اپل از اطلاع‌رسانی فیسبوک به کاربرانش درباره‌ی کارمزد ۳۰ درصدی اپ ‌استور جلوگیری کرد

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک در اطلاعیه‌ای سعی کرد دریافت کارمزد اپل در اپ‌استور را به کاربرانش اطلاع دهد؛ اما اپل آن اطلاعیه را مسدود کرد.
تبلیغات

اپل برای اپلیکیشن‌های پولی اپ‌استور کارمزد ۳۰ درصدی مقرر کرده است که سیستم پرداختی اپ‌استور هزینه‌ی یادشده را از مبلغ فروش اپلیکیشن‌ها کسر می‌کند. بسیاری از سازندگان اپلیکیشن‌ها به کارمزد اپ‌استور واکنش نشان دادند و این هزینه برای فیسبوک نیز مسئله‌ساز شده است.

اوایل ماه جاری، فیسبوک ویژگی جدیدی برای اپلیکیشنش معرفی کرد که اینفلوئنسرها و کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از آن، رویداد و سمینارها و کلاس‌های مجازی برگزار کنند. ویژگی افزوده‌شده رایگان نیست و بینندگان برای شرکت در رویدادها باید پول بپردازند و کسب‌وکارها و برگزارکنندگان می‌توانند از این طریق درآمدزایی کنند.

اپل برای پرداخت هزینه‌ی ورود به اپلیکیشن جدید فیسبوک نیز کارمزد وضع کرده است. پس از عرضه‌ی اپلیکیشن‌ پولی، فیسبوک به وضع کارمزد ۳۰ درصدی اپل واکنش نشان داد و از این شرکت درخواست کرد باتوجه‌به اینکه ابزار جدید با هدف تمرکز بر جامعه طراحی شده و کسب‌وکارها درگیر وضعیت بحرانی ناشی از کرونا هستند، هزینه‌ی کارمزد ۳۰ درصدی را برای آن‌ها کاهش دهد تا مجموع مبلغ به‌دست‌آمده را دریافت کنند؛ اما اپل درخواستش را رد کرد.

ابزار جدیدی فیسبوک برای برگزاری سمینارهای آنلاین

فیسبوک سعی کرد کاربران iOS را از کارمزد دریافتی اپل مطلع کند و به برگزارکنندگان رویداد در اپلیکیشن جدیدش دلیل دریافت ۷۰ درصد از کل درآمدشان را توضیح دهد؛ اما به‌گفته‌ی فیسبوک، اپل اطلاع‌رسانی را به‌دلیل نامرتبط‌بودن محتوا مسدود کرده است. پیش‌از‌این، فیسبوک اعلام کرده بود تا یک ‌سال آینده، از درآمد کسب‌شده‌ی برگزارکنندگان رویداد اپلیکیشن کارمزد کسر نخواهد کرد. این بدین‌معنا است که در نسخه‌ی گوگل‌پلی، برگزارکنندگان رویداد تمام مجموع کل درآمد‌شان را دریافت می‌کنند. البته این موضوع در اپ‌استور باتوجه‌به کارمزد ۳۰ درصدی صدق نمی‌کند و پس از انتشار اپلیکیشن، پیام فیسبوک در نسخه‌ی گوگل پلی اپلیکیشن جدید نیز نوشته نشده است.

باتوجه‌به این موضوع و اینکه فیسبوک ابزار برگزاری سمینار مجازی را برای کمک به کسب‌وکارها عرضه کرده است، این پلتفرم سعی می‌کند به کاربرانش درباره‌ی کسر کارمزد اپلیکیشن توضیح بدهد. سخن‌گوی فیسبوک در گفت‌وگو با CNET اظهار کرد:

اکنون بیش از هر زمان دیگری باید افراد را درباره‌ی دلیل کاهش درآمد کسب‌وکارشان آگاه کنیم. در این زمینه، به کاربران اپلیکیشن توضیح دادیم کاهش درآمدشان به کارمزد اپ‌استور برمی‌گردد و اپل ۳۰ درصد از کل درآمد دریافتی‌شان را کسر می‌کند. متأسفانه اپل بیانیه‌ی شفاف‌سازی‌مان را مسدود کرده است؛ اما همچنان روی اطلاع‌رسانی به کاربران در اپلیکیشن کار می‌کنیم.

گفته می‌شود مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در جلسه‌ی آنلاین با ۵۰ هزار کارمندش عنوان کرده است که اپل در اپ‌استور برای اپلیکیشن‌ها محدودیت ایجاد کرده است و از ایجاد نوآوری و رقابت جلوگیری می‌کند و هزینه‌ی انحصاری خودش را از اپلیکیشن‌ها می‌گیرد. اپل درباره‌ی رعایت سیاست‌های اپ‌استور سختگیری می‌کند و اپلیکیشن‌هایی مانند نتفلیکس و کیندل و اسپاتیفای نمی‌توانند به کاربرانشان اطلاع دهند که از نسخه‌ی وب پلتفرمشان بدون کسر کارمزد اپل استفاده کنند.

واضح است فیسبوک تمایل دارد درباره‌ی سیاست‌های اپل که هیچ‌وقت بحث‌برانگیز نبوده‌اند، بیشتر صحبت کند و قوانین آن‌ برای کسب‌وکارها را برملا سازد. پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را درباره‌ی کارمزد ۳۰ درصدی علنی کرده و گفته است:

اپل بیانیه‌ی فیسبوک درباره‌ی کارمزد دریافتی اپ‌استور را به‌دلایل نامربوط مسدود کرد؛ اما از نظرمان این اطلاعات بی‌ربط نبودند و سعی می‌کنیم در اپلیکیشن کاربران را درباره‌ی این موضوع آگاه سازیم.

در ماه‌های اخیر، توسعه‌دهندگانی مانند اپلیکیشن Hey و فورت‌نایت به سیستم‌ پرداختی اپ‌استور اعتراض کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات