واردات ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در آستانه فصل پاییز

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
با نزدیک‌شدن به فصل پاییز، ۱۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد شده و افراد واجدشرایط استفاده از آن مشخص شده‌اند.
تبلیغات

کیانوش جهانپور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد سال گذشته کمتر از ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد شد؛ اما این رقم در سال جاری به ۱۱ تا ۱۲ میلیون دُز افزایش خواهد یافت. به‌گفته‌ی جهانپور، شبکه‌های بهداشتی کشور در سال گذشته ۲۵۰ هزار دُز واکسن دریافت کردند که امسال با افزایش ۱۰ برابری توزیع واکسن در شبکه‌های بهداشت، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن برای گروه‌های در معرض خطر و پرخطر، یعنی واکسیناسیون مادران باردار و بیماران خاص توزیع خواهد شد و این گروه از جمعیت به‌رایگان واکسینه خواهند شد.

جهانپور تصریح کرد که واکسن آنفلوآنزا از منابع معتبر و شرکت‌های برتر اروپایی موردتأیید سازمان بهداشت جهانی تهیه شده و دقت نظر کافی برای تهیه‌ی آن شده است. به‌گفته‌ی جهانپور، توزیع واکسن آنفولانزا اواخر شهریور در شبکه‌ی توزیع دارویی و داروخانه‌ها آغاز می‌شود و هر فرد با مراجعه به داروخانه و با ارائه کارت ملی و ثبت کدملی می‌تواند یک دُز واکسن آنفلوآنزا را تهیه کند.

از آغاز شیوع بیماری کرونا در چین، تحقیقات فراوانی در بسیاری از کشورها برای مهار و درمان این بیماری انجام شده است و تلاش برای پایان‌‌دادن به بحرانی که سراسر جهان را درگیر کرده، همچنان ادامه دارد. تاکنون با وجود تلاش‌های محققان و پژوهشگران، دارو یا واکسن جدی برای پیشگیری یا حتی درمان این بیماری توصیه نشده است و درحال‌حاضر تا زمان کشف واکسن این بیماری مردم باید با رعایت توصیه‌های پزشکی از ابتلا به این ویروس در امان بمانند و افراد مبتلا به این ویروس نیز باید از مراقبت‌های مناسبی برخوردار شوند تا به بهبودی دست پیدا کنند. بنابر گفته‌ی محققان سازمان جهانی بهداشت، ازآنجاکه ویروس کرونا ویروسی جدید با رفتاری پیش‌بینی‌ناپذیر است، واکسینه‌شدن با واکسن آنفولانزا تأثیری بر مصون‌سازی افراد دربرابر کووید ۱۹ نمی‌گذارد.

مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی، بیماران و افراد پرخطر را در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا عنوان می‌کند. طبق گفته‌ی این متخصص بیماری‌های عفونی، افراد مسن‌تر از ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی مزمن، افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی، افراد استفاده‌کننده از داروهای شیمی‌درمانی، زنان باردار، افراد مبتلا به چاقی و کادر درمان حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. همچنین، محرز بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را اواخر شهریور و اوایل مهر دانست تا مصونیت در بدن فرد ایجاد شود و ایمنی واکسن در بدن تا اوایل بهار باقی بماند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره‌ی تزریق همگانی واکسن آنفلوآنزا نیز اعلام کرد که باتوجه‌به تقاضای جهانی، بعید است که مازاد واکسن به میزان کافی وجود داشته باشد؛ اما اگر مازادی وجود داشت، افراد دیگر نیز می‌توانند از این واکسن استفاده کنند؛ در غیر این‌صورت اولویت تزریق با افراد پرخطر است.

به‌گفته‌ی محرز، مردم در پاییز باید به‌دقت و بیش‌ازپیش پروتکل های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌و‌شوی دست‌ها و استفاده از ماسک را رعایت کنند؛ زیرا باتوجه‌به سردشدن هوا و بسته‌بودن در و پنجره‌ها و نبود تهویه، بستر بیشتری برای فعالیت ویروس‌هایی نظیر آنفلوآنزا و کرونا فراهم‌ می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات