رای اولیه دادگاه اپل و اپیک گیمز صادر شد؛ دسترسی به آنریل انجین نباید مسدود شود

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رأی اولیه‌ی دادگاه اپیک گیمز و اپل، فعلا موتور بازی‌سازی محبوب آنریل را مستثنی می‌کند، اما قطعا شرایط برای بازی فورت‌نایت به این زودی مناسب نمی‌شود.
تبلیغات

دادگاه اپل و اپیک گیمز، رأی اولیه‌ی خود را پیرامون قطع دسترسی به ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی آنریل انجین صادر کرد. اگرچه رأی اولیه اپل را مجبور به ارائه‌ی مجوز برای انتشار فورت‌نایت در اپ استور نمی‌کند، اما فعلا کوپرتینویی‌ها حق مسدود کردن ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی آنریل انجین را ندارند.

همان‌طور که می‌دانید، درگیری حقوقی اپل و اپیک گیمز از اعتراض مالک فورت‌نایت به کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور در پرداخت‌‌های درون‌برنامه‌ای شروع شد. اعتراضی که به اقدام‌های جنجال‌برانگیز و سپس حذف فورت‌نایت از اپ استور و بعدا پلی استور گوگل ختم شد. اپیک پس از حذف بازی محبوبش از اپ استور از اپل شکایت کرد. شرکت بازی‌سازی ادعا می‌کند که کوپرتینویی‌ها، تهدید به حذف ابزارهای توسعه‌دهنده و دسترسی به حساب‌های توسعه‌دهنده‌ کرده‌اند. آن‌ها همچنین از دادگاه خواسته‌اند که در دوران بررسی قانونی شکایت، اپل را مجبور به بازگرداندن بازی فورت‌‌نایت به اپ استور بکند.

فورت‌نایت تا زمانی‌که قوانین اپ استور را رعایت نکند، به این بازار باز نخواهد گشت

رأی اولیه‌ی دادگاه اپیک گیمز و اپل به قضاوت ایوان گونزالز راجرز، روز دوشنبه صادر شد. طبق رأی دادگاه، دسترسی به ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی Apple Xcode و Apple SDK باید از درگیری حقوقی دو شرکت مجزا شود. البته قاضی در رأی خود می‌گوید که مشکل پیش‌آمده برای اپیک، توسط خود آن‌ها شروع شده است. طبق رأی راجرز، در ادامه‌ی روند دادگاه خبری از بازگشت فورت‌نایت به iOS نیست.

اپل می‌گوید اپیک گیمز، شروع‌کننده‌ی پرونده‌ی حقوقی با موضوعیت فورت‌نایت بود و خود آن شرکت امکان حذف یا توقف پرونده را دارد. آن‌ها با استناد به رأی دادگاه ادعا می‌کنند که اپیک می‌تواند با رعایت قوانین اپ استور، مجددا فورت‌‌نایت را در مارکت iOS منتشر کرند. در بخشی از بیانیه‌ی کوپرتینویی‌ها می‌خوانیم: «اگر اپیک مراحل پیشنهادشده توسط قاضی را دنبال کند، ما از انتشار مجدد فورت‌نایت در iOS استقبال می‌کنیم. ما پرونده‌ی خود را در ماه سپتامبر پیگیری خواهیم کرد».

موتور بازی سازی آنریل انجین اپیک گیمز / Epic Games Unreal Engine

اپیک با دیگر غول دنیای موبایل یعنی گوگل هم درگیری‌‌های حقوقی دارد. آن پرونده هنوز در مراحل ابتدایی است و خبری از پیشرفت قابل‌توجه در آن به گوش نمی‌رسد. همان‌طور که گفته شد، جلسه‌ی اول دادگاه اپل و اپیک با هدف بررسی درخواست اپیک برای بازگشت فورت‌نایت به اپ استور برگزار شد. کوپرتینویی‌ها مسدودسازی دسترسی اپیک به ابزارهای توسعه‌دهنده‌ را هم به‌عنوان تهدیدی جدی مطرح کرده بودند. تصمیمی که منجر به حذف دسترسی به ابزارهای توسعه‌ی بازی آنریل انجین هم می‌شود. درحال‌حاضر توسعه‌دهنده‌های متعددی در دنیای بازی، از ابزارهای آنریل انجین استفاده می‌کنند. اپیک می‌گوید تصمیم اپل، به توسعه‌دهنده‌های متفرقه‌ی دیگر هم ضربه می‌زند. همچنین بازیکنان آیفون و آیپد امکان تجربه‌ی بازی‌های دیگر یا به‌روزرسانی‌های مهم فصل پاییز را هم نخواهند داشت.

راجرز، قاضی فدرال منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا، در اکثر زمان دادگاه، ادعاهای دو طرف را به چالش کشید و بحثی عمیق با وکلای اپل و اپیک گیمز داشت. نکته‌ی مهم رأی او، مرتبط با بازگشت فورت‌نایت به اپ استور بود. راجرز به‌طور صریح اعلام کرد که درصورت حذف نشدن راهکار پرداخت مجزا و کدهای جدید فورت‌نایت در بخش پرداخت درون‌برنامه‌ای، به‌هیچ‌وجه رأی به بازگشت فورت‌نایت به اپ استور صادر نمی‌کند. وکلای اپیک و اپل، در ادامه از خسارت‌های مالی احتمالی درنتیجه‌ی رأی راجرز صحبت کردند. او در پاسخ به ابعاد میلیارد دلاری اپیک در برابر ابعاد تریلیون دلاری اپل اشاره کرد.

صرف‌نظر از رأی اولیه‌ی دادگاه کالیفرنیا، دعوای اصلی اپیک گیمز با گوگل و اپل هنوز با جدیت ادامه دارد. مالک فورت‌نایت، کارمزد ۳۰ درصدی مالکان بازارچه‌ی اپلیکیشن را از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، ناعادلانه می‌داند و از هر مسیری به‌دنبال دور زدن آن است. رویکردی که منجر به حذف فورت‌نایت از اپ استور و پلی استور شد. اگرچه کاربران اندروید هنوز برای نصب و به‌روزرسانی فورت‌نایت راهکارهایی دارند، اما کاربران iOS دیگر امکان نصب نسخه‌ی جدید یا به‌روزرسانی نسخه‌ی کنونی بازی خود را نخواهند داشت. آن‌ها باید تا زمان صدور رأی نهایی دادگاه منتظر بمانند. رأیی که به‌نظر نمی‌رسد منجر به بازگشت فورت‌نایت با شرایط کنونی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات