احتمال وجود قابلیت تغییر ابعاد و شکل در نسل بعدی قلم اپل

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
حتماً برای شما هم پیش آمده که از قطر یک مداد یا شکل آن شکایت داشته باشید. اپل قصد دارد در نسخه‌ی بعدی اپل پنسل، ویژگی‌هایی را در پاسخ به این نیاز‌ها اضافه کند.
تبلیغات

اپل پنسل باعث شد انقلابی در شیوه‌ی استفاده از آیپد و آیپد پرو ایجاد شود؛ این قلم حساس به فشار می‌تواند تمام مزایای ابزار طراحی مانند مداد یا خودکار را، در محیط دیجیتال به کاربر ارائه دهد. در حال حاضر نسل دوم اپل پنسل در دسترس است؛ اما  اپل امیدوار است بتواند با ارائه‌ی ویژگی‌های بیشتر برای این قلم که باعث کاربری آسان‌تر و راحت‌تر آن می‌شود، آن‌را بهبود دهد.

یکی از مشکلاتی که اپل پنسل، مانند بیشتر قلم‌ها، خودکارها و ابزارهای مشابه دارد، ثابت بودن شکل قلم است که قطعا برای همه‌ی کاربران راحت‌ترین ابعاد قلم نخواهد بود. ازآنجاکه سایز دست افراد و حجم آن می‌تواند از کوچک تا بزرگ تغییر کند، ممکن است شکل ثابت اپل پنسل باعث شود استفاده از آن در طولانی مدت راحت نباشد.

برخی مواقع کاربر تمایل دارد بدنه‌ی قلم قدری قطورتر باشد. راه‌حلی ساده برای این خواسته استفاده از ابزارهایی است که حالتی نیمه الاستیک دارند و روی قلم قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند قلم در محل برخورد با دست قطورتر و نرم‌تر باشد. اما این راه‌حل الزاماً بهترین نمونه‌ برای این خواسته نیست، چون باعث می‌شود بخشی خارجی به قلم اضافه شود، از زیبایی ظاهر قلم کاسته شود و شارژ کردن و نگه‌داری آن در جاقلمی سخت باشد.

اختراعی که اخیرا توسط دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا (U. S. Patent and Trademark Ofiice) با نام «مداد انعطاف پذیر» (Adjustable Hanheld Stylus) ثبت شد، راه‌حلی را معرفی می‌کند که می‌تواند بخشی از قلم را که بین انگشتان نگه‌داشته می‌شود انعطاف پذیر کند، به‌طوری‌که با ابعاد دست کاربر سازگار باشد. در نمای شماتیکی که اپل از این اختراع منتشر کرده مشخص است که این ویژگی به‌صورت قابلیتی ذاتی به قلم اضافه شده و نیازی به اضافه کردن پوششی به بخش خارجی نیست.

قلم جدید شامل بخشی است که دورتادور آن پیچیده شده و در قسمتی با خود نیز همپوشانی دارد، درنتیجه با کنترل آن بخش می‌توان ابعاد قلم را بزرگ‌تر کرد و در این صورت میزان همپوشانی کمتر می‌شود؛ طبیعتاً با کوچکتر کردن دور قلم، همپوشانی نیز بیشتر خواهد شد. چون این شکاف در تمام طول قلم وجود دارد، ضخامتش در تمام طول دستخوش تغییر خواهد شد؛ هر چند ممکن است قابلیت تغییر ضخامت تنها در بخشی از قلم وجود داشته‌ باشد که بین انگشتان کاربر گرفته می‌شود و در سایر بخش‌های آن امکان تغییر ضخامت وجود نداشته‌ باشد.

برای رسیدن به این هدف دو رهیافت وجود دارد. در روش اول احتمالا سیستم شامل یک موتور و متوقف کننده باشد که چرخنده‌ای به آن متصل است و باعث چرخیدن بیرونی‌ترین نقطه‌ی سیستم در دورتادور محیط دایره شود. روش دوم حالتی است که از یک بخش بلبرینگ استفاده شود تا به حرکت دو لایه روی هم کمک کند. حالت اول احساس استفاده از ابزار لمسی را هم به کاربر خواهد داد.

۱

قسمت دیگر این اختراع ابعاد بدنه‌ی قلم را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث تغییر شکل بدنه‌ی آن می‌شود، به طوریکه بدنه‌ی قلم می‌تواند به‌جای شکل دایره‌ای، حالتی مثلثی به خود بگیرد. برای این منظور باید در داخل بدنه‌ی قلم از مواد سیال مانند استفاده شود تا بتواند به بخش بیرونی آن اجازه‌ی تغییر بدهد. این بخش قابل اتساع احتمالاً از طریق پمپاژ و با استفاده از مکانیزم‌های شاره‌ای ایجاد می‌شود، هر چند ممکن است استفاده از شاره‌های مغناطیسی یا شاره‌های دارای حافظه‌ی مغناطیسی، به دلیل تأثیری که از میدان‌های مغناطیسی می‌پذیرند اثر مشابهی ایجاد کند.

بدنه‌ی قلم ممکن است از ماده‌ای ساخته شود که حافظه‌ی شکلی دارد و گرمادهی هم شده‌ است؛ یا ماده‌ی الکترواکتیوی است که با میدان الکتریکی تغییر شکل می‌دهد. این تغییر حالت هم می‌تواند احساس استفاده از ابزار لمسی را ایجاد کند. قرار نیست این فناوری‌ها الزاماً تنها در بدنه‌ی قلم استفاده شوند، بلکه همانگونه که در متن این اختراع هم پیشنهاد شده می‌توان از آن‌ها برای تنظیم نوک قلم و جابه‌جایی از حالتی با نوک قلم ظریف یا ضخیم‌تر، بهره‌برداری کرد.

۲

اپل به‌صورت هفتگی اختراعاتی را ثبت می‌کند؛ اما با اینکه وجود این اختراعات به‌معنای معرفی زمینه‌های مورد علاقه‌ی اپل است، ضمانتی برای استفاده از این اختراعات در تولیدات یا خدمات آینده‌ی اپل وجود ندارد.

مسئول مستقیم این اختراع پائل وانگ (Paul X. Wang) است. وی که یک مهندس معمار است، هفت سال پیش در اپل استخدام شده و اکنون عضو تیم طراحی اپل است. جستجوی ساده در مورد فعالیت‌های او نشان می‌دهد اختراعات زیادی را در این‌ زمینه ثبت کرده‌ است که شامل نور پس‌زمینه‌ی کیبورد، کیبورد اپتیکال، قلم دیجیتال با تأثیر میدان مغناطیسی خارجی و ابزارهای قابل اتصال به انگشت می‌شود.

اپل تاکنون ایده‌های زیادی را برای بهبود اپل پنسل به‌عنوان اختراع معرفی کرده‌ است که قلم با تأثیر میدان مغناطیسی خارجی یکی از آن‌ها است. در این قلم دیگر نیازی به استفاده از موتور در اپل پنسل نیست و به‌جای آن بازخوردی مغناطیسی عمل خواهد کرد. از موارد دیگر می‌توان شناسایی ژست‌های حرکتی و نوک قلم نورانی را نام برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات