امیر ناظمی: تصمیم‌گیری در حوزه فناوری نیازمند ترکیبی از بازیگران جدید و قدیم است

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعتقاد دارد تصمیم‌گیری ترکیبی از بازیگران جدید و قدیم در حوزه‌ی مسائل فناوری تأثیرات متعددی بر این حوزه و سیستم حکمرانی می‌گذارد.
تبلیغات

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی ایران، درباره‌ی تصمیم‌گیری‌های حاکمیت در حوزه‌های متفاوت فناوری سخن گفت و به کارآمدبودن حوزه فناوری بر دنیای امروز اشاره کرد. همچنین، حضور ترکیبی از بازیگران جدید و قدیم در حوزه مسائل فناوری را مفید دانست.

ناظمی ضمن یادآوری تصمیم‌گیری‌های حوزه‌ی فناوری در زمان کرونا، به این مهم اشاره کرد که شیوع کووید ۱۹ باعث تسهیل روند استفاده از بسیاری از فناوری‌های جدید شده است. در این زمینه، وی به احراز هویت الکترونیکی در دوران کرونا اشاره کرد که به‌تنهایی یکی از سدهای بزرگ را از سر راه توسعه‌ی فناوری اطلاعات برداشت. افزون‌براین، معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد به‌لطف کارآمدی حوزه‌ی فناوری، در کشور ما از ۲۰ درصد توان دورکاری در زمان اوج شیوع کرونا، برای سازمان‌های دولتی استفاده شد.

امیر ناظمی درباره‌ی بازار خودرو و دیگر بازارها در مسیر توسعه فناوری کشور نیز بیان کرد که نباید تنظیمگری آن‌ها را به بازیگران سابق این حوزه‌ها محول کنیم؛ چه‌بسا اگر از ابتدای ورود خودرو به کشور تنظیم بازار خودرو به‌دست گاریچی‌ها سپرده می‌شد، احتمال زیادی وجود داشت که همچنان سوار بر گاری در سطح خیابان‌ها تردد کنیم. وی به حوزه‌ی بانکداری اشاره و از ورود فناوری جدید در این حوزه نیز استقبال کرد. ناظمی در‌ادامه درباره‌ی تصمیم‌گیری حاکمیت بر توسعه‌ی فناوری عنوان کرد که لازم نیست وقتی حوزه‌های مالی جدید ایجاد می‌شوند، تمام تنظیمگری آن به بازیگر سابق این حوزه یعنی بانک‌ها محول شود؛ زیرا دراین‌صورت برای آن توسعه‌ی فناوری، حدومرز تعریف می‌شود و آن را با موانع بیشتری رو‌به‌رو می‌کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از وجود بازیگران سابق متولی توسعه در بخش‌های مختلف فناوری نیز خبر داد و به این مطلب اشاره کرد که پاسخ نظام حکمرانی بعد از ظهور IPTV (تلویزیون پروتکل اینترنت) این بود که تنظیمگری این بخش باید به صداوسیما محول شود؛ زیرا بازیگر سابق این حوزه محسوب می‌شود.

ناظمی تصریح کرد با ادامه‌ی همین روند، توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا بازیگران سابق حوزه‌های مذکور ظهور هر فناوری جدیدی را به‌منزله‌ی شکست خود در کسب‌و‌کارشان تلقی خواهند کرد و ازآنجاکه این بازیگران سابق توان رقابت با هر فناوری جدیدی را در خود نمی‌بینند، حکم قتل هر فناوری جدیدی را امضا خواهند کرد‌. از دیدگاه امیر ناظمی، ترکیبی از بازیگران جدید و قدیم و گفت‌وگو و چانه‌زنی آن‌ها درباره‌ی فناوری جدید، می‌تواند تأثیر بیشتری بر سیاست‌گذاری‌های آن حوزه بگذارد.

امیر ناظمی از صدا‌و‌سیما به‌عنوان بخش سنتی نام برد که در‌برابر نوآوری مقاومت می‌کند. وی اضافه کرد تبلیغات صدا‌و‌سیما در قراردادی انحصاری به شرکت خاصی واگذار شده است که البته سهام‌داران آن معرفی نشده‌اند. ناظمی گفت این شرکت خاص حتی در‌برابر درخواست تبلیغات استارتاپ‌‌هایی مقاومت کرده بود که در ایام کرونا برای کمک به نظام توزیع کالا و خدمات اعلام آمادگی کرده بودند. ناظمی به این نکته‌ی مهم نیز اشاره کرد که این شرکت خاص حتی در ازای تبلیغات برای استارتاپ‌ها باج‌گیری کرده و پیشنهاد داده ‌است بخشی از سهام هر استارتاپ در ازای تبلیغات به آن‌ها واگذار شود.

معاون وزیر ارتباطات درباره‌ی توسعه‌ی فناوری نیز به اتفاقی بزرگ در شهریور امسال اشاره کرد که در آن، ۹۹ درصد مدارس کشور به شبکه‌ی ملی مجهز خواهد شد و ترافیک رایگان برای هر مدرسه و هر دانش‌آموز تعریف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات