TSMC‌و فاکس‌کان به‌دنبال تصاحب بخشی از سهام ARM‌ هستند

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فاکس‌کان و TSMC، مذاکرات انویدیا و سافت‌بانک را از نزدیک رصد می‌کنند و ترجیح می‌دهند به‌جای خریداری آرم به‌صورت تمام‌وکمال، تنها بخشی از سهام این شرکت را تصاحب کنند.
تبلیغات

بزرگ‌ترین سوالِ کنونی در دنیای فناوری این است که کدام شرکت، آرم را خریداری خواهد کرد. درحال‌حاضر، انویدیا جلودار رقابت برای ایجاد یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌ها در چندسال گذشته است؛ ولی براساس گزارشی جدید، تراشه‌ساز بریتانیایی مورد توجه شرکت‌های تامین‌کننده‌ی اپل، یعنی TSMC و فاکس‌کان قرار گرفته است.

ماه گذشته، اخباری منتشر شد که نشان می‌داد سافت‌بانک به‌دنبال واگذاری سهام آرم است. شرکت خوشه‌ای ژاپنی، آرم را پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ میلادی با قیمت ۳۱ میلیارد دلار خریداری کرده بود. سافت‌بانک به‌دنبال زیان‌های متاثر از رکورد اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا، برخی از دارایی‌هایش را می‌فروشد. پس از فروش دارایی‌ها در علی‌بابا و تی‌موبایل، این‌بار شرکت مذکور قصد دارد بخشی از سهام Arm یا تمامی سهام آن را بفروشد و انویدیا محتمل‌ترین خریدار است.

باتمامی موارد یادشده، براساس گزارشی از وب‌سایت Nikkei Asian Review، انویدیا تنها شرکتی نیست که برای تصاحب آرم سر و دست می‌شکند. براساس اظهارات اشخاص نزدیک به این مذاکرات، سافت‌بانک برای فروش احتمالی آرم، با تعدادی از بازیگران عمده در حوزه‌ی فناوری تماس‌هایی داشته است. این شرکت علاوه‌بر تیم سبز، با اپل، فاکس‌کان، TSMC و کوالکام از نزدیک مذاکره کرده است.

باتوجه‌به اینکه انویدیا، TSMC و فاکس‌کان، داده‌ها و پیش‌بینی‌های مالی انتخاب‌شده برای آرم را جهت ابزار تمایل به خرید یا سرمایه‌گذاری ارسال کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد که از نظر سافت‌بانک، اقدام برای تصاحب آرم از طرف این شرکت‌ها محتمل‌تر خواهد بود. گفته می‌شود که غول‌های فناوری تایوان، یعنی فاکس‌کان و TSMC، مذاکرات انویدیا و سافت‌بانک را از نزدیک رصد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید خریداری آرم به‌صورت تمام‌وکمال، تنها بخشی از سهام شرکت مذکور را از آن خود کنند.

براساس گزارش منتشرشده، بانک‌داران سافت‌بانک با شرکت‌های چینی درباره‌ی قرارداد فروش آرم گفت‌وگو کرده‌اند؛ بااین‌حال، تنش‌ها بین آمریکا و چین، باعث تردید درباره‌ی هرگونه معامله‌ای می‌شود. درحالی‌که اقدام اپل برای استفاده از معماری آرم در دستگاه‌های مک، خرید تراشه‌ساز بریتانیایی توسط این شرکت را به چشم‌اندازی فریبنده تبدیل می‌کند، براساس گزارش‌ها کوپرتینونشین‌ها علاقه‌ای به این معامله ندارند. حتی سامسونگ نیز گزارش‌ها درباره‌ی علاقه‌ی این شرکت برای تصاحب بخشی از سهام آرم را رد کرده است. درنهایت، به‌نظر می‌رسد که باوجود اعتراض هم‌بنیان‌گذار آرم درباره‌ی هرگونه قراردادی با تیم سبز، محتمل‌ترین گزینه برای خریداری تراشه‌ساز مذکور انویدیا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات