روسیه نمی‌خواهد رقابت در بازار هوش مصنوعی را به آمریکا ببازد

دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ویلادیمیر پوتین در حال سخنرانی
روسیه برای مقابله با سلطه‌ی غرب بر هوش مصنوعی، تصمیم دارد مدل‌های مخصوص خودش را توسعه دهد.
تبلیغات

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در کنفرانس هوش مصنوعی مسکو که روز جمعه برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد برنامه‌های جدیدی به‌عنوان استراتژی ملی توسعه‌ی هوش مصنوعی را اجرا کند تا سلطه‌ی غرب بر این فناوری قدرتمند را متعادل کند.

پوتین گفت: «مدل‌های داخلی هوش مصنوعی ما باید ثروت، تنوع فرهنگی، میراث علم و حکمت همه‌ی تمدن‌ها را منعکس کنند.»

پوتین اهداف استراتژی جدیدش را به‌طور کلی شرح داد و بیان کرد که روسیه تحقیقات خود را در زمینه‌ی هوش مصنوعی مولد و توسعه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ تشدید خواهد کرد.

روسیه به‌منظور دست‌یابی به این هدف، قدرت زیرساخت ابرکامپیوترها و آموزش هوش مصنوعی سطح بالا را افزایش خواهد داد. پوتین گفت که روسیه همچنین برای تغییر قوانین و تقویت همکاری بین‌المللی برای دستیابی به اهداف خود اقدام خواهد کرد.

پوتین ابراز تأسف کرد که مدل‌های هوش مصنوعی مولد موجود، به‌صورت «گزینشی» یا «جهت‌دار» عمل می‌کنند و فرهنگ و زبان روسی را نادیده می‌گیرند، زیرا اغلب فقط از دیتابیس‌هایی به زبان انگلیسی برای حل مسائل استفاده می‌کنند و با داده‌هایی که موردنظر توسعه‌دهندگان این مدل‌ها هستند، آموزش داده می‌شوند.

درحال‌حاضر، طبق تحقیقات مؤسسه‌ی هوش مصنوعی انسان‌محور دانشگاه استنفورد، کشورهای انگلیسی‌زبان تسلط اصلی را بر تحقیق‌وتوسعه‌ی هوش مصنوعی دارند و آمریکا و انگلیس بیشترین سیستم‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین را به‌کار گرفته‌اند.

خطراتی که هوش مصنوعی ممکن است برای بشریت ایجاد کند، حتی متخصصان متعهد هوش مصنوعی را نیز نگران کرده و برخی از آن‌ها علناً گفته‌اند که اگر این فناوری در مسیر غلط به‌ کار گرفته شود می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

برای مثال، جفری هینتون، محقق بریتانیایی-کانادایی که به‌عنوان «پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی» شناخته می‌شود، گفته که نگران استفاده‌های غیر انسانی از هوش مصنوعی است. از طرف دیگر، پوتین می‌گوید که سلطه‌ی غرب بر هوش مصنوعی «غیرقابل قبول، خطرناک و غیرمجاز» است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات