مشارکت مشکل‌ساز نوجوان آمریکایی در ویکی‌پدیا

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نوجوان آمریکایی ۲۷،۰۰۰ مدخل در ویکی‌پدیا به زبان اسکاتس نوشته است و حال ویکی‌پدیا باید تصمیم بگیرد آن‌ها را حفظ یا حذف کند.
تبلیغات

یکی از منابعی که افراد برای درک تعاریف درباره‌ی موضوعات علمی به آن مراجعه می‌کنند، وب‌سایت ویکی‌پدیا است. بااین‌حال، اخیرا مشکلی بزرگی در این پلتفرم ایجاد شد که بر یکی از مشکلات این وب‌سایت دلالت می‌کند. این موضوع بارها مطرح شده است که همه‌ی نویسندگان ویکی‌پدیا اشخاص کارشناس در آن رشته نیستند.

هفته‌ی گذشته، یکی از کاربران Reddit با نام کاربری Ultach مشکلاتی درباره‌ی چندهزار صفحه از ویکی‌پدیا به زبان اسکاتس با گاردین به‌اشتراک گذاشت. اسکاتس درکنار گلیک یکی از زبان‌های بومی اسکاتلند است. تعداد این مدخل‌ها در ویکی‌پدیا به چندین‌هزار صفحه می‌رسد و این صفحات یکی از مجموعه‌های اطلاعاتی بزرگ موجود به زبان اسکاتس را تشکیل می‌دهند که به‌صورت آنلاین و به‌رایگان دردسترس قرار دارند. مشکل اساسی این بانک اطلاعاتی این است نوجوان آمریکایی اهل کارولینای‌شمالی که از قضا به زبان اسکاتس مسلط نیست، ۴۹ درصد از این مدخل‌ها را در ویکی‌پدیا نوشته است.

قبل‌از اینکه Ultach این موضوع را کشف کند، این نوجوان آمریکایی با نام کاربری AmaryllisGradner به‌طور گسترده‌ای فعالیت می‌کرد. تا سال ۲۰۱۸، این نوجوان ۱۹ ساله بیش‌ از ۲۰،۰۰۰ مدخل نوشته و تقریبا ۲۰۰،۰۰۰ ویرایش غیراصولی انجام داده بود. ظاهرا این شخص از ابتدای ۱۲ سالگی فعالیت خود را در ویکی‌پدیا آغاز کرده است. غالب مدخل‌های نوشته‌شده‌ی AmaryllisGradner کلمه‌های کم‌کاربرد زبان اسکاتس را دارد و غلط‌های املایی به‌وفور در آن‌ها دیده می‌شود و ساختار جملات فاقد ارزش دستور زبانی اسکاتس هستند. به‌نظر می‌رسد AmaryllisGradner با کمک مترجمی آنلاین کلمات زبان اسکاتس را در ساختار دستوری زبان انگلیسی آمریکایی جای‌گذاری کرده است.

بخشی از دلیل اقدام‌نکردن افراد برای جلوگیری از این خراب‌کاری گسترده، نبود توجه کافی به صفحات ویکی‌پدیا به زبان اسکاتس تا هفته‌ی گذشته است. یکی از کاربران ویکی‌پدیا با نام کاربری MJL درزمینه‌ی صفحات اسکاتس فعالیت می‌کند. وی می‌گوید:

کسی به احیای زبان اسکاتس در ویکی‌پدیا اهمیتی نمی‌دهد. یک نفر پا پیش‌ گذاشت؛ چون کسی کاری نمی‌کرد و هیچ راهنما و مشاوری نداشت که این باعث شد مقالات نوشته‌شده اشکالات اساسی ترجمه و نگارش داشته باشند.

مشکل پیش‌آمده از آنجا اهمیت پیدا کرده است که زبان اسکاتس در بین زبان‌های درمعرض خطر است و اکنون ویکی‌پدیا باید تصمیم مهمی درباره‌ی سرنوشت مدخل‌ها اتخاذ کند. برخی افراد معتقدند ویکی‌پدیا باید تمام نوشته‌های AmaryllisGradner را حذف کند؛ زیرا این نوشته‌ها بیشتر از سازندگی موجب تخریب و آسیب زبان اسکاتس خواهند شد. درمقابل، مایکل دمپستر، رئیس مرکز زبان اسکاتس در شهر پرث (Perth)، معتقد است که مشارکت این نوجوان باید نجات داده شود.

مایکل دمپستر به گاردین گفت:

همگی می‌دانیم این نوجوان زحمت زیادی کشیده است و اکنون شالوده‌ی مقاله‌های ویرایش‌شدنی را ساخته است. این نوشته‌ها منبع اطلاعاتی بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند و حالا به افراد متخصص در زبان اسکاتس نیاز داریم تا آن‌ها را ویرایش کنند. این منابع ظرفیت لازم برای تبدیل به پایگاه داده‌ی آنلاین به زبان اسکاتس در آینده را دارند.

نتیجه‌ای که باردیگر می‌توان بر آن تأکید کرد، این است که ویکی‌پدیا شاید منبعی جامع باشد؛ اما هرگز کامل و بدون نقص نیست. البته در نظر داشته باشید تمام اطلاعات موجود در ویکی‌پدیا که امروز به‌رایگان دردسترس همه‌ی افراد است، بدون تلاش داوطلبان بی‌شمار و گم‌نام وجود نخواهد داشت و ممکن است اشتباهاتی از این افراد سربزند. موضوع پیش‌آمده برای زبان اسکاتس به‌دلیل گستردگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است؛ اما توصیه می‌کنیم هرآنچه در ویکی‌پدیا یا هر رسانه‌ی دیگری می‌خوانید، به‌راحتی نپذیرید و درباره‌ی آن کمی تحقیق کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات