خانه‌تکانی ویکی پدیا بعد از ۱۰ سال؛ نسخه دسکتاپ این دانشنامه آزاد بازطراحی می‌شود

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ویکی‌پدیا قصد دارد نسخه‌ی دسکتاپ خود را بعداز مدت‌ها بازطراحی کند و نمایش منوها را برای دسترسی بهتر بهینه کند.
تبلیغات

نزدیک به دو دهه می‌شود که ویکی‌پدیا بخشی از فرهنگ دنیای اینترنت به‌شمار می‌رود و اطلاعات زیادی را که با مشارکت نویسندگان غیرمتخصص یا متخصص جمع‌آوری شده‌اند، درسترس خوانندگانی گذاشته که ازطریق کامپیوتر، گوشی یا تبلت خود آن‌ها را مطالعه می‌کنند. البته ناگفته نماند ازنظر تخصصی غالبا وب‌سایتی نبوده است که بتوان به آن ارجاع علمی داد؛ اما درهرصورت تاحد بسیار زیادی راه‌گشا بوده و از‌این‌رو، بازدیدکنندگان پرشماری را درسراسر جهان به‌خود اختصاص داده است. حال برای اولین‌بار در دهه‌ی گذشته قرار است نمای کلی ویکی‌پدیا روی حالت دسکتاپ بازطراحی شود تا دسترسی بیشتری برای کاربران فراهم کند.

ویکی‌پدیا در وب‌سایت MediaWiki جزئیات ویژگی‌های جدید پیشنهادی را منتشر کرده است و برای درک بهتر قابلیت‌ها، درکنار توضیحات، تصاویر متحرک نیز قرار داده است. مهم‌ترین تغییر را شاید بتوان مرتبط با فهرست مطالب (Table of Content) دانست؛ به‌ویژه در صفحه‌های طولانی اگر کاربر قصد داشته باشد بین مدخل‌های مختلف جابه‌جا شود در حال‌حاضر باید به ابتدای صفحه برود؛ اما در تغییرات جدید قرار است منوی فهرست مطالب در بالای صفحه و به‌صورت منوی نواری به‌نمایش در‌آید و با پایین‌رفتن در صفحه نیز این نوار منو در بالای نمایشگر ثابت بماند تا درصورت نیاز کاربر قادر باشد بین مدخل‌های مختلف جابه‌جا شود.

منوی فهرست مطالب ویکی پدیا / Wikipedia Redesign

منوی تاشو کناری نیز دیگر قابلیتی است که درخلال بازطراحی ویکی‌پدیا به آن اشاره شده است. مخفی‌کردن منوی کناری باعث می‌شود متن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و عوامل مزاحم کم‌تر شود و درنتیجه تمرکز بیشتری صرف مطالعه شود. علاوه‌براین، ویکی‌پدیا درنظر دارد که تغییر زبان صفحات را با طراحی یک کلید آسان‌تر و سریع‌تر کند.

سایر ویژگی‌هایی که در بازطراحی به آن اشاره شده است شامل بهبود عملکرد جست‌وجوی درون ویکی‌پدیا می‌شود تا موضوعات مشابه راحت‌تر دردسترس بازدیدکنندگان قرار بگیرند. ازسویی دیگر، لوگوی ویکی‌پدیا قرار است ازنظر اندازه تغییر کند تا حجم کم‌تری از صفحه را اشغال کند.

بازطراحی ویکی پدیا / Wikipedia Redesign

بنیاد ویکی‌مدیا که شرکت مادر وب‌سایت ویکی‌پدیا است، با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد که تغییرات پیشنهادی به‌تدریج و در یک بازه زمانی طولانی اعمال خواهد شد؛ زیرا با این روش، کاربران می‌توانند قابلیت‌های جدید را قبل‌از ثبت نهایی، مورد آزمایش قرار دهند. بنابراین، زمان نهایی برای انتشار نسخه‌ی بازطراحی شده‌ی ویکی‌پدیا، پایان سال ۲۰۲۱ میلادی پیش‌بینی شده است. این تغییرات بنابر اطلاعیه‌ی ویکی‌مدیا مختص نسخه‌ی دسکتاپ است و هنوز اخباری مبنی بر بازطراحی نسخه‌ی موبایل وب‌سایت منتشر نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات