جن سون هوانگ: انویدیا و آرم مکمل یکدیگر هستند

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چند روز پیش، مدیرعامل انویدیا جلسه‌ا‌ی با تحلیلگران برگزار کرد و گفت انویدیا و آرم مکمل یکدیگر هستند و تیم سبز تهدیدی برای از‌بین‌بردن رقابت در بازار تراشه‌ها به‌حساب نمی‌آید.
تبلیغات

اکثر ناظران بازار معتقد هستند که نهادهای حوزه‌ی ضدانحصار (آنتی‌تراست) به‌زودی انویدیا را به‌‌دلیل اضافه‌کردن آرم به زیرمجموعه‌ی خود درقبال پرداخت ۴۰ میلیارد دلار، زیر ذره‌بین خواهند برد. قرارداد امضاشده بین انویدیا و آرم بزرگ‌ترین قرارداد صنعت تراشه در تمام دوران‌ به‌حساب می‌آید؛ قراردادی که ازلحاظ تئوری می‌تواند کنترل کامل صنعت تراشه‌های موبایلی را در دست انویدیا قرار دهد.

این حقیقتی واضح است که آرم بر بازار تراشه‌های موبایلی بسیار مسلط است. عملا تک‌تک گوشی‌های هوشمند موجود در بازار شامل تراشه‌ای هستند که رگه‌هایی از فناوری‌ها و تجهیزات آرم در آن‌ها به‌چشم می‌خورد. آرم معماری اصلی پردازنده‌های مرکزی (CPU) و مدار منطقی مرتبط ‌به آن را طراحی می‌کند و سپس، مجوز استفاده از آن را به شرکت‌هایی نظیر کوالکام و اپل می‌فروشد. براساس مفاد قرارداد، مشتریانی نظیر اپل و کوالکام می‌توانند تغییراتی در طراحی نهایی اعمال و سپس تراشه را تولید کنند؛ اما پایه و اساس کار، معماری تولید آرم است.

انویدیا از‌این‌پس به‌عنوان مالکِ تولیدکننده‌ی یکی از قطعات اصلی موجود در گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود و همین موضوع قدرت زیادی دراختیار این شرکت قرار می‌دهد. تحلیلگران می‌گویند انویدیا ازلحاظ تئوری، هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. افزون‌براین، انویدیا می‌تواند از تخصص آرم برای تولید بهتر تراشه‌های حوزه‌ی سرور بهره ببرد و مشتریان بزرگی در این بازار جذب کند.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با این دیدگاه هم‌عقیده نیست. او روز یکشنبه کنفرانسی مطبوعاتی با تحلیلگران برگزار کرد و گفت فناوری‌های آرم با کسب‌و‌کار فعلی انویدیا سازگار است و تیم سبز نیز می‌تواند به آرم برای سرعت‌بخشیدن به فعالیت‌هایش برای دستیابی به اهداف کمک کند. هوانگ درادامه‌ی سخنانش به تصاحب شرکت ملناکس (Mellanox) در حوزه‌ی شبکه اشاره کرد.

تحلیلگران زیادی درباره‌ی احتمال ورود نهادهای آنتی‌تراست به پرونده‌ی انویدیا و آرم سخن به‌میان آورده‌اند؛ اما اصلی‌ترین ایده را هم‌بنیان‌گذار آرم مطرح کرده است. هرمن هاستر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی BBC اعلام کرد که سافت‌بانک، مالک پیشین آرم، در ارائه‌ی مجوز آرم به شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ و کوالکام، جانبدارانه عمل نمی‌کرد و کاملا بی‌طرف بود. سافت‌بانک مجموعه‌ی بزرگی است و شرکت‌های بسیار زیادی را شامل می‌شود و در صنایع زیادی حضور دارد؛ به‌همین‌دلیل، رفتاری بی‌طرفانه برای فروش مجوز فناوری‌های آرم از خود نشان می‌داد.

پس از انتقال مالکیت آرم به انویدیا، این شرکت فناوری‌هایش را دراختیار رقبای انویدیا قرار می‌دهد و همین موضوع به‌طور ضمنی، بی‌طرف‌بودن آرم را تهدید می‌کند. هاستر درادامه‌ گفت به‌همین‌دلیل، شک دارد که انویدیا بخواهد با همه‌ی رقبا به‌طور یکسان رفتار کند:‌ «اگر آرم به بخشی از انویدیا تبدیل شود، بسیاری از شرکت‌های دارای مجوز آرم رقیب انویدیا به‌حساب می‌آیند و قطعا به‌دنبال جایگزینی برای آرم خواهند گشت.»

در اینجا، این سؤال پیش می‌آید: شرکت‌ها سراغ چه جایگزینی خواهند رفت؟ در دنیای پردازنده‌های سرور به‌ اسامی اینتل، AMD، آرم و چند شرکت کوچک چینی می‌رسیم. برخی از کارشناسان از RISC-V به‌عنوان جایگزین احتمالی آرم در آینده یاد می‌کنند؛ البته درحال‌حاضر، شرکت ذکرشده شرکت نسبتا کوچکی است. در دنیای پردازنده‌های موبایلی، به‌جز آرم، انتخاب‌های کمی وجود دارند.

مدیرعامل انویدیا این‌طو فکر نمی‌کند و می‌گوید نهادهای نظارتی منطقی هستند و با رفتارشان قصد دارند از رقابت در بازارهای مختلف حفاظت کنند. هوانگ می‌گوید انویدیا به‌دلیل تصاحب ملناکس، در‌زمینه‌ی عقد قرارداد با شرکت‌های دیگر تجربه‌ی خوبی دارد. او در‌ادامه اعلام کرد همچون پرونده‌ی ملناکس، دو شرکت انویدیا و آرم مکمل یکدیگر هستند. انویدیا پردازنده‌ی مرکزی تولید نمی‌کند و هیچ زیرساختی برای این کار ندارد. هوانگ می‌گوید انویدیا مجوز استفاده از فناوری‌های اختصاصی خود را دراختیار دیگر شرکت‌های نیمه‌هادی قرار نمی‌دهد؛ بنابراین، رقیب آن‌ها به‌حساب نمی‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات