توزیع واکسن آنفلوآنزا به‌صورت نوبتی و محدود انجام می‌شود

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو کشور، زمان، نحوه‌ی توزیع و قیمت واکسن آنفلوآنزا را تشریح کرد.
تبلیغات

دکتر حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ایران، ضمن تشریح زمان و نحوه‌ی توزیع، عرضه و قیمت واکسن آنفلوآنزا اعلام کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، یکی از اعضای خانواده ‌می‌تواند با مراجعه به داروخانه و ثبت کدملی خود و دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش، تا سقف سه عدد واکسن آنفلوآنزا دریافت کند.

محمدی درباره‌ی آخرین وضعیت واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا اعلام کرد که در سال جاری، باتوجه‌به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا ۲/۵ میلیون دُز واکسن برای گروه‌های افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و دیگر افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در نظر گرفته‌ شده است. به گفته‌ی مدیرکل امور دارو، سال گذشته ۲۵۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد شد؛ اما این رقم در سال جاری با توجه به شرایط خاص ناشی از کرونا، به ۲/۵ میلیون دوز واکسن رسید.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه کرد که واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان به‌رایگان دراختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و توزیع آن از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد.

دکتر محمدی اذعان کرد که تأمین واکسن برای سایر افراد توسط سازمان غذا و دارو هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به گفته‌ی محمدی، سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزا مصرف شده بود؛ اما این عدد باتوجه‌به بیماری کرونا و شرایط حال حاضر، ۱۶ میلیون دُز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور دارو همچنین اضافه کرد که در سال جاری به‌دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تصور می‌شود که احتمال آلودگی به ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر از سال قبل باشد. وی همچنین تأکید کرد که ضرورتی برای استفاده‌ی تمام مردم از واکسن آنفلوانزا وجود ندارد و اولویت در این زمینه با گروه‌های در معرض خطر مانند افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های زمینه‌ای و نقص ایمنی است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره‌ی زمان توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها و نحوه‌ی عرضه آن اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال توزیع می‌شود. محمدی اضافه کرد که این افراد می‌توانند با ارائه‌ی کارت ملی و ثبت کد ملی خود واکسن را دریافت کنند. به گفته‌ی وی، در فاز بعد محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند برای تهیه‌ی واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را با ارائه‌ی کارت و کد ملی دریافت کنند.

وی در همین راستا افزود که باتوجه‌به وضعیت شیوع کرونا و ضرورت کاهش رفت‌و‌آمد و تجمع مردم در داروخانه‌ها، توزیع واکسن آنفلوآنزا به‌شکلی برنامه‌ریزی شده که یکی از اعضای خانواده بتواند با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی خود و دو نفر دیگر از اعضای خانواده، تا سقف سه عدد دریافت کند. به گفته‌ی وی این تصمیم به کاهش تجمع در داروخانه و جلوگیری از سوءاستفاده در این حوزه کمک خواهد کرد.

محمدی همچنین با بیان اینکه برای ارائه‌ی واکسن سه قیمت وجود دارد، اعلام کرد که گروه اول شامل همان دو و نیم میلیون دوز است و به‌رایگان توزیع خواهد شد. مدیرکل امور دارو، قیمت نوع دوم واکسن آنفلوآنزا را که برای گروه دوم و سالمندان بالای ۶۵ سال است، ۴۲ هزار تومان اعلام کرد که باید با ثبت کد ملی و احراز هویت از داروخانه‌ها تهیه شود. به گفته‌ی محمدی، برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

محمدی تأکید کرد که چنانچه میزان تقاضا بیشتر از ۱۶ میلیون دزی باشد که وارد می‌شود، سازمان غذا و دارو ناچار است واکسن را با ارز نیمایی وارد کند و در آن صورت واکسن آنفلوانزا قیمت بیشتری خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات