اپل باز هم از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی بر حذف اپلیکیشن ایمیل Hey دفاع کرد

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل چندی پیش اپلیکیشن Hey را از اپ استور حذف کرد که چالش‌هایی را در پی داشت؛ اما هنوز کوپرتینویی‌ها از تصمیم خود دفاع می‌کنند.
تبلیغات

اپل ارائه‌ی به‌روزرسانی برای اپلیکیشن سرویس ایمیل Hey را در iOS متوقف کرد. تصمیمی بحث‌برانگیز که هنوز هم شرکت از آن دفاع می‌کند. در ایمیلی که برای شرکت توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن، Basecamp ارسال شد، دلایل مخالفت با به‌روزرسانی جدید ذکر شده است. اپل در این ایمیل که به دست رسانه‌های فناوری رسید، اعلام می‌کند که برخی از قوانین اپ استور توسط Hey نقض شده‌اند. در ادامه به توسعه‌دهنده پیشنهاد می‌شود که درصورت تمایل به ادامه دادن فعالیت در اپ استور iOS یا مک، قوانین را در ساختار اپلیکیشن پیاده‌سازی و اجرا کند. اپل اعلام کرد که فعلا اجازه‌ی انتشار اپلیکیشن Hey را در اپ استور مک نمی‌دهد. تصمیمی که اظهارنظر قبلی کوپرتینویی‌ها را مبنی بر اشتباه بودن صدور مجوز انتشار در iOS تقویت می‌کند.

اپل می‌گوید مدل درآمدزایی توسعه‌دهنده‌های Hey با قوانین اپ استور هم‌خوانی ندارد

نامه‌ی ارسال شده به توسعه‌دهنده، امضای هیئت نظارت اپل (Apple Review Board) را دارد. ازطرفی فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل هم در مصاحبه‌های اخیر، همین متن و نظرها را بیان کرده است. تیم توسعه به‌صورت رسمی و عمومی به تصمیم اپل اعتراض کرد. آن‌ها نمی‌خواهند سرویش اشتراکی خود را ازطریق خرید درون برنامه‌ای اپ استور عرضه کنند، چون در آن صورت باید ۳۰ درصد از ۹۹ دلار هزینه‌ی اشتراک سالانه به اپل پرداخت شود. درحال‌حاضر اپلیکیشن Hey به‌صورت آزمایشی دراختیار کاربران محدودی قرار دارد و در نسخه‌های نهایی، برای استفاده از قابلیت‌ها ابتدا باید در وب‌سایت رسمی سرویس، هزینه‌‌ی اشتراک را پرداخت کنید.

در بخشی از نامه‌ی اپل به سیستم اپلیکیشن Hey اشاره شده که به‌صورت یک اپلیکیشن ایمیل معرفی می‌شود. همان‌طور که گفته شد کاربران تا پیش از پرداخت هزینه‌ی اشتراک، امکان استفاده از خدمات را نخواهند داشت. اپل روی همین مسئله تأکید می‌کند و آن را مخالف قوانین شماره‌ی 3.1.1 و 3.1.1 اپ استور می‌داند. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه پرداخت در خارج از اپلیکیشن برای فعال شدن برخی از قابلیت‌ها، تنها در اپلیکیشن‌هایی همچون نتفلیکس برای توسعه‌دهنده‌ها ارائه می‌شود.

اپل برای رفع مشکل Hey پیشنهاد می‌دهد که توسعه‌دهنده‌ها از سرویس‌های ایمیل متفرقه هم پشتیبانی کرده و با ارائه‌ی گزینه‌ای رایگان، عملکردی مشابه اپلیکیشن‌های ایمیل دیگر ارائه کنند. اپلیکیشن‌های دیگر، تنها شبیه به یک پوسته‌ی صندوق ورودی عمل می‌کنند که دسترسی به ایمیل‌‌های دیگر همچون جی‌میل را به‌همراه دارند. درمقابل، Hey مدل کسب‌وکاری متفاوتی دارد و برای ارائه‌‌ی سرویس و یک آدرس ایمیل hey@ سالانه ۹۹ دلار از کاربر هزینه دریافت می‌کند. همچنین امکان استفاده از ایمیل‌های دیگر در این اپلیکیشن وجود ندارد.

اپ استور اپل / Apple App Store

مشکل اخیر اپل، ارتباطی به موارد بالا ندارد و بیشتر به‌خاطر عدم ثبات شرکت در اجرای قوانین دیده می‌شود. آن‌ها در همین سال گذشته به اپلیکیشن‌های مشابهی امکان داده‌اند تا در اپ استور رویکرد درآمدی این‌چنینی داشته باشند. به‌علاوه، سرویس‌های رقیب متعددی همچون آمازون و نتفلیکس از قوانین مذکور مستثنی شده‌اند. آن‌ها سیستم پرداخت را در داخل اپلیکیشن اجرا نکرده و کاربر را به مرورگر هدایت می‌‌کنند. درنهایت تصمیم اپل باعث شد تا انتقادهای متعددی نسبت به شیوه‌ی مدیریت اپ استور مطرح شود. منتقدان اعتقاد دارند کوپرتینویی‌ها روندی انحصارگرایانه را در پیش گرفته‌اند و الزام به دریافت ۳۰ درصد از درآمد توسعه‌دهنده‌ها، نوعی زورگویی انحصارطلبانه تلقی می‌شود.

بحران‌های اپل در زمان حساسی به اوج رسیده‌اند. آن‌ها به‌زودی WWDC 2020 را با هدف جذب هرچه بیشتر توسعه‌دهنده‌ها به پلتفرم خود برگزار می‌کنند. درحالی‌که پرونده‌ی بررسی موشکافانه‌ی سیاست‌های اپ استور ازسوی اتحادیه‌ی اروپا جریان دارد و اسپاتیفای هم با جدیت به‌دنبال تغییر در سیاست‌های دریافت ۳۰ درصد درآمد ازسوی اپل است. در رخداد اخیر هم پس از بحث و گفت‌وگوهای فراوان بین مدیران از شرکت‌های گوناگون، دیگر شرکت‌ها همچون Epic و Match Group هم به حمایت از Hey برخاستند. به‌علاوه، مقام‌های قانونی ایالات متحده هم به‌مرور انتقاد‌هایی از روش کوپرتینویی‌ها در دریافت ۳۰ درصد از درآمد از توسعه‌دهنده‌ها مطرح کردند.

نامه‌ی اپل به توسعه‌دهنده‌های Hey با اشاره به حمایت همیشگی اپ استور از این تیم و انتشار اپلیکیشن‌های متعدد رایگان شرکت در iOS از آن‌ها می‌خواهد تا قوانین اپلیکیشن و سیستم دریافت هزینه‌ی خود را تغییر دهند. درنهایت باز هم باید به نمونه‌های مشابه در گذشته اشاره کرد که اجازه‌ی انتشار را در اپ استور پیدا کردند. شاید در ادامه، کوپرتینویی‌ها بالاخره اجازه‌ی انتشار و به‌روزرسانی Hey را هم صادر کنند، اما فعلا شرایط به نفع هیچ‌یک از دو طرف نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات