تهران وارد موج سوم کرونا شد

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فرمانده‌ی عملیات مقابله با کرونا در پایتخت اعلام کرد که مطابق آمار افزایشی در روزهای اخیر، تهران وارد موج سوم کرونا شده است.
تبلیغات

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، چهارشنبه‌ی هفته‌ گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده بود که باتوجه‌به زمان‌بندی و یافته‌های اپیدمیولوژیک، ایران به سمت موج سوم کرونا در حرکت است و ورود موج سوم کووید ۱۹ در استان تهران بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت. زالی امروز یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹ در حاشیه‌ی جلسه‌ی ستاد کرونا‌ی استان تهران اعلام کرد که آمار روزهای اخیر نشان‌دهنده‌ی ورود تهران به موج سوم کرونا است. به گفته‌ی زالی، فاصله‌ی بین موج دوم و موج سوم بسیار کوتاه بود و باتوجه‌به رصد وضعیت از روز شنبه، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش، یک موج گذرا نیست و در تطابق با شکل‌گیری موج سوم کرونا است.

وی بخشی از دلایل شکل‌گیری موج سوم را کم شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست. به گفته‌ی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، در طول دو هفته‌ی گذشته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی، بالای ۸۵ درصد بود؛ این آمار هم‌اکنون با افت ۱۵ درصدی همراه شده است. زالی در تهران، افت این آمار در موج دوم را تا زیر ۱۰ درصد اعلام کرد.

به گفته‌ی زالی، حجم مسافرت‌های اخیر نیز در نقل و انتقال و چرخش ویروس بی‌تأثیر نبوده است. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت همچنین افزود که درحال‌حاضر در رابطه با تفاوت ماهیت ویروس تهران با سایر استان‌ها مستندات کافی وجود ندارد؛ با‌این‌حال به‌طور بالقوه احتمال دارد که چرخش‌های بین شهری ویروس‌ها، زمینه را برای جهش ویروس آماده کند و همین مسئله به نگرانی متخصصان حوزه‌ی پزشکی و سلامت افزوده است.

زالی تغییر شرایط مشاغل آموزشی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را از دلایل بعدی ورود به موج سوم کرونا عنوان می‌کند. در راستای تغییر شرایط، تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند وارد عرصه‌ی کار و تحصیل شدند و این مسئله در افزایش انتقال و ابتلا تأثیرگذار بوده است.

به گفته‌ی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، در طول دو هفته‌ی اخیر فشار بر حمل‌و‌نقل تهران بسیار افزایش پیدا کرد و درحال‌حاضر به‌طور متوسط بالای ۹۵۰ تا ۹۶۰ هزار نفر از مترو و تعداد قابل توجهی از مردم نیز از اتوبوس استفاده می‌کنند. زالی افزود که در این شرایط و برای حل معضل حمل‌ونقل، ابتدا لازم است که مشکلات زیرساختی حمل‌و‌نقل فعلی تهران به‌خصوص در بخش مترو برطرف شود. به گفته‌ی زالی، متروی تهران در شرایط فعلی تنها توانایی رفع ۳۰ درصد از نیازها را دارد؛ درصورتی‌که این مسئله باید تا سه برابر افزایش پیدا کند.

زالی تأکید کرد که مطابق با مطالعات، مسئله‌ی حمل‌و‌نقل عمومی بالاترین نقطه در کلانشهرها و به‌خصوص تهران است و عدم تغییرات محسوس در ناوگان اتوبوسرانی از نظر تجهیزات و اتوبوس‌های نو، فشار جدی بر حمل‌و‌نقل عمومی تحمیل کرده است. وی با اشاره به عدم کاهش جمعیت مردم درجامعه، به جدی‌نگرفتن بحث خدمات الکترونیک در حوزه‌ی خدمات عمومی نیز اشاره کرد.

به گفته‌ی زالی در آستانه‌ی پاییز و شروع تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، میزان حضور در محیط‌های بسته بیشتر می‌شود و همزمانی شیوع ویروس کرونا با سایر بیماری‌های تنفسی در پاییز، می‌تواند نقش زیادی در گسترش بیماری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تهران طبق پیش‌بینی‌ها زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا شده است، از لزوم مداخلات جدید در وضعیت تهران به دلیل متفاوت‌تر بودن این استان خبر داد.

زالی اضافه کرد که چنانچه بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی شود، ممکن است مرگ و میر در عرصه‌ی جهانی و از جمله ایران به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند. مطالعات تا به امروز نشان داده که جهش‌ها و شبه‌جهش‌های ویروس جدید کرونا در ایران و خارج از کشور روی بحث بیماری‌زایی آن تأثیر چندانی نداشته، بااین‌حال سرعت انتقال آن را افزایش داده است. طبق برخی مطالعات، انتقال ویروس‌های جهش‌یافته بین ۸ تا ۱۲ افزایش پیدا کرده است و شاید یکی از دلایل افزایش ابتلا در تهران و سایر استان‌های کشور همین مسئله باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات