نسخه بتای عمومی macOS Big Sur منتشر شد

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی آزمایشی (بتا) عمومی از macOS Big Sur، با ویژگی‌های جدید و یک بازآرایی بصری بزرگ اکنون دردسترس کاربران است.
تبلیغات

نسخه‌ی آزمایشی (بتا) عمومی از macOS Big Sur، جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل Mac اپل هم‌اکنون دردسترس است. به‌روزرسانی جدید، علاوه‌بر افزودن ویژگی‌های جدید، یک بازآرایی بصری بزرگ را در سیستم‌عامل macOS به‌ارمغان می‌آورد.

کاربرانی که مشتاقانه به‌دنبال نصب macOS Big Sur‍ هستند، باید توجه داشته باشند که نسخه‌ی منتشرشده از سیستم‌عامل مذکور آزمایشی است. درنتیجه ممکن است کاربر باگ‌های ناخواسته‌ای را تجربه کند یا نرم‌افزار مورداستفاده‌ی او درحال‌حاضر با سیستم‌عامل جدید کار نکند. پیش از نصب به‌روزرسانی Big Sur‍ باید اطمینان یافت که از تمامی اسناد مهم نسخه‌ی پشتیبان تهیه شده و در بخشی امن ذخیره شده است. همچنین در صورت امکان، این سیستم‌عامل تنها روی کامپیوتر مکِ فرعی نصب شود‍.

باتمامی موارد یادشده، اگر تصمیم گرفته‌اید که دل به دریا بزنید و نسخه‌ی آزمایشی Big Sur را نصب کنید، بلافاصله متوجه می‌شوید که ظاهر این سیستم‌عامل نسبت‌به نسخه‌های پیشین macOS بسیار متفاوت است. درواقع، اپل طراحی کل سیستم‌عامل را تماما تغییر داده است. برای مثال پنجره‌ها کاملا سفیدتر و در صورت استفاده از دارک مود (حالت تاریک)، موارد یادشده سیاه‌تر شده‌اند. ظاهر آیکون‌های اپلیکیشن‌ها به‌شدت متحول شده و همچون آیکون‌های اپلیکیشن ، گوشه‌های گردی دارند. اکنون نوار منو شفاف شده و با تصویرِ ‌زمینه‌ی پشت آن درهم آمیخته شده است.

مرورگر سافاری در نسخه بتای عمومی سیستم عامل macOS Big Sur

اپل برای سیستم‌عامل Big Sur‍ یک مرکز کنترل اختصاصی طراحی کرده است که مدیریت گزینه‌هایی همچون اتصالات بلوتوث و وای‌فای، روشنایی نمایشگر و میزان صدای کامپیوتر مک را به‌صورت یک‌جا آسان‌تر می‌کند. این مرکز کنترل با آن‌چیزی از سال‌ها پیش در سیستم‌عامل iOS وجود داشته است مشابهت دارد. همچنین، در مرکز اعلانات دو بخش جداگانه‌ی اعلانات و ابزارک‌ها (ویجت‌ها) اکنون تلفیق شده‌اند و همچون گذشته جدا از هم نیستند.

علاوه‌بر موارد یادشده، اگر کاربر مرورگر سافاری هستید، متوجه تغییرات بزرگی خواهید شد. کاربران اکنون می‌توانند صفحه‌ی شروع را به‌صورت سفارشی تنظیم کنند و مواردی همچون وب‌سایت‌های دلخواه یا آن‌دسته از وب‌سایت‌هایی که مکررا بازدید شده است را به این صفحه اضافه کنند. در نسخه‌ی جدید سافاری، کاربر می‌تواند حتی تصویر پس‌زمینه صفحه‌ی شروع را به‌صورت دلخواه تغییر دهد. تب‌های مرورگر نیز بهبود یافته است و هنگام حرکت‌دادن اشاره‌گر ماوس روی تب، پیش‌نمایش آن‌وب‌سایت نشان داده می‌شود. همچون سیستم‌عامل iOS 14، سافاری در macOS Big Sur نیز ویژگی Privacy Report را به کاربران ارائه می‌دهد. ویژگی مذکور آن‌دسته از وب‌سایت‌های ردیابی که مرورگر مسدود کرده است را به کاربر نمایش می‌دهد.

در نسخه‌ی Big Sur، در اپلیکیشن Messages نیز بهبودهایی اعمال شده است که به‌شدت مورد نیاز بودند. پس از مدت‌ها، کاربران اکنون می‌توانند جلوه‌های بصری همچون بالون‌ها، کاغذهای رنگی و لیزرها را در این اپلیکیشن به مخاطبانشان ارسال کنند. این ویژگی که پیش‌تر به سیستم‌عامل iOS افزوده شده بود تنها درصورتی کاربرد دارد که کاربر آن از اپلیکیشن iMessage نیز استفاده کند. برخی از به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده به اپلیکیشن Messages در سیستم‌عامل iOS 14 همچون مکالمات پین‌شده یا پاسخ‌های درون‌خطی نیز به macOS Big Sur افزوده می‌شود.

ویژگی‌های بی‌شمار دیگری همچون بهبود‌های اعمال‌شده روی اپلیکیشن Maps و مجموعه‌ای جدید از کلیپ‌های صوتی سیستمی در Big Sur وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است. همچنین، صدای آغازبه‌کار نمادین کامپیوترهای مک به این سیستم‌عامل بازگشته است. درنتیجه اگر قصد نصب macOS Big Sur را دارید، تمامی این ویژگی‌ها دلایل موجهی را به شما می‌دهند.

نگارنده‌ی این مطلب، نسخه‌ی جدید آزمایشی از سیستم‌عامل macOS را تنها با اپلیکیشن‌های خود اپل آزمایش کرده و اطلاعات چندانی درباره‌ی طرز کار دیگر نرم‌افزارها ارائه نداده است. اگر مصمم به نصب نسخه‌ی بتای عمومی هستید، به یاد داشته باشید که ممکن است نرم‌افزارهای کنونی شما آن‌گونه که انتظار دارید روی این سیستم‌عامل کار نکنند. اپل می‌گوید که macOS Big Sur در میانه‌ی فصل پاییز منتشر می‌شود و روی کامپیوترهای زیر قابل نصب است:

  • مک‌بوک‌های مدل ۲۰۱۵ یا جدیدتر
  • مک‌بوک‌های ایر ۲۰۱۳ یا جدیدتر
  • مک‌بوک‌های پرو با مدل ۲۰۱۳ یا جدیدتر
  • کامپیوترهای مک‌مینی مدل ۲۰۱۴ یا جدیدتر
  • آی‌مک‌های مدل ۲۰۱۴ یا جدیدتر
  • آی‌مک‌های پرو با مدل ۲۰۱۷ یا جدیدتر
  • مک پرو ۲۰۱۳ یا جدیدتر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات