سامسونگ فناوری نرخ نوسازی تطبیقی را تجاری‌سازی می‌کند

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
از هم‌اکنون سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند از نمایشگرهای فرکانس تطبیقی سامسونگ در محصولاتشان استفاده کنند.
تبلیغات

سامسونگ دیسپلی (Samsung Display)، بخش تولید نمایشگر سامسونگ، از تجاری‌سازی نمایشگرهای فرکانس تطبیقی (Adaptive Frequency) خود خبر داد که پیش‌تر در گوشی هوشمند گلکسی نوت 20 اولترا به‌کار رفته بود. از هم‌اکنون سایر تولیدکنندگان نیز می‌توانند از فناوری یادشده استفاده کنند. سامسونگ دیسپلی در بیانیه‌ای برای وب‌سایت اندروید اتوریتی(Android Authority) توضیح می‌دهد که فناوری مذکور در درجه‌ی اول برای صرفه‌جویی در توان مصرفی استفاده می‌شود. این ویژگی نرخ نوسازی نمایشگر را به‌صورت آنی بسته ‌به مقدار موردنیاز تنظیم می‌کند.

پنل نمایشی هنگام اجرای بازی با نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود؛ ولی با پخش آنلاین محتوای ویدئویی، شاخص یادشده به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد. علاوه‌براین، هنگامی‌که کاربران ایمیل ارسال می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذار می‌کنند، نرخ نوسازی به‌ترتیب تا ۱۰ و ۳۰ هرتز افت پیدا می‌کند. سامسونگ‌ دیسپلی معتقد است مشکلات مربوط به پرپرزدن محتوای نمایشی که معمولا در نرخ‌های نوسازی اندک با چشم انسان مشاهده‌شدنی بود، با بهبود فناوری مدارهای نمایشگر اصلاح کرده است.

نظر به اینکه نمایشگر برخی از گوشی‌های هوشمند دیگر نرخ نوسازی را با محتوای درحال‌پخش تطبیق می‌کند، راهکار سامسونگ چندان هم جدید نیست. برای مثال، گوگل پیکسل ۴ هنگام نمایش انواع خاصی از محتوا، نرخ نوسازی را از ۶۰ هرتز به ۹۰ هرتز افزایش می‌دهد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که راهکار سامسونگ کنترل دقیق‌تری دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

باتوجه‌به نیاز برای تنظیم آنی نرخ‌های نوسازی متغیر، ممکن است استفاده از ویژگی مذکور روی نمایشگر با سرعت‌های پردازشی پردازنده مرتبط باشد. وقتی لازم نیست تراشه با فرکانس زیاد کار کند یا نیازی به قدرت پردازشی بیشتر وجود ندارد، سرعت کلاک پردازنده کاهش می‌یابد تا توان مصرفی کمتر شود. سامسونگ‌ دیسپلی به‌صورت مؤثری همین روش را روی پنل‌های نمایشی خودش به‌کار برده است. این شرکت نرخ‌های نوسازی بیشتر را برای گیم‌پلیِ بدون لگ مؤثر و برای گشت‌وگذار در توییتر غیرضروری می‌داند.

سامسونگ ‌دیسپلی اشاره می‌کند که با کمک این فناوری، توان مصرفی موردنیاز نیز کاهش می‌یابد و پنل‌هایی که از نرخ نوسازی متغیر استفاده می‌کنند، در موقع مصرف عمومی درمقایسه‌با گوشی‌های هوشمند حال‌حاضر، ۲۲ درصد توان مصرفی کمتری دارند. همچنین، سامسونگ اعتقاد دارد هنگامی‌که تصاویر با نرخ نوسازی ۱۰ هرتز نمایش داده می‌شوند، جزئیات بیشتری را می‌توان مشاهده کرد. این جزئیات برای آن‌ دسته از عکاسانی که تصاویر را ویرایش می‌کنند یا خوانندگان مشتاقِ کتاب‌های الکتریکی می‌تواند مزیت ویژه‌ای باشد.

با رواج استفاده از نرخ نوسازی درخورتوجه در گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود که شرکت‌های بیشتری برای کاهش توان مصرفی از روش‌های مشابه استفاده کنند. با درنظرگرفتن میزان کاهش نرخ‌های نوسازی در شرایط خاص برای کاهش مصرف انرژی، دستگاه‌های دارای نرخ نوسازی متغیر از نظر تئوری مؤثرتر از گوشی‌های سنتیِ دارای نمایشگر ۶۰ هرتزی هستند.

ممکن است صفحات نمایش کارآمدتر روی آینده‌ی گوشی‌های هوشمند نیز تأثیر بگذارند. ظرفیت باتری و اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار به‌طور پیوسته درحال‌افزایش است. انواع فناوری از نمایشگرهای کارامد ممکن است بدون کاهش چشمگیر عمر باتری، به کاهش بیشتر ظرفیت باتری و در کل، اندازه‌ی گوشی منجر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات