وزیر بهداشت: کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر بهداشت با انتشار پستی اینستاگرامی نسبت‌به بی‌توجهی و ساده‌انگاری درمقابل شیوع کرونا انتقاد کرد.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان امروز با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نسبت به سهل‌انگاری‌ها درمقابل انتشار ویروس کرونا انتقاد کرد.

نمکی در پست خود نوشت: «پس از روزهای سخت و نفس‌گیر و مهار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در اقصی نقاط کشور با تلاش شبانه‌روزی همکارانم و شهادت، ابتلا و زمین‌گیرشدن تعدادی از آن‌ها و نزدیک‌شدن مجدد مرگ‌ومیرها به سمت دو رقمی، ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از تمنا و خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بی‌رویه برای روزهای سخت‌خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباریشان شرمسار نمی‌گشتم.»

وزیر بهداشت درادامه اضافه کرده که درصورت داشتن اختیار برای تمسک به شیوه‌های سخت‌گیرانه برای برخورد با شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، توفیق بیشتری در مهار کرونا نصیب کشورمان می‌شد.

ای کاش می‌توانستم با تمسک به شیوه‌هایی سختگیرانه‌تر و تأدیب اندکی که رعایت نمی‌کنند و با بی‌توجهی حقوق شهروندی انبوهی را که رعایت می‌کنند زیر پا می‌گذارند، در مهار بیماری، توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم.گرچه شهادت منتهی آرزوی ما در خدمتگزاری به مردم دردمند کشورمان است؛ اما ای کاش عزیزترین فرزندان رنج‌کشیده‌مان به‌عنوان مدافع سلامت، قربانی ساده‌انگاری و بی‌توجهی گروهی نمی‌شدند و ای کاش همگان با رعایت شیوه‌نامه‌ها فرصت بازتوانی دیگرمان ببخشند تا اگر خدایی ناکرده پاییزی سخت در راه بود، همکاران رنجورم شاداب و باطراوت همچون گذشته در مقابل هجمه‌ی سنگین بیماری تاب آورند.و ای کاش هنگامی که برای تهیه‌ی مایحتاج روز مبادا التماس می‌کنم گروهی دردنامه‌هایم را تقاضای عادی در شرایط غیراضطراری نپندارند.و ای کاش خداوند به حرمت شب‌های سوزناک عزای حسینی این بلا را از جان ملت امام حسین ع و عالم بشریت دور کند.

با وجود اخطارهای فراوان پیش از آغاز تعطیلی‌های ماه محرم، جاده‌های کشور از دو روز پیش، چهارشنبه، شاهد هجوم مسافرها برای سفر به نقاط مختلف و به‌ویژه نواحی شمالی بود. رئیس ‌پلیس راه مازندران روز چهار‌شنبه گفته بود که با وجود آغاز مسافرت‌ها در حجم گسترده، دستوری ازسوی ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های ویژه‌ی ترافیکی یا مسدودسازی راه‌ها دریافت نکرده است؛ چرا که تنها ستاد کرونا می‌تواند در این شرایط، دستور بسته‌شدن جاده‌ها را بدهد. احمد حسین زادگان، استاندار مازندران پیش‌تر اعلام کرده بود که با پیش‌بینی احتمال افزایش سفر به استان در تعطیلات آخر هفته، درخواست تصویب ممنوعیت سفر به مازندران به ستاد ملی کرونا ارائه شده است اما این درخواست درنهایت پذیرفته نشد.

بااین‌حال این اختیار به استان‌ها داده شده تا درصورت وضعیت وخیم نسبت به بستن برخی مکان‌ها تصمیم بگیرند. به همین جهت، معاون سیاسی فرمانداری شهرستان رشت روز گذشته خبر از مسدودشدن سواحل و تفرجگاه‌های رشت به‌منظور جلوگیری از تجمع گردشگران داد.

هم‌اکنون ۱۳ استان کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و مازندران نیز بیش از ۵۰ روز متوالی است که در وضعیت قرمز است. عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده که وضعیت برخی شهرهای مازندران مانند رامسر، حتی از قرمز هم فراتر رفته است. نسبت جمعیت مازندران که ۳ میلیون و ۳۰۰هزار نفر است، به جمعیت کل ایران نشان می‌دهد که میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان بسیار فراتر از میانگین استانی کل کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داده که درصورت رعایت‌نکردن نکات بهداشتی در روزهای تعطیل ماه محرم، نتیجه فاجعه‌آفرین خواهد بود. استان‌دار مازنداران هم از روزها قبل اعلام کرده بود که این استان در شرایط پذیرایی از مسافران نیست.

پیش‌تر علی‌رضا زالی، گفته بود به‌جهت هم‌زمان شدن شیوع کرونا و آنفولانزا، امسال سخت‌ترین پاییز معاصر را تجربه خواهیم کرد. با حجم بالای سفرها به استان‌های قرمز کرونایی، احتمال وخیم‌تر شدن این وضعیت نیز می‌رود.

مطابق آخرین آمارهای ارائه‌شده‌ی وزارت بهداشت، ایران در آستانه‌ی رسیدن به ۳۷۰ه زار مبتلا به کرونا قرار دارد و از این میان، ۲۱ هزار و ۲۴۹ نفر نیز جان باخته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات