واکنش تیک تاک به فرمان اجرایی ترامپ: از طریق دادگاه اقدام قانونی می‌کنیم

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
در پی فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای مسدودسازی تراکنش مالی کاربران با تیک‌تاک از ۳۰ شهریور، توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن به‌تازگی بیانیه‌ای رسمی منتشر و به این فرمان اعتراض کرده است.
تبلیغات

دونالد ترامپ صبح امروز در فرمانی اجرایی اعلام کرد از ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳۰ شهریور ۱۳۹۹) به‌بعد، هرگونه تراکنش مالی با شرکت مالک تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس ممنوع است. تیک‌تاک به‌تازگی انتقاد خود را نسبت‌به تصمیم ترامپ اعلام کرده و گفته او «قانون را رعایت نمی‌کند». تیک‌تاک در بخشی از بیانیه‌ی خود می‌گوید فرمان اجرایی ترامپ پس از یک سال «بدون رعایت تشریفات قانونی» صادر شده است. بایت‌دنس ادعا می‌کند طی یک سال اخیر تلاش کرده نگرانی‌های دولت ایالات متحده را درباره‌ی اپلیکیشن تیک‌تاک رفع کند.

تیک‌تاک به این نکته اشاره می‌کند که قصد دارد پروند‌ه‌ی مسدودسازی تراکنش مالی را به دادگاه آمریکا ببرد. در بخشی از بیانیه‌ی تیک‌تاک می‌خوانیم: «تمامی راه‌هایی را که برای‌مان باقی مانده‌اند دنبال می‌کنیم تا مطمئن شویم که قانون نقض نشده و دولت آمریکا با شرکت ما و کاربران‌مان به‌شکلی عادلانه رفتار می‌کند. اگر رفتار عادلانه ازسوی دولت ابراز نمی‌شود، انتظار برخورد عادلانه را از سوی دادگاه‌های ایالات متحده داریم». تیک‌تاک در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود اضافه می‌کند که فرمان اجرایی ترامپ، «اعتمادی را که کسب‌و‌کارهای جهانی به تعهد آمریکا برای پای‌بند‌ماندن به قانون دارد، در خطر می‌اندازد». 

بیانیه‌ی تیک‌تاک به‌دنبال امضای فرمانی اجرایی ازسوی ترامپ منتشر شده است. ترامپ در این فرمان اجرایی می‌گوید قصد دارد نگرانی‌هایی را که در حوزه‌ی امنیت ملی متوجه تیک‌تاک شده‌اند برطرف کند. فرمان اجرایی دونالد ترامپ می‌گوید اپلیکیشن‌های چینی نظیر تیک‌تاک «تهدیدی برای امنیت ملی، سیاست‌های خارجی و اقتصاد ایالات متحده‌ی آمریکا» به‌حساب می‌آیند.

ترامپ در اقدامی غیرمعمول به‌منظور فراهم‌سازی پیش‌نیازهای لازم برای صدور فرمان اجرایی جدید، به اختیاراتی متکی شد که لایحه‌ی قدرت‌های بین‌المللی اقتصادی در شرایط اضطراری و لایحه‌ی اتفاقات اضطراری در سطح ملی به او ارائه داده‌اند. البته در نظر داشته باشید اعمال تحریم علیه افراد حقیقی و شرکت‌ها نظیر قرار دادن آن‌ها در فهرست سیاه، به‌طور معمول توسط وزارت بازرگانی انجام می‌شود، نه کاخ سفید؛ در مواقعی نیز شاهد اعمال تحریم توسط کمیته‌ی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایالات متحده بوده‌ایم. به‌نظر می‌رسد در پرونده‌ی بایت‌دنس، نه وزارت بازرگانی دخالت کرده و نه کمیته‌ی سرمایه‌گذاری‌های خارجی آمریکا. 

تیک‌تاک می‌گوید فرمانی که توسط ترامپ امضا شده، مفاهیمی همچون آزادی بیان و بازار آزاد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تیک‌تاک اضافه می‌کند که بارها تلاش کرده به‌شکلی سازنده با دولت آمریکا درباره‌ی نگرانی‌های اخیر مذاکره کند و راهکارهایی نیز نظیر باز کردن الگوریتم خود و ارائه‌ی توضیحات بیشتر درباره‌ی سیاست‌های مدیریتی ارائه داده است.

در بخشی از اطلاعیه می‌خوانیم: «ما این موضوع را به‌وضوح اعلام کرده‌ایم که تیک‌تاک هرگز داده‌های کاربران را با دولت چین به‌اشتراک نگذاشته و محتوا را به درخواست این دولت سانسور نکرده است». تیک‌تاک در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود در واکنش به گزارش‌های اخیر مبنی‌بر مذاکره با مایکروسافت گفت: «ما حتی تمایل خود را به فروش واحد تجاری تیک‌تاک در ایالات متحده به شرکتی آمریکایی ابراز کردیم». از قرار معلوم مایکروسافت با تیک‌تاک وارد مذاکره شده است تا کنترل واحدهای تجاری این شرکت را نه‌تنها در ایالات متحده بلکه در کانادا، استرالیا و نیوزیلند هم در اختیار بگیرد. گفته می‌شود مذاکرات بین مایکروسافت و تیک‌تاک قرار است روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) یعنی پنج روز پیش از عملی‌شدن فرمان اجرایی جدید ترامپ، نهایی شود. 

تیک‌تاک می‌گوید پلتفرمی که ایجاد کرده محفلی برای خلق «نوآوری» و «اشتیاق» است و می‌تواند لذت را برای خانواده‌ها و مشاغل معنادار را برای خالقان محتوا به‌ارمغان بیاورد. تیک‌تاک پلتفرمش را برای بلندمدت ساخته است و قصد ندارد به فعالیت خود خاتمه دهد. تیک‌تاک می‌گوید «تا سال‌های سال قرار است همچنان فعالیتش را ادامه دهد» و از فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ شوکه شده است.

تیک‌تاک می‌گوید بارها از راه قانونی وارد مذاکره با آمریکا شده، اما دولت بدون توجه به حقایق تلاش کرده بدون گذراندن مراحل قانونی، شرایط توافق‌نامه را به آن‌ها «دیکته کند». تیک‌تاک همچنین می‌گوید دولت ترامپ تلاش کرده به مذاکرات بین دو شرکت خصوصی که هیچ وابستگی به دولت ندارند، ورود کند. 

تیک‌تاک در بخشی دیگر از بیانیه‌ی خود می‌گوید همچنان به همکاری با مقامات رسمی ادامه می‌دهد تا راهکاری مناسب پیدا کند و این مشکلات پشت سر گذاشته شوند. تیک‌تاک امروزه ۱۰۰ میلیون نفر کاربر در ایالات متحده دارد و درصورت مسدود شدن، بخش مهمی از آن‌ها را از دست می‌دهد؛ بنابراین برای حفظ کاربرانش درنهایت مجبور می‌شود به خواسته‌های دولت ترامپ تن دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات