار قدرتمند Eos قادر به پاسخ‌گویی به برنامه‌های مختلف است؛ از هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT تا سایر سرویس‌های مبتنی‌بر این فناوری.

هزینه‌ی ساخت Eos مشخص نیست. با توجه به اینکه قیمت سیستم DGX H100 در مدل‌های مختلف، متغیر است؛ قیمت‌ گرافیک Nvidia H100 می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار باشد. با توجه به این اعداد و تعداد Nvidia H100 به کاربرده‌شده در Eos، هزینه‌ی ساخت آن میلیون‌ها دلار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات