نابودی شغل‌ها نه، هوش مصنوعی دستمزد کارمندان را تهدید می‌کند

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
دو حباب چت شیشه‌ای بر روی صفحه چت چت‌جی‌بی‌تی
هوش مصنوعی روی بازار کار و شغل‌ها تأثیر نمی‌گذارد، بلکه تأثیر آن بر دستمزد دریافتی افراد خواهد بود.
تبلیغات

به گزارش رویترز، تحقیقاتی که بانک مرکزی اروپا در روز سه‌شنبه منتشر کرد، نشان داد که گسترش سریع هوش مصنوعی می‌تواند دستمزدها را کاهش دهد. هوش مصنوعی تاکنون نه‌تنها شغل‌ها را به‌ویژه برای جوانان و افراد با مهارت‌های بالا از بین نبرده، بلکه شغل‌های جدیدی به وجود آورده است.

شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری زیادی روی هوش مصنوعی انجام داده‌اند. همزمان اقتصاددانان برای درک تأثیر آن بر بازار کار و ایجاد ترس در بین مردم برای آینده‌ی شغلی، تلاش‌های جدیدی شروع کردند.

با وجود رکود اقتصادی‌ای که معمولاً فشار بازار کار را کاهش می‌دهد، کارفرمایان در تلاش بسیار برای یافتن کارمندان واجد شرایط هستند.

بانک مرکزی اروپا می‌گوید: «در نمونه‌ای شامل ۱۶ کشور اروپایی، سهم استخدام بخش‌هایی که در تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند افزایش یافته است. مشاغل با مهارت‌های پایین و متوسط عمدتاً تأثیر نپذیرفتند و مشاغل با مهارت بالا شاهد بیشترین تأثیرپذیری بوده‌اند.» این بانک همچنین به تأثیر خنثی تا کمی منفی بر درآمد اشاره کرد و گفت که تأثیر آن ممکن است افزایش یابد.

بانک مرکزی اروپا می‌گوید این نتایج به منزله‌ی تبرئه‌ی هوش مصنوعی از آثار منفی احتمالی نیست. توسعه‌ی هوش مصنوعی همچنان ادامه پیدا می‌کند و بیشترین تأثیر آن بر استخدام و دستمزد، هنوز دیده نشده است.

این یافته‌ها در تضاد با «امواج فناوری» قبلی بود، زمانی که کامپیوتری شدن، سهم مربوط استخدام کارگران با مهارت متوسط را کاهش داد و به قطبیدگی و جدا شدن گروه‌ها از هم منجر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات