هوش مصنوعی، تنها در ۱۵ ماه معادل ۱۵۰ سال عکاسی عکس تولید کرده است!

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی مایکروسافت
سرعت سریع هوش مصنوعی در انجام کار‌ها تعجب‌برانگیز نیست؛ ولی اگر کاری که برای انسان ۱۵۰ سال طول می‌کشد، هوش مصنوعی فقط در ۱۵ ماه انجام دهد، چه؟
تبلیغات

به‌تازگی مجله‌ی Everypixel نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعداد تصاویری که هوش مصنوعی مانند DALL-E ،Midjourney ،Stable Diffusion و Adobe Firefly ساخته‌اند، با تعداد عکس‌هایی که از زمان اختراع دوربین عکاسی تا ۱۵۰ سال بعد از آن گرفته شده، برابر است.

براساس این مطالعه، تاکنون هوش مصنوعی ۱۵ میلیارد تصویر خلق کرده است؛ درحالی که از سال ۱۸۲۶ تا سال ۱۹۷۵، یعنی چیزی نزدیک به ۱۵۰ سال، طول کشید تا همین تعداد عکس گرفته شود.

در این مطالعه، از گزارش شرکت‌های مختلف برای بررسی کمک گرفته شده است. مدتی پیش، OpenAI گزارشی مبنی‌بر این موضوع منتشر کرد که کاربران بیش از ۲ میلیون تصویر در روز در پلتفرم DALL-E 2 تولید می‌کنند که بر‌اساس آن، تخمین زده می‌شود که معادل ۹۱۶ میلیون تصویر در مدت تقریباً ۱۵ ماه تولید شده باشد.

در همین حال، Midjourney نیز مدعی است که سرور‌هایش در هر ثانیه در‌حدود ۲۰ تا ۴۰ دستور جدید برای ساخت تصویر دریافت می‌کنند. این یعنی ۱۵ میلیون کاربر ثبت‌نام‌کرده در این سرویس روزانه نزدیک به ۲٫۵ میلیون عکس با این هوش مصنوعی تولید می‌کنند که معادل ۹۶۴ میلیون عکس از زمان راه‌اندازی آن از جولای ۲۰۲۲ است.

دراین‌میان، هوش مصنوعی Stable Diffusion دشوارترین تولیدکننده‌ی تصویر بر‌اساس هوش مصنوعی برای بررسی است؛ زیرا این هوش مصنوعی نرم‌افزاری منبع‌باز است. این یعنی پلتفرم‌ها و برنامه‌های متعدد از توانایی این هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، ارائه‌ی آمار دقیق آن تقریباً امکان‌پذیر نیست.

تخمین زده می‌شود که Stable Diffusion تنها در پلتفرم خود در‌حدود ۶۹۰ میلیون تصویر تولید کرده‌ باشد؛ اما با اضافه‌کردن شرکت‌های متعددی که از فناوری آن استفاده می‌کنند، تخمین زده می‌شود که Stable Diffusion بیش از ۱۲٫۵ میلیارد تصویر (معادل ۸۰ درصد از کل تصاویر ایجادشده با هوش مصنوعی) را درست کرده باشد.

شرکت Adobe نیز اعلام کرد که Adobe Firefly در ماه جولای و تنها سه ماه پس از راه‌اندازی، یک‌میلیارد تصویر با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تولید کرده است. شایان ذکر است که به ادعای نویسندگان این گزارش، این اعداد و آمار به‌دلیل محدودیت‌های موجود دقیق نیستند و تنها به داده‌های موجود و منتشر‌شده‌ی شرکت‌ها در آن اکتفا شده است.

علاوه‌بر‌این، باید به این نکته توجه کرد که فرایند عکاسی در گذشته بسیار سخت و هزینه‌بر بوده و به سادگی عکاسی با گوشی هوشمند نبوده است. برای درک بهتر این موضوع، باید بدانید که براساس تحقیقات، امروزه سالانه چیزی در‌حدود ۱٫۸ تریلیون عکس با دوربین عکاسی و گوشی‌ هوشمند گرفته می‌شود؛ یعنی در‌حدود ۱۹۶ میلیون عکس در هر ساعت.

بنابراین، با اینکه تعداد تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی در حال افزایش هستند، هنوز‌هم در‌مقایسه‌با عکس‌های واقعی فاصله‌ی بسیاری دارند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟ آیا باید نگران رعت پیشرفت زیاد هوش مصنوعی بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات