اپل رسما حساب توسعه‌دهنده اپیک گیمز را در اپ استور مسدود کرد

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در اطلاعیه‌ای رسمی از بسته‌شدن حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز در اپ استور خبر می‌دهد. این اقدام اپل،‌ تنش‌های اخیر بین دو شرکت را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند.
تبلیغات

اپل روز گذشته به‌صورت رسمی حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی شرکت اپیک گیمز در فروشگاه اپ استور را منقضی کرد. اپل و اپیک گیمز مدتی است بر سر بازی فورتنایت وارد دعوای حقوقی شده‌اند؛ اپیک گیمز با راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم تلاش کرد قوانین اپ استور را دور بزند و کارمزد ۳۰ درصدی هر خرید را به اپل ارائه ندهد، در پی این اتفاق اپل بازی فورتنایت را از اپ استور حذف کرد و اپیک گیمز در جواب، پرونده را به دادگاه کشاند.

اپل در بیانیه‌ای که دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داده است ضمن تأیید بسته شدن حساب کاربری اپیک گیمز در اپ استور اعلام می‌کند که کاربران آیفون و آیپد، دیگر به‌هیچ‌نحوی شانس تجربه‌ی بازی فورتنایت را ندارند. مدتی پیش روشی ارائه شده بود که با اتکا بر آن می‌شد فورتنایت را مجددا روی گوشی آیفون دانلود کرد. این روش مخصوص کسانی بود که قبلا بازی را دانلود و سپس آن را حذف کرده بودند. درواقع در این روش وارد بخش اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دانلودشده می‌شدید و با ضربه زدن روی آیکون ابر درکنار فورتنایت، بازی از ابتدا دانلود می‌شد. بسته شدن حساب توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز، بازگردانی فورتنایت به این روش را نیز غیرممکن می‌کند. به‌علاوه دیگر بازی‌های اپیک گیمز نظیر Infinity Blade نیز از این پس قابل‌ دانلود مجدد نیستند. 

در بیانیه‌ی رسمی اپل آمده است:

از اینکه مجبور بودیم حساب کاربری اپیک گیمز را در اپ استور مسدود کنیم، متأسف هستیم. ما سال‌ها با تیم حاضر در شرکت اپیک گیمز روی بازی‌هایی که منتشر کرده‌اند کار کرده‌ایم. دادگاه آمریکا توصیه کرد در حین پیشبرد روال دادرسی پرونده، اپیک گیمز از دستورالعمل تعیین‌شده برای اپ استور پیروی کند؛ یعنی همان دستورالعمل‌هایی که اپیک گیمز طی یک دهه‌ی گذشته از آن‌ها پیروی کرده تا اینکه خود این شرکت، شرایط فعلی را ایجاد کرد. اپیک گیمز پیروی از دستورالعمل‌های اپ استور را رد کرد. توسعه‌دهنده‌ی فورتنایت به‌جای پیروی از دستورالعمل‌ها، به‌شکل مکرر به‌روزرسانی‌های بازی را که برای نقض دستورالعمل‌های اپ استور طراحی شده‌اند، ثبت و ارسال کرد. این، رفتاری عادلانه برای سایر توسعه‌دهندگان حاضر در اپ استور نیست و مشتریان را در میانه‌ی جنگ‌ قرار می‌دهد. ما امیدوار هستیم که بتوانیم در آینده مجددا با یکدیگر کار کنیم، اما متأسفانه این امر امروزه امکان‌پذیر نیست.

بستن حساب کاربری اپیک گیمز در اپ استور برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده بود، بااین‌حال از همان زمانی‌که تاریخ بسته شدن حساب اپیک گیمز اعلام شد تحلیلگران بر سر اینکه اپل ازلحاظ قانونی چنین اجازه‌ای دارد یا نه، اختلاف نظر داشتند تا اینکه قاضی دادگاه روز دوشنبه‌ی گذشته با درخواست اپیک گیمز مبنی‌بر بازگشت موقتی فورتنایت به اپ استور مخالفت کرد. دادگاه در آن زمان اعلام کرد اپل اجازه‌ی مسدودسازی حساب موتور بازی‌سازی آنریل انجین را ندارد و اپل نیز در گفت‌و‌گو با ورج می‌گوید که دیگر حساب‌های کاربری اپیک گیمز را مسدود نکرده است. بنابراین اقدامی که اپل انجام داد، مطابق حکم صادرشده ازسوی دادگاه بود.

اپل می‌گوید اپیک گیمز از این پس نمی‌تواند ازطریق حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی خود اپلیکیشن یا به‌روزرسانی جدید به اپ استور ارسال کند؛ بااین‌حال کاربرانی که پیش‌تر بازی فورتنایت را روی iOS و Mac دانلود کرده‌اند همچنان می‌توانند به بازی کردن ادامه دهند. از زمان حذف فورتنایت از اپ استور، در فروشگاه‌هایی نظیر eBay شاهد فروش آیفون‌هایی بودیم که صرفا به‌دلیل داشتن فورتنایت، هزاران دلار قیمت داشتند. حال که دانلود مجدد فورتنایت نیز غیرممکن شده، احتمالا شمار این آگهی‌های فروش افزایش پیدا خواهد کرد.

تیم سویینی،‌ مدیرعامل اپیک گیمز، می‌گوید با کلماتی که اپل در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود به‌کار برده است مشکل دارد. او در توییتی که به‌تازگی منتشر کرده است می‌گوید اپیک گیمز تلاش کرده بیلد جدید فورتنایت را به اپ استور ارسال کند. در توییت تیم سویینی می‌خوانیم:‌

بیانیه‌ی اپل سرراست نیست. آن‌ها خودشان انتخاب کردند که حساب کاربری اپیک گیمز را منقضی کنند و «محبور» به انجام این کار نبودند. اپل می‌گوید که ما برای فرایند بررسی به‌روزرسانی‌ها در اپ استور مشکل ایجاد کرده‌ایم. اپیک گیمز سه بیلد فورتنایت را ارسال کرد: دو به‌روزرسانی برای رفع باگ و فصل چهارم بازی با این متن: «سلام، بیلد نسخه‌ی ۱۴٫۰ فورتنایت با فصل چهارم بازی ازطریق اپ استور کانکت (App Store Connect) آپلود شده است. این بیلد به مشتریان امکان می‌دهد همچنان خریدهای درون‌برنامه‌ای را ازطریق راهکار پرداخت اپل یا درگاه پرداخت مستقیم اپیک گیمز انجام دهند. اپیک این نسخه را بدین دلیل ارسال می‌کند که شاید اپل قصد داشته باشد فورتنایت را هنگام انتشار فصل چهارم بازی، به اپ استور برگرداند. با تشکر».

اوایل امروز بود که اپل در توییتی به‌صورت رسمی به پابجی موبایل، یکی از رقبای اصلی بازی فورتنایت اشاره کرد تا کاربران را به تجربه‌ی آن ترغیب کند. جالب است بدانید که تیم سویینی نیز در توییتی، این موضوع را اعلام کرد و نوشت: «درحالی‌که منتظر هستیم اپل، فورتنایت را برای iOS و Mac آزاد کند، [بهتر است بدانید] که پابجی موبایل یک بازی بتل رویال عالی دیگر است که توسط آنریل انجین ساخته شده». 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات