استفاده از تلفن همراه در ایران ۲۶ ساله شد

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
۲۶ سال پیش در چنین روزی، برای اولین‌بار چهار سیم‌کارت به نهاد ریاست جمهوری ارائه شد تا استفاده از تلفن همراه در ایران آغاز شود.
تبلیغات

در سال ۱۳۷۲ برای اولین‌بار، ثبت نام سیم‌کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد. البته آغاز ثبت‌نام برای سیم‌کارت با استقبال گسترده‌ای همراه نشد. اقبال بیشتر به استفاده از تلفن همراه از ماه‌ها و سال‌ها بعد آغاز شد؛ به‌گونه‌ای که ثبت‌نام برای ۹هزار و ۹۴۷ نفر از سال ۷۲ تا ۷۴ به‌طول انجامید. به هر حال، اولین سیم‌کارت‌ها در ایران در سال ۱۳۷۳ توسط امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به نهاد ریاست جمهوری اعطا شد.

از همان زمان، هجومی برای تهیه‌ی سیم‌کارت و برقراری ارتباط با تلفن همراه شکل گرفت و قیمت سیم‌کارت به بیش از سه میلیون تومان رسید.

اولین مرکزی که در ایران شروع به واگذاری سیم‌کارت کرد، مخابرات بود؛ بااین‌حال با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأت وزیران در سال ۸۳ مصوبه‌ای را تصویب کرد که به‌موجب آن، اساسنامه‌ی مرکز سنجش از دور ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) تغییرنام یافت و اصلاح شد و با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومان کلیه‌ی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران را برعهده گرفت.

مدیرعامل همراه اول در روز افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده‌ی خارج از تهران گفته بود این شرکت ۹۰ میلیون سیم‌کارت در دست مردم دارد که ۵۹ میلیون آن درحال استفاده است. به‌گفته‌ی مهدی اخوان بهابادی ، ۲۹ میلیون نفر مشترک دائمی و ۷۰ میلیون نفر مشترک اعتباری همراه اول هستند.

اپراتور دیگری که پس از همراه اول در کشور مطرح شد، تالیا بود. تالیا در سال ۱۳۸۳ با یاری‌گرفتن از رهنمودهای شرکت مشاوره‌ای مطرح TELE2 آغاز به کار کرد. تالیا نخستین سیم‌کارت‌های اعتباری را در ایران عرضه کرد؛ اما خیلی زود کسب‌و‌کار این شرکت سیر نزولی گرفت و بنا به آمار ارائه‌شده در وب‌سایت این شرکت، اکنون تنها ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار مشترک فعال دارد.

در سال ۱۳۸۴، شرکت ایرانسل با برنده‌شدن در مزایده‌ای و با سرمایه‌گذاری شرکتی خارجی توانست دومین اپراتور ایران شود. به‌گفته‌ی بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در مراسم اتصال ۱۰۳۴ روستا به اینترنت پرسرعت، تعداد کل مشترکین ایرانسل هم‌اکنون ۵۱ میلیون نفر است. آرند می‌گوید ایرانسل از ابتدا تاکنون بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و با ۳۰۰۰ شرکت فناوری در ایران همکاری دارد.

شما کی اولین سیم‌کارت خود را خریداری کردید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات