حریرچی: تمام کشور در وضعیت قرمز کرونایی است

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
معاون‌ کل وزارت بهداشت با اعلام افزایش آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در سراسر ایران، از قرار گرفتن کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی خبر داد.
تبلیغات

افزایش تعداد مبتلایان روزانه کووید-۱۹ و بروز موج سوم کرونا در کشور، به افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری منجر شد. ایرج حریرچی، معاون ‌کل وزارت بهداشت، طی گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد و وضعیت کل کشور با عبور از رنگ‌های زرد و نارنجی، به قرمز تبدیل شده‌ است. ایران با ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ مبتلای کرونایی، در رده‌ی دهم ابتلا در جهان قرار دارد. ایران در میان کشورهای آسیایی دارای بیشترین میزان مرگ‌ومیر است و دومین کشور آسیایی و آلوده‌ترین کشور در خاورمیانه به لحاظ میزان ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی کشوری، تاکنون ابتلای بیش از ۴۱۳ هزار نفر به کرونا در کشور تأییدشده و ۲۳ هزار و ۸۰۸ نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. البته همان‌گونه که، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود، در هیچ کشوری امکان برآورد دقیق همه‌ی مبتلایان به ویروس کرونا وجود ندارد؛ زیرا تعداد تست‌ها محدود است. به‌گفته‌ی او آمار واقعی بیشتر از آمار رسمی است.

حریرچی: رنگ‌بندی کرونایی دیگر معنایی ندارد

معاون ‌کل وزارت بهداشت با بیان اینکه انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است، اذعان کرد که در صورت ادامه‌دار بودن این روند و عدم کاهش تردد و تماس فیزیکی و همچنین کاهش استفاده از ماسک، شمار کل قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۴۵ هزار نفر نیز خواهد رسید که به‌معنای مرگ‌ومیر روزانه بیش از ۲۰۰ نفر است.

ایرج حریرچی درباره‌ی امواج جدید شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که کشور با امواج متعددی از کووید ۱۹ مواجه شده و در چند ماه گذشته، روزانه مرگ بیش از ۱۰۰ نفر را تجربه کرده است. حریرچی اذغان داشت که در روز پنجشنبه، ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری کرونایی به ثبت رسیده که از آمار بستری‌ها در ۱۷ فروردین و زمان موج اول کرونا هم بیشتر است.

به‌گفته‌ی حریرچی، چنانچه استفاده از ماسک به ۹۵ درصد افزایش پیدا کند و میزان تردد نیز کاهش ۵۰ درصدی داشته باشد، می‌توان به کاهش موارد مرگ‌ومیر امیدوار بود. معاون‌کل وزارت بهداشت، «تعقیب و مطالبه و بحث و ادعاهای بی‌مورد» درباره‌ی دارو و واکسن کرونا را اتلاف وقت دانست و افراد را تشویق کرد تا وقت خود را جهت آموزش خود، خانواده و جامعه برای رعایت حداکثری دستورالعمل‌های مبارزه با کرونا صرف کنند. حریرچی ویروس کرونا را ویروسی بدون ایدئولوژی دانست و هرگونه تماس اجتماعی را که بدون رعایت دستورالعمل‌ باشد، در این دوران خطرناک اعلام کرد.

افزایش تجمع‌ها و همچنین باز شدن مدارس، موجی از نگرانی‌ها از گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را در ایران برانگیخته است. معاون‌کل وزارت بهداشت در سخنان خود، شمار دانش‌آموزان کشور را ۱۴.۵ میلیون نفر و شمار معلمان را ۱.۲ میلیون نفر عنوان کرد و با احتساب کادر خدمات، راننده و والدین، حدود یک پنجم جامعه را متشکل از همین افراد دانست. به گفته‌ی حریرچی، در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند عامل انتقال قابل‌توجه ویروس در سطح جامعه باشند. حریرچی همچنین اضافه کرد که شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده است.

در هفته جاری، تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از ۸۸ به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته است

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز از شناسایی ۲۸۴۵ مورد ابتلا و ۱۶۶ فوتی ناشی از کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری اعلام کرد که از دیروز تا امروز ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۴۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. وی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور را ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد که موارد ابتلا و بستری در اغلب استان‌های کشور افزایش یافته و در هفته جاری، تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از ۸۸ به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته و شهرستان‌های با وضعیت هشدار از ۹۰ به ۱۰۸ شهرستان رسیده است. لاری اذعان داشت که تاکنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت کشور، از انجام سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۲۱۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور نیز خبر داد. وی خاطرنشان کرد که بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند. این درحالی است که پیش از این گفته شده بود آزمایش کرونا تنها از تعداد محدودی افراد با داشتن شرایط خاصی همچون افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال و با وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر ازنظر عوارض کووید ۱۹)، زنان باردار، زندانیان علامت‌دار و افراد در تماس با فرد مبتلا با سن بالای ۶۰ سال و با وجود بیماری زمینه‌ای، گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، پس از قرار گرفتن مجدد قم در وضعیت قرمز کرونایی طی روزهای اخیر، تعداد بستری‌ها و تخت‌های اختصاص پیدا کرده به کرونا نیز افزایش یافته و بنا بر استاندارد شرایط قرمز مبنی بر بستری ۳ نفر در صد هزار نفر، استان قم با بستری ۱۲ نفر در هر صد هزار نفر بنا بر گفته‌ی رئیس علوم پزشکی قم، در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته است. بهرام سرمست، استاندار قم اعلام کرده است که کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد شد و بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم باید سخت‌گیری‌های بیشتری در مدارس اعمال شود. بااین‌حال، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن رد دریافت هرگونه گزارش درباره ابتلای دانش‌آموزان به کرونا بر برگزاری حضوری کلاس‌ها تأکید دارد.

حاجی‌میرزایی روز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه در نشست با مدیران مدارس سراسر کشور تأکید کرد که اولویت اول آموزش‌وپرورش بر آموزش حضوری دانش‌آموزان است و مدارس نیز باید اولویت را به آموزش حضوری دانش آموزان اختصاص دهند. به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، تاکنون از هیچ مدرسه‌ای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزانش به کرونا دریافت نشده است. پیش از این، در برخی شهرستان‌ها پس از گزارش موارد ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به کرونا، مسئولان آموزش و پرورش ارتباط آن با بازگشایی مدارس را منکر شدند.

جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح شنبه ۲۹ شهریور در وزارت کشور برگزار شد. حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین، در پایان این جلسه با اشاره به تداوم شیوع ویروس کرونا، تأکید کرد که در وضعیت هشدار کرونا در ایران و جهان، موکب‌داران و مردم به شایعات و فراخوان‌های اربعین توجه نکرده و به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند. موضع رسمی عراق، عدم پذیرش زائر از خارج از این کشور است.

با افزایش‌یافتن آمار ابتلا، مرگ‌ومیر، افزایش مسافرت و تجمع‌ها و همچنین بازگشایی مدارس، اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستانی هم درحال تکمیل است و در برخی بیمارستان‌ها امکان پذیرش بیمار غیرکرونایی وجود ندارد. پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرده که کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری به دلیل پر بودن تمام بخش‌های بیمارستان از بیماران کرونایی، با کاهش وقت استراحت مواجه شده است. طبرسی از اضافه‌شدن دو تا سه بخش دیگر به بیمارستان مسیح دانشوری برای بستری این بیماران خبر داد و باتوجه‌به وضعیت موجود، پر شدن این بخش‌ها را نیز بسیار زود پیش‌بینی کرد. مدیر درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه به‌‌زودی ظرفیت بیمارستان الزهرای اصفهان تکمیل می‌شود، از فراهم کردن ظرفیت‌های جدیدی برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها خبر داد. وی همچنین تصریح کرد که خمینی شهر در صدر بروز بیماری در استان قرار گرفته و ظرفیت‌های خدمات غیرکرونایی را از دست داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات